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내담자의 부모 유대 및 성인 애착 능력이 상담 작업동맹에 미치는 영향

Title
내담자의 부모 유대 및 성인 애착 능력이 상담 작업동맹에 미치는 영향
Authors
김순영
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 내담자의 초기 애착과 성인 애착 능력이 내담자 및 상담자가 지각한 작업동맹에 미치는 영향을 알아보았다. 또한 양육자와의 초기 애착이 내적 작동 모델의 형태로 후속 대인관계에 영향을 미친다는 Bowlby의 애착의 전생애 모델을 초기 애착과 성인 애착 능력의 관련성을 통해 간접적으로 확인해 보았다. 본 연구의 자료는 대학 상담소에서 현재 3회기에서 7회기 사이에 진행되는 상담의 내담자와 상담자를 대상으로 하여 수집되었다. 총 12개 대학에서 57명의 내담자와 그들을 상담하고 있는 37명의 상담자가 설문에 응해주었다. 초기 애착의 측정도구로는 부모 유대 질문지(Parental Bonding Instrument; Parker 등, 1979)를 사용하였고, 성인 애착 능력의 측정도구로는 성인 애착 질문지(Adult Attachment Scale; Collins & Read, 1990)를 사용하였다. 내담자 및 상담자의 작업동맹을 측정하기 위해서 작업동맹 질문지(Working Alliance Inventory; Horvath & Greenberg, 1989)를 사용하였다. 초기 애착은 부모와 아동간의 정서적 유대로, 돌봄과 과보호의 두 차원에서 측정된다. 돌봄은 부모가 따뜻하고 반응적이며 자녀의 요구에 대해 주의와 관심을 기울이는 것이고, 과보호는 부모가 침입적으로 통제하며 자녀에게 독립성과 자율성을 허락하지 않는 것이다. 성인 애착 능력은 타인과 친밀한 애착관계를 맺는 개인의 능력을 의존, 친밀, 불안 차원에서 측정한다. 의존은 상대방을 신뢰하며 상대의 가용성을 믿는 것이고, 친밀은 의미 있는 타인에게 가까워질 수 있고 친밀한 관계에서 불편감을 느끼지 않는 것이다. 불안 차원은 상대방에게 사랑 받지 못할 것을 두려워하는 것이다. 작업동맹은 상담관계의 질로 목표, 과제, 유대 차원으로 측정되었다. 목표 차원은 내담자와 상담자가 상담목표를 이해하고 동의하는 것, 과제 차원은 합의한 목표를 이루기 위한 과제에 대한 일치를 보이는 것이며, 유대차원은 상담자와 내담자가 서로 신뢰하고 수용하며 긍정적인 애착을 느끼게 되는 것이다. 초기 애착 및 성인 애착 능력이 내담자 및 상담자가 지각한 작업동맹에 미치는 영향을 알아보기 위해 다중회귀와 상관분석이 실시되었다. 회귀분석에서는 초기 애착 및 성인 애착의 각 하위차원들이 얼마나 작업동맹을 설명할 수 있는지를 알아보았으며, 그 중 어느 차원이 가장 효과적인 예언자가 될 수 있는지를 표준 다중회귀분석을 통해 Semi-partial 값을 구함으로써 알아보았다. 또 상관분석을 통하여 각 변인들간의 상관관계를 더 세부적으로 알아보았다. 회귀분석 결과, 내담자 작업동맹에 대해서 초기 애착 및 성인 애착의 하위 요인들이 가지는 각각의 직접적 효과는 전반적으로 유의미하지 않았다. 그리고 상담자 작업동맹에 대해서는 초기 애착 및 성인 애착의 일부 요인들이 통계적으로 유의미한 직접적 효과를 나타내었는데, 그것은 바로 초기 애착의 과보호와 성인 애착의 의존 차원이었다. 초기 애착 및 성인 애착 단독으로 상담자 작업동맹을 설명하는 설명량은 통계적으로 유의하지 않았지만, 초기 애착 및 성인 애착의 하위 요인들을 모두 고려하였을 때, 이들이 상담자 작업동맹을 설명하는 설명량은 통계적으로 유의미하였다. 내담자 작업동맹에 대해서는 성인 애착의 세 하위 차원들로 내담자 작업동맹의 변량을 설명하였을 때 유의미하였다. 상관분석 결과, 전반적으로 초기 애착은 현재 내담자의 성인 애착 능력과 유의미한 상관을 보였다. 초기 애착과 내담자 작업동맹의 관계에서는 어머니의 과보호와 내담자 작업동맹의 유대 차원에서 유의한 부적 상관을 보였으며, 초기 애착과 상담자 작업동맹에서는 아버지의 과보호 차 원과 상담자 작업동맹이 유의한 부적상관을 나타냈다. 그리고 성인 애착과 내담자 작업동맹의 관계에서는 성인 애착의 친밀과 작업동맹의 목표, 과제 차원에서 유의한 정적 상관을, 성인 애착의 불안 차원과는 작업동맹의 유대 차원에서 유의한 부적 상관을 보였다. 성인 애착과 상담자 작업동맹의 관계에서는 성인 애착의 의존 차원이 상담자 작업동맹의 목표와 과제 차원에서 유의한 정적 상관을, 성인 애착의 불안 차원은 상담자 작업동맹의 유대 차원에서 유의한 상관을 나타냈다. 본 연구를 통하여 상담자와 내담자가 평가한 작업동맹에 중요한 영향을 미치는 각각의 요인을 알아봄으로써 효율적인 상담관계 수립에 지침을 제안할 수 있는 계기를 마련해 보고자 하였다. ; The purpose of the present study was to examine the influence of clients early attachment memories and present adult attachment competencies on the working alliance perceived by clients and counselors. This study was to examine indirectly the Bowlby s theory that early attachment with care-givers will influence the adult social relationship as internal working model. Survey data was collected from 57 client-counselor dyads at 12 university counseling centers. Participating clients was given packets containing the PBI, the AAS, the Client-WAI between their third counseling and seventh session. Counselor was given only the counselor-WAI questionnaire. To measurement scale for early attachment was the Parental Bonding Instrument developed by Parker et al.(1979), the measurement scale for adult attachment competencies was the Adult Attachment Scale developed by Collins & Read(1990), and the measurement scale for working alliance was the Working Alliance Inventory developed by Horvath & Greenberg(1989). Early attachment is emotional bonds with parents and it is evaluated two dimensions that are care and overprotection. Care refers to memories of emotional responsiveness and warmth. Overprotection indicates memories of a parent who was intrusively controlling and reluctant to allow the clients to gain autonomy. Adult Attachment Scale measures self-assessment of relationship-building skills and self-described style of forming close attachments. The depend subscale measures the extent participants trust others and rely on them to be available if needed. The close subscale assesses comfort with intimacy and emotional closeness. The third subscale, labeled anxiety measure fears of being abandoned in relationships. Working alliance is the quality of counseling relationship and it is measured by three components - goal, task and bond. Goal refers to the degree of agreement and understanding about counseling goal between the client and the counselor. Task refers to the degree of agreement about the in-counseling behaviors and cognitions that form the substance of the counseling process. The concept of bonds embraces the complex network of positive personal attachment between the client and the counselor that includes issues such as mutual trust, acceptance and confidence. The data was statistically processed through Pearson correlation coefficient and standard multiple regression. The results of the study are as follows ; 1. In multiple regression, the direct effect of early attachment and adult attachment s subscales on client-perceived working alliance is not significant. The direct effect on counselor-perceived working alliance is significant only the overprotection of early attachment and depend of adult attachment competencies. 2. The variable, Early attachment and adult attachment competencies individually does not explain significantly about the total variance of counselor-perceived working alliance. But the two variables together (early attachment and adult attachment competencies) could explain significantly about the total variance of counselor-perceived working alliance. To the client-perceived working alliance, no model is significant. But only adult attachment competencies could explain significantly about explain about client-perceived working alliance. 3. In correlation analysis, between early attachment and adult attachment competencies association was significant. Negetive associations were significant in relationship between mother s overprotection and client bond dimension. Correlation analysis on adult attachment competencies and client-perceived working alliance suggested that positive association was significant in the relationship between close and perceived client working alliance (goal, task) and negative association was significant in the relationship between anxiety and perceived client working alliance (bond). In the relationship between adult attachment competencies and counselor-perceived alliance, positive association was significant in the relationship between depend and counselor working alliance. Through this study, we examined the effect of clients early attachment and adult attachment competencies on the client and counselor perceived working alliance. The knowledge of important factors influencing the working alliance will help to establish better working alliance for better counseling outcome.
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