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박경리 『土地』의 인물 연구

Title
박경리 『土地』의 인물 연구
Authors
박혜원
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
이 논문은 인물 행위와 의미 구조, 인물 형상화 방식으로서의 서술양상에 대한 분석을 통하여 박경리『土地』의 인물 구조를 규명함으로써 『土地』의 문학사적 의의를 밝히고자 한다. 본고는, 작가의 메세지가 인물의 가치 지향성을 통해 전달된다는 입장을 전제로 한다. II장에서는 창조적 생명 미학과 내면 세계의 확장에 속하는 인물들을 살펴보았다. 이들은 귀향 행위와 생명성 지향이라는 인물 행위와 의미 구조를 가진다. 생명의 모태 공간으로의 회귀를 통해 자아를 회복하는 인물들의 표층적 특징은 ‘고아’라 명명될 수 있는 공통항이며 심층적 구조는 생명의 모태 공간으로의 회귀다. 恨의 승화를 통해 창조성을 지향하는 인물들은 예술성 지향이라는 표층적 특징을 가진다. 이 인물들의 형상화 양상은 자아 성찰적 목소리와 내면 세계의 확장으로 나타나며 두 가지 양상으로 분류된다. 하나는 자아 정체성과 내면 의식의 서술이다. 이 때, 화자와 인물간의 거리, 태도는 변화하며 이야기의 주도권은 이 인물들의 시점에서 전개되고 있다. 다른 하나는 인물들의 사고, 지각, 감정, 그리고 심리 상태가 자유간접문체를 통해 감정 이입 되어 나타난다. III장에서는 신분에 대한 저항과 사랑의 승화에 속하는 인물 유형을 살펴보았다. 이들은 불완전한 귀향 행위와 실존의 회복이라는 인물 행위와 의미 구조를 가진다. 운명적 신분에 대한 저항에 속하는 인물들의 표층적 특징은 신분 콤플렉스이며 죽음을 통한 사랑의 비극적 완성에 속하는 인물들의 표층적 특징은 이룰 수 없는 사랑에 있다. 형상화 양상은 숨은 화자와 자아 정체성의 추구라는 특징을 가지며 역시 두 가지 양상으로 분류된다. 하나는 운명과의 화해 시도와 대화다. 대화를 통해 자기 의식을 확립한 인물은 성장하면서 다른 인물들을 계몽하는 기능적 인물이 된다. 대화는 작중 인물들간의 관계를 효과적으로 드러내는데 텍스트의 주제와 관련되면서 의미가 확장된다. 인물간의 관심이 대립되는 양상은 상호 어긋나는 대화에 의해 표출되고 있으며 이는 가치관의 대립 구조와도 연결된다. 다른 하나는 서사적 주체로서의 자기 정화와 독백이다. 여기에서 인물들은 동화될 수 없는 심리적, 현실적 거리를 인식하면서 설득의 방법으로 독백을 사용하고 있다. 이 때 독백은 열린 형태이므로 수많은 수정형이 가능하고 보다 넓은 영역 속에 수용될 수 있다. IV장 反 생명론과 추악의 양상에 속하는 인물들은 타의적 탈향 행위와 운명에의 지배라는 인물 행위와 의미 구조를 지니며 네 가지 유형으로 분류된다. 첫째, 전통 윤리의 묵수(墨守)에 속하는 인물의 표층적 특징은 모호한 나라 의식이다. 이 유형의 인물들은 『土地』안에서 신분적 특징, 갈등의 성격, 삶의 지향점이라는 지표로 구분할 때, 양반 계층으로서 가문잇기에 집착한다는 공통점을 지닌다. 인물의 심층적 구조는 전통윤리의 묵수다. 둘째, 식민지 지식인의 좌절과 정체성에의 갈등에 속하는 인물들의 표층적 특징은 방황하는 지식인, 신여성이며 의미의 심층적 구조는 식민지 지식인의 방황에 있다. 아버지를 극복하지 못하고 주체성을 결여한 인물들의 모습은 반성도 비판도 없는 삶 안에서 좌절하고 방황하는 것으로 나타난다. 셋째, 가치의 도착에 속하는 인물들의 표층적 특징은 이기심과 출세주의로서 이들의 황폐한 내면은 ‘생존’ 에 한정된다. 넷째, 생명 파괴의 욕망에 속하는 유형의 인물들은 구제 받을 수 없는 악의 화신으로 전형화된다. 인물 형상화 양상은 비공감적 목소리와 자아 소멸이라는 특징을 가진다. 이 때 첫 번째 양상은 명분에의 안주와 논평적 개입을 특징으로 한다.『土地』 서술자의 중개적 기능은 식민지 시대 평사리라는 공간에 위치한 허구적 인물들의 가치관을 통한 생명 사상의 발현에 있다. 두 번째,『土地』의 모든 허구적 텍스트는 작품의 허구적 인물에 대한 그리고 허구적 독자에 대한 그들 작가의 수사적 자세를 전달한다. 따라서 화자의 주석적 해설은『土地』를 읽고 듣는 사람들에게 유용한 가치와 판단을 제시한다. 그러므로 주석이라는 구조적 선택은 식민지 지식인의 비판적 현실 인식이라는 세계관을 반영한다. 세 번째 양상은 속물성 노출과 동물적 비유로서, 물질적 가치를 인간적 관계보다 우선시하는 유형의 인물들이 비판적으로 서술되고 있다. 여기에서 인물들의 왕성한 생명력, 생명에 대한 의지는 동물적 생존력이라는 부정적 의미로 쓰여진다. 네 번째 양상은 속악성 폭로와 풍자 기법으로서 생명파괴의 욕망에 속하는 인물들의 부정적 행태들이 풍자적으로 서술된다. 인물의 내력은 서술자의 추측에 의해 요약되며 이는 서술자가 자신의 존재를 알리고 소설 이해에 필요한 예비 정보를 전달하는 역할을 한다. V장에서는 기존의 박경리 소설에 나타난 인물 유형과 관련하여『土地』의 문학사적 의의를 살펴보았다. 기존 박경리 소설의 인물은 운명개척자, 사랑의 구도자, 회의주의자, 反사회적 악인으로 유형화될 수 있으며 이는 운명의 극복 의지와 생명성의 인식이라는 맥락에 있어『土地』와 연관된다. 이를 통해 허구적 상상력에 대한 신뢰와 ‘언어’의 다리로 이루어진『土地』의 문학사적 의의를 규명할 수 있을 것이다. 본고의 인물 연구는『土地』의 주제적, 사상적 입장과의 연관성 속에서 인물의 의미 구조를 살피며 나아가 박경리 문학이 지향하는 세계관이 인물을 통해 어떻게 드러나는지를 밝히고자 한 점에 의의가 있다. ; This thesis deals with the literary value of "Toh-ji" through analyzing the style of description as a way of characterizing the actions of characters, structures of meaning, and formalizing characters. It proves the structures of characters in "Toh-ji". This thesis has a premise that the author s message is delivered by value directivity of the characters. In chapter 2, it says about characters, who belong to creative aesthetics of life and the extension of the inner mind. Their actions of characters are "the actions of homecoming" and their structure of meaning is "heading for the nature of life". Some characters restore their inner self through coming back to the space of the mother. Their superficial characteristic is that they are commonly called "orphans". The deep structure is coming back to the space of the mother of life. Characters who are heading for creativity through overcoming feeling of "Hahn" have the superficial characteristics of heading for artistic nature. The formalization of those characters is revealed through the voice of looking back on themselves and the extension of the inner mind. One has the characteristics of self-identity and description of the inner conscience. Here the distance and attitude between speaker and characters are changed. The story is led from the characters viewpoint. The other is revealed through empathizing the thoughts, comprehension and inner condition through free-indirect style. In chapter 3, it deals with characters who belong to protesting against social status and overcoming love. Their actions of character are the actions of coming home incompletely. Their structure of meaning is restoring of their real existence. Characters protesting against fatalistic social status have complex about their status as their superficial characteristic. Characters belonging to tragic completion of love through their death have unfulfilled love as their superficial characteristic. The way of formalization is characteristic of the hidden speaker and the pursuit of self-identity. It is classified into two ways. One is conversation and the trial to reconcile itself with destiny. Characters who establish self-consciousness through conversation become functional characters who enlighten others while they grow up. Conversation reveals the relationship between characters in the story effectively. It extends meaning while it is related to the theme of the text. The way of contrasting characters interest is expressed by disagreeable conversation. It is connected with the contrasting structure of a value system. In clarifying themselves as a descriptive subject and in monologue, characters are conscious of the psychological and realistic distance that cannot be assimilated. They are using monologue as a way of persuasion. Here, monologue is open to modification and it can be accepted in a broader field. In chapter 4, characters who belong to the nature of life and dirty desire have the action of being forced to leave home. They have the structure of meaning of "being ruled by destiny". The superficial characteristics of characters who belong to adherence of traditional morals is indistinct consciousness of their country. When they are analyzed by the standard of their social status, conflict, purpose of their life, they are excessively attached to succeeding their family as high-class people in the society. The deep structure of characters is adherence of traditional morals. Characters who belong to despair of intellectuals in the age of colony and conflict about their identity are wandering intellectuals and women in the new generation. The deep structure of meaning is wandering of intellectuals in the age of colony. When they cannot solve the problem of their father and when they are lack of their identity, they despair and wander without any change or criticism. Characters who belong to reversal of values have selfishness and seeking for promotion as their superficial characteristics. They act differently according to the people whom they seek. Their desolate inner mind are reveled different. They are two groups. One group simply act out of vulgarity and that s all. But the other become worse to destroy life through the energy of darkness. The former s desire is limited to "survival". The latter is formalized as the picture of wickedness. The way of formalizing characters is characteristic of the voice that cannot be sympathized and self-disappearance. The first way is characteristic of the settlement in social standing and the critical interruption. The intermediary function of the narrator of "Toh-ji" is to express the thought of life through the value system of made-up characters in "Pyung-sa-ri" in the colonial age. Second, all the made-up text of "Toh-ji" delivers the rhetorical attitude of the author toward the made-up characters and readers. Speaker s commentary explanation suggests an useful value and judgment to readers and listeners of "Toh-ji". Therefore, a constructive choice of a commentary reflects the viewpoint of the world ; the critical consciousness of the reality by an intellectual in the colonial age. The third way is the revelation of the vulgarity and parable of animals. Characters who regard material value as more precious than human relationship are described critically. Here the characters will to multiply their children is used negatively as the nature of animals prolificity. The fourth way is to reveal the evil desire of characters and to make fun of characters by sly satire. Characters who belong to "the desire to destroy life" are described ironically in their bad actions. The background of characters is summarized by speaker s guess. It play the role of delivering the preliminary information necessary to let the speaker known and to understand the novel. In chapter 5. it deals with the literary value of "Toh-ji" related to characters style in the present novels written by Park Kyung-Lee. The characters can be formalized as "pioneers of their own destiny, seekers of love, skeptic people and evil people against the society". In the context of overcoming their destiny and being aware of the nature of life, they are related to "Toh-ji" Through this, it can prove the literary value of "Toh-ji", which is done by the trust by false imagination and the bridge of "language". This thesis is valuable because it deals with characters structures of meaning which is related to the theme and purpose of "Toh-ji" It is also valuable because it proves how a view of the world of "Park Kyung-Lee" literature is revealed through characters.
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