View : 680 Download: 0

Dmitri Shostakovich의 prelude op.34에 관한 연구 : No. 10, 15, 16, 24를 중심으로

Title
Dmitri Shostakovich의 prelude op.34에 관한 연구 : No. 10, 15, 16, 24를 중심으로
Authors
박정은
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 본인의 석사 학위 취득을 위한 졸업 연주회에서 연주하였던 작품 중 D. Shostakovich의 Prelude Op.34의 제10, 15, 16, 24번 네 곡을 연구, 분석하고자 한다. 1932년에서 1933년 사이에 피아노 곡으로 작곡되었으나 Dmitri M. Tsyganov에 의해 바이올린과 피아노를 위한 곡으로 편곡되어 바이올린이 가질 수 있는 다양한 음색의 표현으로 많은 연주자들의 애호를 받았다. 당시 구 소련의 예술은 사회주의적 사실주의에 가치를 두었기에 사회적 상황과 공산주의 이상의 반영이 음악의 기능으로 인식되었다. 그러나 쇼스타코비치의 음악은 사회주의적 사실주의의 한계를 극복하고 자유로운 음악적 창작력을 염두에 두었으며 예술에 관해서는 공산주의 진영과 마찰, 대립되기도 하였다. 본 논문의 구성은 먼저 Op.34 작품 전체를 고찰하여 쇼스타코비치의 음악적 특징에 대해서 알아본 후 제10번, 제15번, 제16번, 제24번의 형식, 선율, 리듬, 조성, 화성, 주법 등에 관하여 보다 자세히 연구, 분석하여 신고전적인 음악 질서에 현대적인 작곡 기법을 어떠한 방법으로 도입, 절충하였는지에 대해 연구함과 동시에 작품에 관한 보다 정확한 이해와 연주에 도움이 되고자 한다. ; This dissertation researches and analyzes Shostakovich s No. 10, 15, 16, 24 of Prelude Op. 34. Shostakovich s Prelude Op. 34 was first composed for piano between 1932-1933, and later, it was arranged for violin and piano by Dmitri M. Tsyganov. It has various tone colors that it is often played with a great attention from many violinists. The first composal period( 1924-1936 ) of Shostakovich was the time the Soviet Union started a political suppression through all kinds of arts that based upon socialistic realism. The function of music that reflects social situation and ideology was emphasized. So music in that period had to include socialistic contents in a nationalistic form, and the twentieth century composing style of expressionism, atonal, and 12-tone music were excluded. Musicians had to enlighten people and were imposed the duty for the state. The purpose of this paper is to study shostakovich s musical features used specially in each work by considering Op. 34. This paper will research and analyze more specifically the form of number 10, 15, 16, and 24. Also melodic contour, rhythm, tonality, harmony and articulation is studied. This will show how he can introduce and coordinate modern composing methods to a neo-classical music features, and give a right way to more accurate interpretation and playing.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE