View : 589 Download: 0

팔랴(Manuel de Falla : 1876-1946)의 피아노 음악에 나타난 민속 어법에 관한 연구 : 스페인 소곡집(Pieces Espagnoles)을 중심으로

Title
팔랴(Manuel de Falla : 1876-1946)의 피아노 음악에 나타난 민속 어법에 관한 연구 : 스페인 소곡집(Pieces Espagnoles)을 중심으로
Authors
강희정
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 20세기초에 활동했던 스페인의 작곡가 마누엘 드 팔랴(Manuel de Falla : 1876-1946)의 피아노곡 <스페인 소곡집 (Pieces Espagnoles)> 고찰을 통하여 팔랴의 음악적 경향 및 피아노 음악에 나타난 민속 어법을 살펴보기 위함이다. 팔랴는 근대 스페인의 민족주의 발전에 지대한 공헌을 한 작곡가이다. 자국의 민족성을 음악에 표현하기위해 민족 고유의 음악어법을 활발하게 활용하려는 움직임이 19세기 말에 이르러 일어났으며 이러한 경향을 가리켜 민족주의(nationalism)이라 한다. 스페인의 음악적 민족주의는 페드렐(F. Pedrell)로부터 알베니스(I. Albeniz), 그라나도스(E. Granados)를 거쳐 팔랴에 이르기까지 발전되었다. ‘영감의 원천이 되며 음악의 본질적 요소가 되는 것은 민족’ 이라는 신념을 가졌던 팔랴는 스페인 민속 음악 유산을 수집·연구하는데 노력을 기울였다. 스페인 민속 음악은 이베리아 반도에 정착했었던 비잔틴, 이슬람, 집시 문명의 영향으로 그 다양함을 자랑한다. 멜리스마적이며 심오한 전통 노래 칸테 혼도(cante jondo), 프리지아 선법의 사용, 독특한 민속 춤 리듬들, 기타 및 타악기들이 스페인 고유 음악의 특징적 요소들이다. 팔랴의 피아노 음악 <스페인 소곡집 (Pieces Espagnoles)>은 이러한 스페인 민속 음악의 선율, 음계, 리듬, 악기주법등의 요소 활용을 통해 민족주의 경향을 나타내고 있다. 제 1곡 아라고네자(Aragonesa)는 아라곤(Aragon)지방의 춤 호타(jota) 리듬을 사용하고 있으며 이 리듬은 대위법적으로 전개된다. 제 2곡 쿠바나(Cubana)는 쿠바의 전통 춤 구아지라(guajira) 리듬을 사용하였는데 이는 6/8박자와 3/4박자가 교대하는 특징을 가지고 있다. 제 3곡 몬타네자(Montanesa)는 몬타냐 지방의 풍경 및 인상을 묘사한 곡이며 그 지방의 Baile de Idio 라는 민속춤과 반주 악기인 탬버린 주법을 모방한 춤곡 부분을 포함한다. 제 4곡 안달루시아(Andaluza)는 스페인 고유의 심오한 노래인 칸테 혼도(cante jondo)의 장식적이고 멜리스마적인 선율 특성을 나타내고 있다. 아울러 안달루시아 전통의 플라멩고 음계인 프리지아 선법 및 기타와 타악기 효과를 도입하였다. <스페인 소곡집>에 나타난 팔랴의 음악 어법은 선율, 음계, 리듬, 악기 주법 요소등의 민족 요소 활용을 통하여 민족적 색채를 발현하고 있다. 또한 전통적 선법의 사용, 다양한 춤 리듬 및 악기 주법의 형상화는 새로운 피아노 음악 어휘 확대에 비중있는 역할을 담당하였다. ; This thesis is intended to examine Manuel de Falla s(1876-1946) musical tendency and usages of folk musical language through his piano piece . During the second half of the 19th century and early decades of the 20th, one of the most remarkable movement in music is “Nationalism”. Musical nationalists had an awareness of the artistic value of folk song and applied materials of musical folklore to art music. The development of modern Spanish music was begun by Felipe Pedrell(1841-1922) who was the composer, pedagogue, and musicologist. Succeding to Pedrell s musical ideal, Falla had an belief that the essential elements of music, the sources of inspiration, are nations and people. He collected Spanish folk texts and music, picked out what is authentic and what has remained pure, and then study its musical structure like melody, rhythm, accents, modes, etc. Spanish folk music is very rich because of regional diversity and the influence of Byzantine, Moslem, Gypsy civilizations that settled the Iberian Peninsula. Cante jondo, a traditional Spanish folk song and a genre sometimes called “flamenco”, is accompanied by guitar in which the voice is metrically free, ornamented, limited in range, and often unfixed of intonation. This melismatic and flowing melody feature evokes the melancholic sadness in mood. Spanish music chiefly makes use of phrygian mode (E mode), the style of the flamenco scale. The essence of Spanish music lies not only in the exotic appeal of its modal melodies but also in the characteristic rhythm found in its folk dances. Unique dance rhythms as the jota, fandango, seguidilla, polo, malaguena, rondena, etc. enhance the Spanish sentiment. In addition to, there are manifold style of playing instruments like guitars, casternets and tambourins. The use of these folk elements was widespread among Spanish nationalists as I. Albeniz (1860-1909), E. Granados (1867-1916), and M. Falla. Falla s piano music has included these Spanish native melody, mode, dance rhythms, and guitar sound effects. Each of this pieces is named for Spanish provinces : Aragonesa, Cubana, Montanesa, Andaluza. In the opening piece, "Aragonesa," jota rhythm of Aragon appears. This rhythm is characterized by rapid triplet figures and developed throughout almost measures. The second piece, "Cubabna," uses the rhythm of the guajira, a typical dance of Cuba, characterized by alternation of 6/8 and 3/4. The third piece, "Montanesa," depicts a landscape of La Montana. After impressionistic and lyrical section, a fast dance section that is based on the folk dance "Baile de Idio" comes out. The last piece, "Andaluza," makes use of Spanish deep song cante jondo and expresses its ornamented, melismatic melody style. In this piece, de Falla uses phrygian mode, a traditional Andalusian scale. He also introduces sound of guitar and percussion instruments. Spanish folk midiums are effectively applied to de Falla s music. His musical language in played an important role in establishing Spanish own expression and contributed to expand materials of piano music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE