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조직의 지식경영 준비도(Readiness)측정 도구 개발에 관한 연구

Title
조직의 지식경영 준비도(Readiness)측정 도구 개발에 관한 연구
Authors
권희영
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 기업의 자산으로서 지식이 중요하게 인식되면서 지식을 관리하고 활용하는 지식경영에 대한 관심이 고조되고 있다. 1990년대 선진국을 중심으로 시작된 지식경영은 최근 국내에서도 실시되기에 이르렀다. 지식경영이 실시된 선진국을 살펴볼때 각 기업마다 기업의 지식활동, 조직문화, 사업요구에 맞춘 차별화된 방법론을 적용하여 지식경영을 실시하고 있다. 지식경영은 새로운 지식의 창출이 아닌 조직내 이미 존재하는 자원과 지식 및 조직의 특성 파악으로 부터 시작된다. 따라서 지식경영을 실시하기에 앞서 지식경영과 관련된 기존 인프라스트럭춰를 파악하는 것으로 부터 지식경영의 출발이 이루어져야한다. 이렇듯 지식경영을 하기 앞서 조직의 현상태를 분석하는 것이 중요하게 인식되고 있음에도 불구하고 현재까지 이에 대한 연구가 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 조직의 지식경영 준비도 측정 도구를 개발하였다. 현재까지 진행된 지식경영에 대한 문헌분석을 통해 지식경영과 관련된 전략, 프로세스, 문화/사람 및 기술의 4차원과 각각의 차원에 해당하는 18개의 요인들은 도출하였다. 이를 바탕으로 지식경영 준비도 측정을 위한 설문을 작성여 신뢰도와 타당도를 입증하기 위하여 파일럿 테스트를 실시하였다. 파일럿 테스트를 통해서 모든 요인들이 적정 수준의 신뢰도를 가짐이 입증되었다. 또한 타당도는 요인분석을 통해 검증하였으며 이 결과를 가지고 최종적으로 4개 차원의 19개의 요인들로 구성된 지식경영 준비도 측정도구를 개발하였다. ;The role of knowledge as the key source of potential advantage for organizations and economies has become a hotly debated topic. The interest in the organization’s ablility to create, integrate and utilize knolwedge get elevated in developed economies. Some studies found that organizations had their own knowledge management styles. Companies can select methods and tactics that reflect the type of knowlegde work, organiational culture, and the business requirement for the change project. Knowlege management coexists well with business strategy, with process management , with staying close to customers and so forth. Knowledge management draws from exisitng resources that organizations may already have in place. Checking the organization’s infrastructures for knowledge management is the first step for knolwedge management. Although the as - is analysis of organizations before knowledge management is important, there is no study on the readiness for knowledge management. This study reports on the devolopment of an instrument designed to measure the readiness of an organization for knowledge management. Strating with the literature, 4 dimensions - strategy, process, culture/people and technology - and 18 factors were identified. Then, a questionnaire for measuring readiness was created. Finally, the instrument was pilot tested to prove its reliability and validity. Following the pilot test, the factors all demonstrated acceptable levels of reliability. Their validity was checked using factor analysis. The result is 19 factors instrument comprising 4 dimensions which provide a useful tool for measuring the readiness for knowledge management.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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