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朝鮮 初期 祭文 硏究

Title
朝鮮 初期 祭文 硏究
Other Titles
(A) study on ceremonial writing in the early Choseon dynasty
Authors
이은영
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본고는 우리나라 제문이 본격적으로 발달하는 시기를 조선 초기로 규정하고 조선 초기 제문을 통해 제문의 문학성과 선초 문학의 특징에 접근하기 위한 목적으로 시도되었다. 제문은 신에 대한 祭祝의 전통과 망인에 대한 哀悼의 전통을 양대 축으로 하여 성립하였으며 발전 과정에서 다른 哀祭 양식들의 기능을 폭넓게 수용하고 시대 역사적 요구를 광범위하게 반영하여 대표적인 哀祭 양식으로서의 자리를 확보하였다. 조선 초기는 성리학이 국가 이념으로 채택되면서 전통적인 의식문으로 존재하여 왔던 제문이 公的 儀禮文으로 주목 받고 個人 著作으로 보편화되는 시기이다. 이에 따라 내용적인 측면에서도 理念이 강하게 투영되면서 이전 시대 제문과는 차별화되는 모습이 나타나기 시작한다. 그러나 한편 이 시기는 祀典의 규범을 수립하고 淫祀에 대한 제재 조치가 마련되는 등 유교식 제사 풍습을 보급하려는 정책이 강도 높게 추진되고 있었음에도 불구하고 잇단 정변으로 인한 왕권의 불안정과 민생을 위협하며 가중되는 천재지변, 여기에 별다른 해답을 마련해 줄 수 없었던 새 이념의 한계 등 특수한 현실이 포괄적으로 작용하면서 불가피하게 異端에 속하거나 僭禮에 해당되는 제사가 국가적 차원에서 거행되고 있던 시기이기도 하다. 이에 따라 이시기 제문은 정치성과 이념성이 두드러지면서도 절박한 현실이 매개가 되어 情緖的 요소 또한 강화되어 있는 특징을 보여준다. 선초 제문은 理念과 情緖의 결합을 구조적 원리로 하고 있다. 제문에서 유교적 이념은 儒者的 理想의 표본을 제시하는 형태로 나타난다. 군왕이 話者로 등장하는 祭神文에서는 재앙의 원인을 자신의 책임으로 돌리는 과정에서 군왕이 지녀야 할 바의 덕목을 제시하게 되며 망인에게 告語하는 형태로 이루어지는 祭亡人文에서는 망인의 공적과 덕행을 찬양하는 가운데 신하가 지녀야 할 덕목을 제시하게 된다. 그러나 부조화한 현실을 계기로 지어지는 제문의 특수한 조건은 이념으로 설명될 수 없는 현실적 한계와 그 한계 앞에서 무력할 수 밖에 없는 인간의 내면을 드러내도록 하고 있는 바, 이것이 정서의 의미 축을 형성한다. 理想으로서의 理念과 現實로서의 情緖가 공존하는 제문의 특성은 내용의 비약과 어조의 급격한 전환, 단층화된 문단 구성 등의 구조적 특질로 나타난다. 제문의 구조와 내용을 형성하는 기반은 현실과 세계를 바라보는 시각, 즉 世界觀이다. 제문의 세계관은 天人合一로 표상되는 성리학적 세계관에 뿌리를 두고 있다. 그러나 세계와의 갈등을 아예 상정하지 않는 성리학적 세계관과는 달리 제문의 세계관은 조화롭지 못한 현실을 토대로 하고 있으며 갈등을 출발로 하여 화해와 통일을 추구하는 역동적인 모습을 보여준다. 祭神文 계열과 賜祭文 등 公的 성향의 제문은 세계에 대한 전폭적인 순응과 보편 원리인 이념에 대한 적극적인 지향을 통해 한계를 극복하고 세계와의 갈등을 해소하며 私的 제문은 세계의 보편 원리인 이념과 일치되지 않는 현실을 그대로 드러냄으로써 한계를 가진 인간의 실존에 진지하게 접근한다. 제문이 구조적으로 포함하고 있는 이념적 요소와 이상 세계의 모형은 현실의 내면 정서와 유기적으로 조응하면서 형상화되고 있다. 제문의 정서는 세계의 보편 원리인 이념이 정서를 압도하는 樣式化 와 이념과의 결합이 느슨하거나 갈등의 관계에 있는 具體化 등 두 가지 방식으로 형상화되며 각각 이념에 의해 정서가 순화되거나 이념과의 갈등을 드러내는 양상을 보이게 된다. 제문의 구조적, 미적 특성은 이념이라고 하는 이상 사회의 논리가 현실의 비극적 정서와 결합되어 있다는 측면에 있다. 이념은 극단의 정서가 순화될 수 있는 바탕을 마련해 주기도 하지만 또 다른 한편에서는 양단의 거리를 극도로 강화시킴으로써 한계에 놓인 인간의 정서를 보다 더 핍진하게 드러내게 하기도 한다. 이념에 대한 지향과 이념으로 설명될 수 없는 인간 내면의 팽팽한 긴장으로 나타나는 제문의 정서는 무분별하게 노출되는 것이 아니라 정돈되고 구조화되는 과정을 거쳐 文學的 情緖로서의 의의를 획득한다. 조선 초기 제문은 이상 사회에 대한 열망이 그 어느 때보다도 강했으면서도 반면 수많은 고민과 갈등을 내포하고 있던 시기의 兩面的인 면모를 여실히 보여주는 문장 양식이다. 당시의 문학이 공통적으로 추구하던 當爲이자 理想으로서의 현실을 작품 속에 구현함은 물론 다른 문학 양식들이 주목하지 않았던 存在로서의 현실까지를 동시에 담아 效用論的 기능과 表現論的 기능을 균형있게 수행한 문장 양식이었다. 祭文史的으로 볼 때 조선 초기는 제문이 실용적 기능과 서정적 기능이 조화를 이루고 祭神文과 祭亡人文이 공존하며 발전하던 시기로 규정할 수 있다. 선초의 제문은 시대가 요구하는 이념적 지향과 이념으로 해결될 수 없는 인간 내면의 모습을 동시에 담아내고 있을 뿐 아니라 신의 문제와 죽음의 문제에 이르기까지 현실의 불가사의한 문제에 대해 포괄적인 인식을 보여주던 문장 양식이었다. 그러나 16세기 이후 이단 논란이 종식되고 신에 대한 관념 자체가 단일하게 규정되면서 선초 제문의 주요 특징을 형성하였던 祭神文은 퇴행의 길로 들어선다. 대신 유교적 喪祭禮의 정착과 敎化 活動의 성과로 祭亡人文이 급속히 성장하는 바, 이후 제문의 관심 범위는 인간의 死生 문제로 옮아가고 제문의 주 기능 또한 哀悼를 위주로 하는 抒情的 技能으로 전이되는 추세를 보이게 된다. ; The purpose of this study is to define the time of full blossoming of ceremonial writing(祭文) of Korea was in the early part of Choseon, and is to make an approach to the nature of literature in ceremonial writing and the characteristics of literature of early Choseon. The ceremonial writing was made by the two large sets of traditions; one for the festivity toward god and the other for the condolence of the deceased. In the course of its development, it widely accepts the functions of other condolence ceremony and reflect the historic demand of time in broad sense as well as taking its position as the representative condolence ceremony. As the doctrine of natural law had taken as the national philosophy of the early part of Choseon, it was the time the individually written ceremonial writings, that had been existed as the traditional ceremonial writing, took the attention as the public ceremonial writing. Accordingly, in the content aspect, the ideology was strongly transcended to show the differentiation from the ceremonial writings of the time and before. However, in the meantime, this was also the time that the policy to distribute the Confucian memorial service custom was strenuously implemented including the setting of norm of memorial service and prepared the measures to sanction on unorthodox service. However, in spite of that, it was the time for special circumstances in comprehensive terms including the unstable kingship caused by the series of political upheaval, natural disasters that threatened the lives of people, and the limits of new ideology that had no answers. Inevitably, it was the time that the memorial service that might be belonging to heresy or unorthodox ceremony was performed at the national level. Accordingly, the ceremonial writing of this time had conspicuous political and ideological characteristics and shown the sentimental element that was strengthened by the dire reality as the medium. The ceremonial writing in early Choseon has the unity of ideology and sentiment as the structural principle. The Confucian ideology in the ceremonial writing was shown in the form to suggest the sample of Confucian ideology. In the writing of ceremony for god(祭神文) where the king was emerged as the narrator, the virtue of a king was implicated in the course of turning the responsibility of disasters as his own responsibility. And in the writing of ceremony for deceased(祭亡人文) that was made up in the form of conversing to the deceased, the virtue for a subject to keep was implicated while praising the public services and merit of the deceased. However, the special requirement of ceremonial writing that led the disharmonious reality as the turning point showed the realistic limitation that could not be described in ideology and the true nature of human that was power less before the limitation, and this formed an aspect of sentimental implication. The characteristics of ceremonial writing that is coexisted with the ideology as the ideology and sentiment as the reality re shown in the structural particularity like a rapid progress of content, a radical conversion of tone, single-layered writing structure, and others. The basis that forms the structure and content of ceremonial writing is the reality and the point of view toward the world. The view of world for ceremonial writing has its roots on the world view under the natural law that was represented by the unity of the heaven and the man(天人合一). However, unlike the view of natural law on world that the conflict with the world was not even considered, the world view of ceremonial writing was based on the reality that could not make harmony with the reality and it showed the dynamic nature of pursuing the reconciliation and unification that had started with the conflict. The ceremonial writing of public feature in the writing of ceremony for god and the writing for ceremony given by the king overcame the conflict with the world and resolved the limitations through the active striving on the ideology that was the broad acceptance and general principle on the world. The private ceremonial writing had shown the reality that had not consistent with the ideology of the general principle of the world that it approached the existence to the human who had the limit itself. The consciousness on the world was deeply involved in the course of having the sentiment materialization. The sentiment of ceremonial writing was to give a form in two ways. Stylizing of the ideology, a general principle of the world, overwhelmed the sentiment and materialization was in loose unity with ideology or conflict relationship. And it revealed the form that showed the conflict with the ideology or purified sentiment by each ideology. So long as the structural and aesthetic characteristics of ceremonial writing is called ideology, the theory of society has an aspect to unite with the tragic sentiment of reality. Ideology provides the foundation to have the extreme sentiment to purify, but at the same time, it strengthens the distance of both ends in extreme that the sentiment of human who is exposed to the limitation is even more exposed to the exhaustion. The sentiment of ceremonial writing that is shown as the tight tension of inner human that can not be described with the striving for ideology and ideology alone is not indiscretely exposed, but it obtains the literature sentiment through the arrangement and structures. In the view of ceremonial writing history, the ceremonial writing of the early Choseon had the harmony of practical function and lyric function, and it was the time to co-exist and develop for the writing of ceremony for god and the writing of ceremony for deceased. The ceremonial writing of early Choseon contained the ideologic striving that the history demands and the look of the inner human that can not be resolved with ideology alone at the same time. Furthermore, it was the literary pattern that revealed the comprehensive understanding on the incomprehensible problem of reality from the issue of god to the issue of death. However, after the 16th century, the dispute on the heresy was ended and the concept on god was defined in unilateral fashion. The writing of ceremony for god that formed the major features of ceremonial writing in the early Choseon had turned to the path to the regression. Instead, the writing of ceremony for deceased had rapidly grown with the result of settling the Confucian funeral and memorial services and edification activity, thereafter, the scope of interest of ceremonial writing had moved to the life and death issue of human. And the main function of ceremonial writing was also shown to move to the lyric function that had the basis of condolence. The ceremonial writing in the early Choseon had the fever for ideal society that was stronger than ever, but it also showed the literary pattern to show the both aspect of the time that contained the numerous agony and conflict. It was a rare prose pattern that displayed the aspects of painful and rough reality at the time the efficiency was emphasized time. That was all the more evident in the traditional lyric form, poetry, under the slogan of literature having the true nature with the expression of the reality as the role of literature to be desired rather than the true reality itself.
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