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益齋 李齊賢 詩, 文의 서술방식 연구

Title
益齋 李齊賢 詩, 文의 서술방식 연구
Authors
윤상림
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 益齋 李齊賢 서술방식 연구를 통해 그의 詩와 散文의 특징을 규명하고자 하였다. 서술방식에 유의하여 益齋의 詩·文을 살펴보면, 역대 제가들의 평가가 단순한 인상비평에 그치는 것이 아님을 알 수 있다. 그는 詩에 있어 詩的 대상과의 거리 조절을 통해 다양한 화자의 모습을 보여주어 말 밖의 뜻 (言外之意)을 표현한다. 있다. 益齋의 詩的 화자는 크게 객관적인 익명의 화자와 실제 시인 화자로 나누어진다. 객관적인 익명의 화자는 다시 관찰자적인 태도의 화자와 내면화된 대상을 묘사하는 화자로 나눌 수 있다. 관찰자적인 태도의 화자의 정서를 촉발시킨 풍경이나 상황을 객관적으로 묘사한다. 이 경우 詩的 대상과의 거리는 최대한 확보되면서 보고 형식에 충실한 묘사가 된다. 내면화된 대상을 묘사하는 화자의 관심은 대상을 통해 자신의 정서를 드러내는 데 있다. 이런 작품들은 표면적으로는 詩的 대상과의 객관적인 거리를 유지하는 듯이 보인다. 그러나 묘사된 대상은 화자의 심적 상황을 객관화한 것으로, 화자의 내면 대상으로 존재한다. 따라서 대상과 화자의 정서는 하나로 결합되어 둘 사이의 거리는 소멸된 상태이다. 화자가 실제 시인인 경우는 은폐되었던 화자가 시인 자신의 모습으로 노출된다이때는 詩的 대상과의 거리가 가까워져 화자의 정서가 비교적 솔직히 드러난다. 화자가 실제 시인인 경우 객관적인 익명의 화자가 보여주던 감각적이고 압축적인 詩的 긴장은 사라지고, 어조는 산문에 가까운 서술적인 경향을 띠게 된다. 이 경우 益齋는 상황에 맞는 청자를 등장시켜 실제 시인인 화자에서 생기는 단조로움을 해소시키고 있다. 益齋는 기존의 의미를 파괴시켜 문맥 속에서 새로운 의미를 만들어 내는 語義 확장과 설득의 언술을 통해 新意를 창출하고 있다. 기존의 의미를 변형 파괴시켜 새로운 의미를 만들어 내는 語意 확장은 문맥 속에서 詩語의 새로운 뜻을 만들어 내면서 주제와 구조적인 관계를 맺으면서 상호 영향을 준다. 설득의 언술은 고려 후기 대거 출현한 長詩들의 성격이 議論化 되면서 부상한 新意 창출의 기법으로, 絶句나 律詩 같은 짧은 형식에서는 불가능한 논의와 주장을 가능하게 하였다. 또한 청자와의 관계와 청자와의 인품에 따라 설득의 양상을 달리하여 장편 증여시의 다양한 모습을 보여주고 있다. 益齋의 散文은 간결하고 암시성이 강한 것이 특징이다. 益齋는 평소 행동을 객관적으로 전달하여 인물의 성격과 그에 대한 평가를 암시하고 있다. 또한 일화에서는 언행을 통해 주인물의 성격과 부차적인 인물의 성격을 묘사하면서 부대상황을 통해 당시 고려 정치에 부정적으로 작용한 원인까지도 암시하고 있다. 이처럼 일화는 표면적으로는 인물들의 언행을 객관적으로 묘사하고 있지만, 인물들의 극명한 대립을 통해 복합적인 암시를 통해 가치관을 명확히 보여준다. 이와같이 극화 삽입을 통한 인물묘사는 인물의 성격과 그가 처한 상황을 일체의 설명없이 전달하는 방법은 목적에 의해 고안된 객관성이며, 益齋는 이러한 간접적 제시를 통해 자신의 의도를 보증받으려는 것이다. 이처럼 頂点만 서술하는 방식은 산문체의 암시성을 극대화시키는 방식으로 역대의 古文이 추구했던 미학이기도 하다. 암시는 표현하려는 전부를 문장 표면에 나타내지 않고, 표현하려는 사실 가운데 요점만을 지적하는 서술기법이다. 이처럼 독자의 상상에 맡기는 함축적인 표현은 唐宋古文에서는 매우 중요한 기법이다. 古文은 간결함을 추구하는 것이 특징이다. 益齋은 간결한 문장으로 서술 대상을 강조하고 있다. 또한 그는 騈儷文의 對偶와 排比를 수용하여 문장에 리듬감과 기세를 주어 유려하면서도 힘이 있는 문장을 구사하고 있다. 간결하고 암시적이면서 유려한 益齋의 산문은 唐宋古文의 전형을 보여주는 것으로, 그가 古文을 唱導했다는 후인의 평은 이를 뒷받침 하고 있다. 서술방식을 중심으로 益齋의 詩·文을 분석한 결과 그가 시와 문장에서 매우 뛰어나다는 평가는 결코 피상적인 것이 아님을 알 수 있다. 詩的 대상과의 자유로운 조절과 新意를 통해 다양한 방식으로 말 밖의 뜻 을 창출하며, 간결한 문장을 통해 함축된 의미를 암시하는 散文은 益齋가 高麗 최고의 문인임을 입증해준다. 이와같이 益齋 詩ㆍ文의 서술방식은 그의 의도적으로 고안되는 것으로, 서술방식의 연구는 한 작가의 작품세계를 이해하는 데 있어 매우 유효한 방법임을 알 수 있다. ; The purpose of this study is to analyze the narrative technique from the poems and prose of 益齋(Yk Jae) 李齊賢(Lee Je-Hyun)(1287-1367). His descriptive poems suggest the emotion of poetic narrator by showing a fragmentary scene. From the poem by covering the emotions of poetic narrator, the poet let the readers appreciate and supplement the meanings of the poem. This technique shapes the abundant and comprehensive meaning by describing the objection outwardly. These poems are advanced mixtures of objections and poetic narrator, the achievement of SungTang Poetry(盛唐詩). Using this technique, Lee Je-Hyun expresses the meanings beyond the words(意在言外), and from here one can see how the poet create the new meanings(新意) by extending the meaning of words. This is created by destroying the existing meaning in context. In fact, creating the new meaning is assosiated with construction of the poem, creating a new meaning(新意) is a very important technique in writing a poem, and is the ultimate object to be pursued in all of new Chinese short poems. Lee Je-Hyun was skillful in the poems are closely alike with prose(散文詩) and prosephilosophical poetry(理趣詩) which are represent Song Poetry(宋詩). His Narrative poems are very much similler to prose, but still uphold the tensions. His narrative poems with daily languages makes a pattern of repetition instead of imageㆍmetaphorㆍsymbol, which elevates the emotional effects. One can see the poet expresses not only his own emotions directly but also his assertions. Philosophical Poetry figures the principle of all things in universe, according to a core of it is philosophy rather than emotion. Poets excellent Narrative Poem and Philosophical Poetry let the reader to see that he is skillful in both SungTang Poetry(盛唐詩) and Song and Poetry(宋詩). This shows the evidence of his great ability as a poet. Most agree that Lee Je-Hyun wrote Tang-Song ancient prose(唐宋古文) for the first time, and his prose is very suggested and simple. Objective narrator of the third person view is developed through his own way of describing image with episodic expressions and conversations. Those episodic expressions and conversations help the readers to elevate the poem better. This represents the figures as if the figure were alive by reviving them in history with the present tense. Lee Je-Hyun criticizes the world with objective words without any explaination or comments, therefore one can see his political contribution and his respectables through the episodic expressions and conversations. Episodes also suggest his social and political situatus, he writes the main point and from it makes readers notice the meanings, and he emphasizes on the characteristics of object with simple sentences. Therefore, the characteristics of object is contributed to the suggestions. Moreover, he admits the parallelism of Byungmoon(騈文) in his prose, it makes his prose rhythmical and readable, and this fluency of parallelism encourage his prose to increase in artistic properties. Implied expressions and rhythmical simple sentences are also used as a essential technique in Tang-Song ancient prose(唐宋古文). Therefore one can see that Lee Je-Hyun s prose is the typical form of Tang-Song ancient prose(唐宋古文). Lee Je-Hyun did an exellent job on establishing the epitisism in his poems and prose However, one can tell the analysis was not accidentally being praised like most of the great writers in Koryo(高麗). One can also see that the narrative technique, which one designed intentionally by Lee Je-Hyun. In conclusion, it is a effective method to analyse a narrative technique in poems and prose and to understand the literary style.
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