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애니메이션캐릭터를 응용한 의상디자인 연구 : 미키마우스를 중심으로

Title
애니메이션캐릭터를 응용한 의상디자인 연구 : 미키마우스를 중심으로
Authors
박유정
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
복식은 하나의 조형작업으로서의 구성이고 인간의 생활과 개성을 표현하는 동시에 내면의 정신의 아름다움을 재창조하는 형식이며, 나아가 그 시대, 그 사회 정신의 표현이라는 4차원의 미적 결과물이다. 그러므로 창조적인 조형의 실현을 위한 생활예술로서의 복식은 그 미적 타당성에 있어서도 인간의 행동에 의한 질서와 현실적 표현이어야 하며 사회적인 배경과 창조작업에 의한 미적 재구성이라는 조건을 전제로 한다. 오늘날의 사회는 대중의 사회이며 인간성을 회복하려는 사회이다. 고도로 발달해 있는 과학기술에 따라 시간과 공간은 더욱 좁아지고 국제화의 속도도 매우 빨라져 인간생활과 가치관 또한 급속한 변천을 이루고 있다. 이러한 상황 속에서 새로운 가치관을 반영하는 문화현상으로서의 캐릭터(Character)는 독창성과 심미성을 가진 감정이입의 대상인 동시에 다양한 연관산업으로의 확장이 가능한 고부가가치를 가진 물적 자산으로 인정받고 있다. 본 연구는 20세기 대중문화의 홍수 속에서 사라져가는 창조정신을 되살리기 위해 대중문화의 결정체로 주목받고 있는 ‘캐릭터’라는 오브제(Object)를 취하고 그것을 통해 현실적인 것에서 새로운 예술적 가치를 찾는 것을 그 목적으로 하였다. 그리고 캐릭터가 가지는 산업적, 문화적 효용성을 검증하기 위하여 캐릭터의 유형과 산업적 가치를 선진국의 경우와 비교, 분석하고 국내 캐릭터 산업의 문제점과 방향성을 제시하였다. 캐릭터를 의상에 도입하기 위한 전 단계로서 국내 애니메이션 캐릭터들을 미국과 일본의 캐릭터들과 비교하고 특성을 분석하였으며, 실제 의상에서 쓰여진 캐릭터의 실례를 찾아 새로운 활용방법을 찾고자 하였다. 이러한 이론적 연구를 바탕으로 다양한 표현기법을 의상에 도입함으로서 보다 창조적으로 캐릭터를 이용한 미술의상을 제작하였는데, 하나의 캐릭터를 다양한 기법으로 응용하여 캐릭터가 가진 조형성을 부각시켰으며, 단순한 평면적인 프린트가 아닌 원단의 연결에 의한 입체적, 형태적 구성을 주로 하였고 작품마다 서로 다른 방법과 크기로 캐릭터의 다양한 이용 가능성을 제시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 애니메이션 작업을 확산시켜 한국적인 정서를 세계화할 수 있는 생명력 있는 창조물로서의 캐릭터를 꾸준히 개발해 나가야 하며, 체계적 연구 및 과학적 활용의 측면에서 캐릭터 소재의 개발과 기능적·구성적 요소를 강화시켜야 하겠다. 둘째, 토털 마케팅산업인 캐릭터산업의 중요성을 인식하고 연관산업 개발 및 전문 인력의 양성에 주력해야 하겠다. 셋째, 캐릭터의 중요성을 인식하고, 그 조형적 요소를 예술의상으로 접목함으로서 캐릭터를 일상생활에서 더욱 더 가치 있는 예술적 창조의 대상으로 활인 할 수 있었다. 넷째, 캐릭터가 가지는 조형미를 의상의 실루엣과 디테일한 요소로 접근시키고, 다양한 기법을 통하여 고급화된 예술의상의 제작 가능성을 인식 할 수 있었다. 다섯째, 캐릭터를 이용한 미술의상은 캐릭터의 활용의 폭을 넓히는 역할 이외에도 보다 예술적이면서도 유머러스한 즐거움을 주는 또 다른 문화적 기능을 갖는다는 것을 알 수 있었다. 여섯째, 캐릭터, 특히 애니메이션 캐릭터를 이용한 패션을 티셔츠나 스포츠웨어, 아동복 등에 많이 쓰이는 기존의 틀에서 벗어나 캐릭터 자체의 디자인과 조형성의 고급화, 캐릭터에 대한 사회적인 인지도의 제고를 통하여 예술적 가치를 지닌 의상으로서 그 가치를 높여야 하겠다. 이와 같이, 그 가치를 인정받은 캐릭터에 대한 좀 더 가치 있고 예술적인 방향에서의 접근을 통하여 조형미를 지닌 우수한 우리의 캐릭터를 복식의 주제로 개발해야 하고, 그와 더불어 캐릭터를 이용한 창조적인 의상디자인의 표현의 폭을 보다 넓힐 수 있어야 할 것이다. 즉, 가슴이나 등 부분에 평면적으로 프린트하는 일반적인 방식에서 벗어나 입체적이고 조형적인 요소를 가지며 예술적 가치를 지닌 캐릭터를 이용한 의상은 연구할 가치가 있는 것이다. ; The clothes have coexisted with history of the human being and have added both ornament and sociality to the beauty for outward appearance, the function which surpasses protection of human body, and the science. The clothes are composition as a shaping work, form that not only expresses human life and personality but also recreate beauty of the inner spirit, and esthetic results of the fourth dimension, that is the expression of generation and social spirit in those days. Besides, the clothes are technology with materials that make the human being of subject and living art to realize creative shape. Therefore, all shaping works must be both order and realistic expression based on human behavior in esthetic propriety and premise such a condition as esthetic recomposition by means of social background and creative work. In these days, society is both public society and society that make an effoet to recover human nature. According to the high level of scientific technique, time and space are much smaller, and speed of internationalization is so fast that both human life and the sense of value change rapidly. Under these situations, character as a cultural phenomenon that reflect new sense of value is recognized as not only as object of empathy which has originality and esthetic sense but also high value-added material resources which can extend to various related industries. In this research paper, I selected Object what is called character given attention to people as a crystal of the popular culture so that I might revive creativity disappeared in a flood of the popular culture in the twentieth century. Also, I tried to seek after new artistic value in realistic things by character and presented both problem and direction of domestic character comparing domestic animation character with American and Japanese animation character. Besides, I investigated a practical use of character in fashion, analyzed shape property included in character itself, and basing on analysis, produced art clothed by character as an introduction of a practical use of character in clothes by means of various technique of expression. In production of a work, I raised shape property of character by means of application of character in various technique of expression. In production of a work, I raised shape property of character by means of application of character in various techniques, gave much weight to both three-dimensional and formal composition based on not simple flat print but cloth link, and presented various possibility to use of the character by means of different way and size in each work. The research result is as follows to sum up. First, through spread of animation work, we must develop character as a live creature which can internationalize the Korean emotion and strengthen not only development of character materials but also functional, compositional elements. Second, we must recognize importance of character industry as total marketing industry and concentrate our effort on both development of the related industries and training of expert manpower. Third, I confirmed character as an object of artistic creation which more valuable in daily life through recognition of the importance of character and attachment of shaping element to artistic cloth. Fourth, we must raise the value of fashion design of character itself, high quality of shaping property, and improvement of social recognition about character, getting rid of existing pattern used to T-shirt, sportswear, and children s wear. In this way, through approach of more valuable and artistic direction about character which is acknowledged to its value, we must develop our superior character keeping shape beauty as subject of clothes and extend more broadly expression of creative fashion design using character. In other words, it is valuable to research clothes using character which have three dimensions, shaping element, and artistic value, getting rid of a general formula which print flatly on breast or back.
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