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인터넷 상거래에서 시장진입순서가 시장 점유율에 미치는 영향에 관한 실증 연구

Title
인터넷 상거래에서 시장진입순서가 시장 점유율에 미치는 영향에 관한 실증 연구
Authors
김민경
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
정보화 사회로 접어들면서 기업들의 정보 기술 활용은 기업의 생존과 직결되는 필수불가결한 문제로 인식되기에 이르렀다. 기업은 기존 시장에서의 경쟁 심화와 소비자의 다양한 제품 요구 증가로 인해 새로운 사업 기회를 창출하려고 노력하기에 이르렀고, 이러한 상황에서 군사적 목적으로 시작한 인터넷은 1990년대 후반에 들어서면서 기업에게 새로운 사업 기회의 가능성을 부여해 주었다. 초기에는 주로 기업의 홍보 수단으로 이용되었던 인터넷은 새로운 방향을 모색하게 되었고, 상거래 수단으로 이용되기 시작하였다. 기업 환경의 변화로 기업간 경쟁이 점점 치열해 졌고, 전통적인 상거래 형태에 인터넷이 등장하면서 인터넷 상거래는 하나의 새로운 채널, 유통망으로서의 기업의 활용도가 높아지고 있다. 그러나, 인터넷 상거래의 특성상 시작하려는 기업의 진입이 쉬우므로, 기존에 연구되었던 최초 진입자 우위가 인터넷 상거래에서도 최초 진입자의 우위가 적용이 되는지 이에 대한 연구가 이루어지지 않은 상태이다. 이에 본 연구에서는 인터넷 상거래를 제품별로 범주를 나누어 각 범주별 인터넷 상거래를 실시하고 있는 사이트들의 진입 시기(年,月)와 시장 점유율 등을 측정하여 실제 시장에서 진입 순서와 진입 시기의 차가 시장 점유율에 미치는 영향을 살펴 보기 위해 연구 모형 및 연구 가설을 설정하였다. 이를 검증하기 위해 역사적 방법을 실시하였고, 미국에 기반을 둔 100개 상거래 사이트 중 26개의 데이터를 수집, SPSS win 통계 기법으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인터넷 상거래에서 각 제품군별 사이트들의 진입 순서와 시장 점유율과는 상당히 유의한 관계가 있음을 설명해주었다. 둘째, 인터넷 상거래에서 각 제품군별 사이트들간의 진입 시기의 차이는 서로 관계가 없음이 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 기업이 인터넷 상거래에 진입할 경우, 그 제품군에서 빠르게 진입하는 것이 시장에 선점하는 데 있어서 중요한 요인임을 알 수 있다. 앞으로의 연구방향은 인터넷 상거래에서 시장 점유율에 영향을 미치는 요인에 대해 좀 더 다양한 연구가 이루어져야 하며, 인터넷 상거래에서 각 분야별 진입자들이 성공하게 되고, 계속적으로 우위를 유지시킬 수 있는 제 요인에 대한 연구가 필요할 것이다. ; Companies have come to take notice of the use of the Information Technology which is indispensable for competition in the era of the world of an information society. There have been more competitive in the existing market and consumer’s demand increase for various products, so they have tried to create the new business opportunity. Under this condition, Internet can give them the new possibility and idea since the late 1990. For the above reasons. Internet generally used for their public relations in the early time, seeks the new direction that is the means of commerce. The competition among them has been more severe by the change of their circumstances. As Internet newly appears in the traditional commerce type, their utility of it has risen on one of the new channels. This study observes whether, In fact, the companies in the Internet Commerce market have the relation between their entry order and superiority in each products category. This study on this theme is rare. This study collects the data about the entry order (Month, Year) and market share in the sites performing the Internet Commerce on each category divided by the products, and establishes the study model and thesis in order to diagnose how the difference between the entry order and time lag at the marketplace has influence on the market share. The results of this study are as follows; First, there is the considerably significant relationship between the entry order on the sites in each products and market share. Second, it is no relation on the difference of the time lag among the sites in each products. Through the result of this study, in case of their entering in Internet Commerce, what they rapidly enter in the products category is the important factor for the preemption. Future research should be variously done about the influential factors of the market share in Internet Commerce. And it is necessary to know how the movers of each category succeed in Internet Commerce.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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