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Ludwig van Beethoven의 violin sonata op.47, no. 9에 관한 연구

Title
Ludwig van Beethoven의 violin sonata op.47, no. 9에 관한 연구
Authors
송혜승
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ludwig van Beethoven(1770-1827)은 음악 역사상 고전파 음악의 대작곡가인 동시에 낭만파 음악의 선구자로 꼽힌다. 그의 전 10곡의 Violin과 Piano를 위한 Sonata 가운데 제 9번 Sonata는 그 규모의 장대함과 웅대함으로 그의 10개의 Violin sonata중 최고의 걸작이다. 이 작품은 1830년에 작곡되었으며, 이 시기는 베토벤의 작품양식 시기 구분상 제2기에 해당한다. 각 악장별로 요약해보면 제1약장은 서주를 포함한 Sonata form으로 제시부에서 일반적인 소나타 양식과는 달리100마디가 넘는 긴 coda가 있어 이 악장은 제시부, 전개부, 재현부, coda의 4부로 이루어진 확대된 규모의 큰 Sonata form이다. 제2악장은 주제와 변주로 되어있다. 주제는 II:A:II:B A:II의 3부 가요 형식의 곡이며, 제1변주에서는 Piano가 주제를 변주하고, Violin이 3연음부로 obligato의 효과를 낸다. 제2변주에서는 Violin이 32분음표로 주제를 변주하며, 제3변주에서는 F Major로 전조되어 이제까지와는 다른 우울한 느낌을 갖는 다양한 변주다.제4변주는 4개의 변주곡 중 가장 화려한 변주로 trill,pizziccato,6,7잇단음표 등 여러 주법 등이 등장하여 마친다. 제3악장은 약동하는 리듬이 악장 시작부터 끝까지 거의 쉬지 않고 나타나는 긴 tarantella로 되어있는 Sonata form이다. 이 작품은 Beethoven의 이전의 Sonata들이 Piano가 Violin에 종속된 형태였던 것에서 탈피하여, Piano와 Violin의 균등한 역할 배분이 이루어져 진정한 2중주 소나타를 이루었다는 점에 그 의의가 있다. ; Ludwig van Beethoven was a accomplishment of classical music and a pioneer of romantic in history of music. He produced ten symphonyies and his various range of composition includeds other forms such as orchestral music, chamber music, instrumental music. He composed 10 violin sonatas in 1797-182. Among his 10 violin sonata, `Kreutzer’ sonata is the greatest work. It composed in 1803 and was dedicated to Rudolph Kreutzer. This work composed Beethoven’s second period. It represents his stylistic change at the beginning of 19th century. The study aims to analyze his ingenious, unique and variant composing technique through examining various documents and notes, mainly concentrating on the analysis of L. v. Beethoven s violin sonata op.47. Taking a look of each movement, First movement is a expanded sonata form, including introduction. And it has long coda. Thus first movement is expanded 4 parts sonata form including exposition, development, recapitulation, and coda. Second movement is theme and variation. The theme is a ternary form in F Major. The first variation is primarily for the Piano, the Violin being relegated to the role of punctuating accompaniment. In this variation, the theme is varied through the triplet figuration. In the second variation, Violin carries the melody. The third variation modulated to f minor. The change of mood is successfully brought especially through the chromatic progression. The last variation is the most brilliant variation in four variation. It includes pizziccato, long trill, the use of sequence. Third movement is Presto in 6/8 time. In third movement, the development is reduced and the coda is expanded. The main elements of this movement are the snapped rhythm and triplets, which remind us of the tarantella. This sonata is a monumental work in this field.
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