View : 1273 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author심성경-
dc.creator심성경-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:40Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:40Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000000497-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192022-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000497-
dc.description.abstract본 연구는 NAEYC의 인준기준을 이용하여 유아교육기관의 질적 수준과 질적 수준에 관계되는 요인에 대해 분석하는 것을 목적으로 하였다. 특히 프로그램의 질적 수준에 관계되는 관련요인을 심층적으로 분석해 보기 위해 c상d× c하d 수준의 2개 프로그램에 대한 실제 현장 관찰을 실시하였다. 설정된 연구문제는 다음과 같았다. 1. 프로그램의 구성요소별 질적 수준은 어떠한가? 2. 프로그램의 질적 수준에 관련되는 요인은 무엇인가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 우리나라 전국에서 표집된 753개 유아교육기관의 교사를 대상으로 프로그램의 질적 수준에 대한 자기평가를 실시하였다. 이를 위해 NAEYC의 인준기준을 기초로 작성된 설문지를 사용하였고 2개 프로그램에 대한 8주간의 현장관찰을 실시하였다. 연구결과 프로그램의 질적 수준은 전반적으로 향상이 필요한 것으로 나타났다. 특히 c물리적 환경d , c교사-부모의 상호작용d, c운영관리d, c평가d 요소에 있어서 그리고 읍×면지역의 공립 유치원과 새마을 유아원에 있어서 질적 수준이 낮은 것으로 지적되었다. 또한 c상dc하d 집단 프로그램의 질적 수준을 결정짓는 관련요인으로 밝혀진 것은 다음과 같다. 첫째, 교사간에 협동적으로 교육계획안을 작성하고 실내활동:실외활동, 교사주도활동:유아선택활동 등의 균형을 이루도록 일과를 계획하는 것이 중요한 요인으로 분석되었다. 둘째, 교사가 유아의 행동을 다루는데 있어서 긍정적인 훈육방법을 사용하고 풍부한 언어를 제공하는 것이 중요한 요인으로 분석되었다. 셋째, 교사, 유아, 교구간의 3가지 상호작용이 균형있게 이루어지도록 하는 것과 효율적인 교사:유아 비율을 유지하기 위해 개별×소집단 활동을 제공하는 것이 중요한 요인으로 분석되었다. 넷째, 다양한 실내활동 영역을 제공하며 유아 스스로 교구를 선택,활용하도록 하는 것이 유아 교육 프로그램의 질적 수준을 좌우하는 중요한 요인으로 분석되었다. 또한 전체적인 교육과정과 연결되지 않은 기능교육으로서 교사주도의 특별활동을 실시하는 것은 프로그램의 질적 수준을 저해하는 요인으로 분석되었다. ; The Purpose of this study was to analyze the quality level of early childhood education program and the variables related to the quality level. Qualitative research approach was conducted in analysing the variables related to the quality level. This was done by the field observations on two programs; high and low in term of program quality. For this purpose, the questions for research were established as follows: 1. What are the quality levels in 10 Program component areas? 2. What are the variables related to the quality level of early childhood education program? 3. In order to answer to these questions, the self-analysis of the quality level of the program was performed by the teachers of 753 institutions of early childhood education in Korea. They were the teachers of public kindergarten, private kindergarten and saemaeul nursery. The questionnaire used in the self-analysis of program were based on the contents of accreditation criteria and procedures for early childhood programs, which were developed and utilized by NAEYC. The data were also collected through field observation of 62 children over 8 weeks. The data was analyzed by Frequency and Percentage, X2, T-Test and F-test with the SPSS computer program. The major conclusions are as follows: 1. Improvements of the quality of early childhood education program are required in Korea. Especially in Physical environment, staff-parent interactions, administration, evaluation component areas, the quality levels are significantly low. And in the cases of public kindergarten and samaeul nursery programs, in country side two. 2. The critical variables which determine the high and low quality level in program are as follows: a) ‘cooperative curriculum planning of the staff’ and ‘balanced daily lesson plan’. b) ‘teacher’s use of the positive child controlling method and affluent language interactions’. c) ‘blance of three interactions among teacher×child×material’ and ‘individual×small group activities to maintain the efficient teacher: child ratio’. d) ‘various indoor activity areas’ and ‘child’s self-choice of materials’ were analyzed as critical variables which determine the high quality level in program.-
dc.description.tableofcontents논문개요 ------------------------------------------------------------- ix I. 서론 -------------------------------------------------------------- 1 A. 연구의 필요성 및 목적 -------------------------------------------- 1 B. 연구의 문제 ------------------------------------------------------ 6 C. 용어의 정의 ------------------------------------------------------ 6 II. 이론적배경 ------------------------------------------------------- 8 A. NAEYC의 유아교육프로그램 인준기준 -------------------------------- 8 B. 관련연구 --------------------------------------------------------- 19 III. 연구의 방법 ----------------------------------------------------- 38 A. 연구대상 --------------------------------------------------------- 38 B. 연구절차 --------------------------------------------------------- 41 C. 연구도구 --------------------------------------------------------- 44 D. 분석방법 --------------------------------------------------------- 45 IV. 결과 및 해석 ----------------------------------------------------- 48 A. 유아교육프로그램의 구성요소별 질적 수준 -------------------------- 48 B. 유아교육프로그램의 질적 수준에 관련되는 요인 --------------------- 68 V. 요약 및 결론 ------------------------------------------------------106 A. 요약 및 논의 -----------------------------------------------------106 B. 결론 -------------------------------------------------------------115 참고문헌 -------------------------------------------------------------120 부록 -----------------------------------------------------------------130 영문초록 -------------------------------------------------------------163-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5332492 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleNAEYC 기준에 의한 한국 유아교육 프로그램의 질에 관한 분석-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE