View : 742 Download: 0

상담자 발달 수준별 사례 개념화의 차이 : 개념도를 통한 인지 구조를 중심으로

Title
상담자 발달 수준별 사례 개념화의 차이 : 개념도를 통한 인지 구조를 중심으로
Other Titles
(The) differences of case conceptualization according to counselor's developmental levels : focus on cognitive structure through concept map
Authors
손은정
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 사회학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구에서는 사례 개념화에서 나타난 상담자 인지 구조의 발달 수준별 차이를 알아봄으로써 사례개념화에 대한 효과적인 교육 내용과 방법을 찾고자 하였다. 상담자의 수준에 따라 교육 내용과 방법을 달리하는 것이 상담자 교육에 효과적일 뿐만 아니라 초보 상담자에서 전문 상담자로 변화해 가는 과정에서 보여주는 지식의 변화는 사례 개념화 교육에 필요한 지식이 어떤 것인지를 알 수 있게 해 주기 때문이다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 상담자의 발달 수준별로 인지 구조에 양적인 차이가 있는가? 둘째, 상담자의 발달 수준별로 인지 구조에 어떤 질적인 차이가 있는가? 본 연구에서는 사례 개념화에 나타난 상담자의 인지 구조를 평가하기 위해서 개념도 과제(Concept Mapping Task: CMT)를 사용하였다. 즉, 상담자들에게 실제 상담과정을 모의로 녹화한 CD를 보여준 후, 예비 연구 과정에서 개발한 모형의 개념도 과제를 수행하도록 했다. 상담자의 개념도에 나타난 개념과 범주에 대해서 전문 상담자, 중간 상담자, 초보 상담자의 세 집단간에 나타나는 질적인 차이와 양적인 차이를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저 양적인 차이에 대한 분석 결과, 개념의 수에 있어서 세 집단간 유의미한 차이가 나타났고 사후 검증을 한 결과 전문 상담자 집단과 초보 상담자 집단간에 유의미한 차이가 나타났다. 그러나, 범주의 수에서는 세 집단간 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 질적인 특성에 대한 분석 결과, 개념에 대한 내용분석에서는 17개의 유목이 나타났으며, 범주에 대한 내용분석에서는 8개의 유목이 나타났다. 세 집단간의 차이를 비교해 본 결과, 개념에 나타난 유목에서는 정체성의 혼란, 정서처리의 미숙, 행동, 부, 모, 미분화의 유목들에서 유의미한 차이를 보였고, 범주에 나타난 유목에서는 다루어야 할 문제와 미분화가 유의미한 차이를 보였다. 또한, 본 연구에서 얻어진 유목들은 단일 상담 사례에 대한 상담자들의 사례개념화 내용이므로, 본 연구에서 얻어진 유목들이 사례 개념화에 나타나는 상담자의 인지 구조에 대한 일반적인 특징을 보여준다고 할 수는 없다. 따라서, 유목들의 객관적인 의미를 파악하여 사례 개념화를 하는데 있어서 상담자 인지 구조의 일반적인 특징을 발견하고자 다차원 척도법을 분석하였고, 그 결과 추론 대 묘사 그리고 분화 대 미분화라는 두 가지 차원을 발견하였다. 마지막으로, 발달 수준별로 차이를 나타냈던 유목들에 대해 자극에서 사용했던 상담 사례와의 비교나 다차원 분석법에 의해 나타난 차원들을 통해 유목들의 의미를 살펴보았다. 개념에 나타난 유목들 중 정체성의 혼란과 정서 처리의 미숙, 그리고 범주에 나타난 유목들 중 다루어야 할 문제는 상담자의 추론에 의한 유목들이었고, 이러한 유목들에서는 전문 상담자 집단과 중간 상담자 집단간의 빈도 차이가 컸다. 따라서, 전문 상담자는 중간 상담자나 초보 상담자에 비해 사례 개념화를 하는데 있어서 추론하는 특징이 많음을 알 수 있었다. 또한, 개념에 나타난 유목들 중 행동과 미분화, 그리고 범주에 나타난 유목들 중 미분화는 분화되지 못한 특성들을 나타내는 유목들이었고, 개념에 나타난 유목들 중 부와 모는 분화된 특성들을 나타내는 유목들이었다. 이러한 유목들 중 행동과 부, 그리고 미분화는 중간 상담자 집단과 초보 상담자 집단간의 빈도 차이가 컸고 모는 중간 상담자 집단과 전문 상담자 집단간의 빈도 차이가 컸다. 따라서, 초보 상담자에서 전문 상담자로 발달해 갈수록 사례 개념화를 하는데 있어서 분화하는 특징이 많음을 알 수 있었다. 본 연구의 결과에서 상담자의 인지 구조는 양적으로 뿐만 아니라 질적으로도 복잡하게 발달해 가고 있음을 보여 주고 있다. 또한, 본 연구 결과 나타난 상담자 인지 구조의 발달 수준별 차이는 상담자의 발달 수준에 따라 사례 개념화를 교육할 수 있는 효과적인 교육 요인을 제시하고 있다. ; The purpose of this study is to find effective counselor education method and the knowledge about case conceptualization. So we examined the differences of cognitive structures about case conceptualization according to counselor s developmental level. Because not only it is effective to change teaching method and knowledge according to counselor s developmental levels, but also the knowledge change in the process of developing from novice counselor to expert counselor provide us with the knowledge of education about case conceptualization. The questions of this study are as follows. First, is there quantity differences in cognitive structure of counselors according to each development level? Second, is there any quality difference in cognitive structure of counselors according to each development level? We used Concept Mapping Task(CMT) to assess counselor s cognitive structures about case conceptualization. So after watching the recorded CD including real counseling process, the counselors performed CMT, a model developed through the pre-study. And then we looked into the differences of qualitative and quantitative characteristics presented at concepts and categories in CMT among expert, intermediate, and novice counselor group. The results of this study are as follows. First, the quantitative analysis resulted in significant difference among three groups in the number of concept and after post hoc analysis there was a significant difference between expert counselor group and novice counselor group. In the number of category there wasn t any significant difference among three groups. Second, in the results of qualitative analysis, 17 items appeared in the content analysis on concept and 8 did in the content analysis on category. Compared with differences on concept items among three groups, there were significant differences at identity confusion , immaturity in dealing with emotion , action , father , mother and undifferentiation . Compared with differences on category items among three groups, there were significant differences at problems to be dealt with and undifferentiation . But these items didn t have general meanings about case conceptualization. Because they were the results analyzed by only one case. In order to find out general meaning of these items, Multidimensional Scaling(MDS) was taken. In the result of MDS two dimensions were found. They are inference vs. description and differentiation vs. undifferentiation. In these two dimensions we examined the meaning of the items which showed differences according to development levels. Identity confusion and immaturity in dealing with emotion presenting at concepts and problems to be dealt with presenting at categories were extracted by inference. And at the items there was a big frequency difference between expert counselors and intermediate counselors. So it seems that expert counselors use more inference ability than intermediate counselors and novice counselors when they conceptualize client s problem. Action and undifferentiation presenting at concepts and undifferentiation presenting at categories were undifferentiated items. On the contrary, Father and mother presenting at concepts were differentiated items. And there was a big frequency difference between intermediate counselors and novice counselors at action , Father and undifferentiation presenting at concepts and undifferentiation presenting at categories. There was a big frequency difference between expert counselors and intermediate counselors at mother presenting at concepts. So it seems that cognitive structures is differentiated in the process of developing from novice counselor to expert counselor. This study shows that the cognitive structures of counselors are developing with complexity both in quantity and in quality. And the differences of counselor s cognitive structures among three groups present the knowledge about case conceptualization for effective education .
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE