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한국대학의 지식경영 추진전략에 관한 탐색적 연구

Title
한국대학의 지식경영 추진전략에 관한 탐색적 연구
Authors
홍은주
Issue Date
2002
Department/Major
경영대학원 경영학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Abstract
In our present conditions advancing toward high-level industrial society, the scale and functions of the present university is much more complex than those of the past university. Therefore, reasonable and systematic operation of university organization is needed. Korean universities just have computerized their library systems or informationalised their administrative systems, but study on the introduction of knowledge management is wholly lacking. Therefore, this study suggested implement strategies to introduce knowledge management as a new management paradigm of the university as follows; First, publicity and education for the whole members should be performed as management schemes for change before the university performs knowledge management projects. Second, the knowledge management strategy suitable for the object and vision of the university should be designed, and promotion strategies by steps should be established. Third, the knowledge map for the university's knowledge elements should be drawn up on the basis of the result of investigating the university's 3 main elements of professors, staffs and students. Fourth, the organization that assumes full charge of knowledge management should be established. CKO(Chief of Knowledge Officer) of the vice-president or office head level should be appointed, the knowledge management promotion organization should be instituted to wholly control knowledge management strategies and business, and knowledge managers by departments should be cultivated. Fifth, management plans for change should be prepared and promoted to settle knowledge management in the university, such that publicity and education should be performed and the related system should be established. In addition, positive participation of the university's members - professors, staffs and students - in knowledge management should be promoted by designing assessment and reward plans in consideration of their characteristics. Finally, on the basis of measurement of the Information Infrastructure in the present university, the knowledge management system for the members to conveniently use should be designed. Despite the above plans, knowledge management is easily regarded just as introduction of a knowledge management system like the previously mentioned K University, and management for change or systematic support is usually neglected. But, knowledge management is not just to establish a system but form an organizational culture. It should not be finished when a knowledge management system is completed, and should be settled through continuous management and changes. Therefore, any of the above plans should not be disregarded. Implement strategies to apply knowledge management, which is being much introduced in enterprises, to the university were investigated in this study. Under the condition that most universities aim at the globalisation and informationalisation as their 21C vision, introduction of knowledge management is essential. The meaning of this study is that it provided an overall framework to the university to introduce knowledge management. Further detail studies on knowledge management promotion strategies by parts should be performed in future. Also, studies based on more positive data should be advanced by systematizing data collection through sample case study and applying interview and questionnaire for the related university or department's staffs to guarantee reliability.;지식경영은 조직의 성과 향상 및 가치 창조를 위해 새로운 지식을 창출하고 이를 조직 구성원들이 서로 공유하고 활용함으로써 조직의 성과를 생성해내는 과정으로 오늘날 조직의 생존을 좌우하는 전략으로 등장하였다. 이에 일반 기업을 중심으로 하여 지식경영을 활용하여 경쟁력을 강화하는 조직이 증가하고 있다. 고도산업사회로 진입하고 있는 오늘의 현실에서 대학은 과거와 달리 그 규모에 있어서나 기능면에 있어 매우 복잡해지고 있고, 그만큼 대학조직관리에 있어 합리적이고 조직적인 운영이 요청되고 있다. 또한 대학은 조직 구성원들의 특성이나 조직의 업무 특성상 타 조직과는 구별되는 집단이다. 대학은 교수와 직원, 학생으로 구성되어 있으며 교육활동이나 연구활동, 산학연 협동, 교육·행정 서비스 등의 업무를 수행한다. 대학은 일반 기업과는 달리 고도의 전문적이고 광범위한 분야의 지식이 존재하는 지식복합체이다. 따라서 지식의 중요성이 높고, 특히 최신의 유용한 지식을 지속적으로 흡수하고 갱신해야 한다. 더욱이 급변하는 사회환경 속에서의 하나의 사회적 존재로서의 대학이 생존·발전하기 위해서는 학문의 전당으로서의 상아탑에 안주할 수 없으며, 보다 적극적으로 지역사회, 전체사회, 국제사회에 참여하고 기여하려는 자기 쇄신이 필요하다. 따라서 오늘의 대학조직은 미래지향적인 발전계획과 더불어 대학 내의 모든 조직과 그 조직의 효율적인 운영을 위한 뒷받침으로 지식경영이라는 새로운 패러다임의 도입이 필요하다. 현재까지의 지식경영에 대한 연구나 실천방안들은 대부분이 기업의 활동에 국한되어 진행되어왔고, 최근에서야 의료부분이나 군대 등으로 그 적용의 범위가 확대되고 있는 실정이다. 대학의 경우 도서관 시스템의 전산화나 행정부분에서의 정보화 정도의 활동이 이루어지고 있을 뿐 지식경영의 도입에 관한 연구는 전무한 실정이다. 이에 본 연구에서는 대학의 새로운 경영 패러다임으로 지식경영 도입을 위한 추진방안을 제안하였다. 먼저, 대학에서의 지식경영 프로젝트를 수행하기 이전에 먼저 전 구성원에 대해 초기 변화관리 작업으로 홍보와 교육활동을 진행해야 한다. 그리고 각 대학의 목표와 비전에 맞는 지식경영 전략을 설계하고 단계별 추진전략을 세운다. 세 번째로 대학의 지식요소에 대한 지식지도를 작성한다. 이때 대학의 3주체인 교수, 교직원, 학생 각각에 대하여 조사를 실시하고 이를 토대로 지식지도를 작성하여야 한다. 지식경영을 추진할 전담 조직을 만든다. 부총장 또는 처장 수준의 CKO를 임명하고, 지식경영 추진 조직을 만들어 지식경영 전략과 실무를 총괄하게 하며, 각 부서차원의 지식관리자를 육성한다. 대학 내의 지식경영 정착을 위한 교육과 홍보를 진행하고 제도를 마련하는 등의 변화관리 방안을 마련하고 추진하여야 하며, 대학의 구성원인 교수, 교직원, 학생의 특성을 고려한 평가·보상 방안을 설계하여 구성원들이 적극적으로 지식경영에 참여할 수 있도록 한다. 그리고 현재 대학에서의 정보화 인프라를 측정하고 이를 바탕으로 하여 구성원들이 사용하기 쉽고 편리한 지식관리 시스템을 설계하여야 한다. 이러한 추진방안에도 불구하고 K대학의 사례에서처럼 지식경영을 단순한 지식관리 시스템의 도입으로 생각하고, 변화관리나 제도적인 뒷받침에 대해 소홀해지기 쉽다. 그러나 지식경영은 단순히 시스템을 만드는 것이 아니라 조직 문화를 만들어 가는 것이며, 지식관리 시스템이 완성되는 순간에 끝나는 것이 아니라 지속적인 관리와 변화를 통하여 정착되는 것이므로 앞에서 제시한 추진전략에 대해 어느 한 부분도 소홀히 해서는 안 된다. 본 연구는 현재 기업에서 많이 도입되고 있는 지식경영을 대학에 적용하고자 그 추진방안을 연구하였다. 대부분의 대학이 21세기의 비전으로 세계화와 정보화를 내세우고 있는 상황에서 대학의 지식정보화를 위해서는 지식경영 도입이 필수적이다. 이에 본 연구의 내용이 앞으로 지식경영을 도입하고자 하는 대학에 전체적인 틀을 제공하였다는 데에 그 의의가 있다. 향후 연구에서는 지식경영 추진전략 각각의 부분에 대해 보다 구체적인 연구가 진행되어야 할 것이다. 표본사례 연구를 통하여 자료수집을 체계화하고 신뢰도 확보차원에서 관련 대학이나 부서의 인원에 대한 면담 및 설문응답방식을 채택함으로써 보다 실증적인 자료를 기반으로 한 연구가 진행되어야 할 것이다.
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