View : 517 Download: 0

보건교육 정보시스템 및 평가방법 개발에 관한 연구

Title
보건교육 정보시스템 및 평가방법 개발에 관한 연구
Authors
김은주
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구에서는 정보화사회의 근간으로서 초고속정보통신망 사용의 활성화를 증대하기 위한 활용분야로 보건교육 분야를 설정하였으며 특히 보건교육에 있어 정보통신을 활용할 수 있는 영역으로서 지역의 보건교육 정보시스템 및 보건교육의 평가방법을 개발하는데 목적을 두었다. 즉 지역주민에게 보건에 관한 정보를 신속 정확하게 제공할 수 있는 보건교육 정보시스템을 구축하고 보건교육에 필요한 각종 데이터베이스의 구축과 활용방법을 제시하고 최종적으로는 보건교육의 평가방법 개발에 연구의 목적을 두었다. 실증적 분석에 이용된 자료는 우리나라에서 94년 11월부터 초고속정보통신망을 이용하여 보건사업이 시범실시되고 있는 경북 울진군을 선정하였으며 그 지역주민 262명을 대상으로 실시하였다. 본 연구에서 개발된 보건교육 정보시스템은 그 지역의 보건의료에 대한 인지상태를 명확히 파악하여 보건교육의 기획, 수행, 그리고 평가에 필요한 정보를 신속하고도 정확하게 전달함으로써 지역보건사업의 수행을 지원하고 지역주민들의 건강수준을 증진시키는데 그 목적이 있다. 단순히 보건교육의 실적만을 집계하거나, 보건교육과 관련한 통계의 산출을 지원하는 보건교육 정보시스템은 효용가치가 높지도 않으며, 또한 전산화를 그다지 필요로 하지도 않는다. 따라서 본 연구에서 개발한 보건교육 정보시스템은 보건교육 실시후의 평가결과를 정보시스템내로 재수용하여 발전된 보건교육 프로그램을 개발할 수 있도록 유기적인 기능을 갖추도록 하며, 지역보건 정보시스템 및 관련 정보체계망과의 연계를 포함하는 포괄적인 개념이다. 본 연구에서 시스템 개발의 목적은 보건교육 정보시스템을 통하여 최신의 보건교육 내용을 신속하고 체계적으로 데이터베이스를 구축하고, 보건교육의 효과를 정보시스템내로 환류시킴으로써 보건교육 프로그램을 관리대상 질환별 지역별 특성에 맞추어서 개선 발전시켜 나감과 동시에, 관련 지역보건정보 시스템과도 연계시켜서 상호간의 정보교환 및 각종 보건통계 생산에도 신속하게 대응할 수 있도록 하여 보건교육의 실효성을 제고시키는 것을 주목적으로 하였다. 시스템의 내용은 첫째, 개인의 보건교육 자료 데이터베이스 구축으로 보건교육 정보시스템과 관련한 개별정보를 상세하게 수록함으로써 정보시스템의 기능이 집단관리 뿐만 아니라 개인관리까지 포함시켜 정보시스템의 운영성과를 최대화하였다. 보건교육 내용 데이터베이스 구축은 보건교육을 실시하였던 교육내용, 방법, 결과 등에 관한 정보들을 상세하게 수록함으로써 결과평가는 다시 교육의 내용 및 방법개발을 위한 기초자료로 제공되고 보건교육의 평가시스템내로 수용하도록 구성하였다. 둘째, 보건의료원 시스템개발은 지역보건 정보시스템의 활용, 환자관리시스템의 활용, 보건교육 전문가시스템, 보건교육 평가시스템, 보건교육 참조시스템, 보건교육 지역정보서비스 시스템의 개발로 구성하였다. 이러한 보건교육 정보시스템 기능의 최대장점은 보건교육의 수행에 따른 인지도 평가를 시스템안에서 분석처리하고 그 분석결과는 다음 보건교육의 기초자료로 활용하도록 하고 있는 환류기능에 있다. 다음으로 본 연구에서 개발한 보건교육 효과의 평가방법을 살펴보면 보건교육을 평가하는 목적은 첫째, 보건교육에 따른 피교육자의 인식수준을 계량화하여 측정하고, 둘째 보건교육의 1차평가를 기초로 보건교육의 내용과 방법을 재수정하고, 셋째 궁극적으로는 최소의 교육으로 최대의 교육효과를 산출하게 하기 위함에 있다. 여기서 보건교육을 평가함은 주관적인 평가도 포함될 수 있겠지만, 객관적이며 계량화할 수 있어야 상기의 보건교육의 평가목적을 달성할 수가 있다. 그러므로 본 연구에서는 보건교육의 실시에 따른 효과의 개별평가 및 지역평가를 위해 경험적 베이즈추정량(Empirical Bayes Estimation)을 보건교육의 특수성에 맞추어 변형된 형태의 평가방법을 개발하였다. 즉 보건교육의 평가지표를 위한 경험적 베이즈추정량은 개별평가 및 지역간의 평가를 근간으로 첫째, 동일한 보건교육 프로그램의 지역간 효과차이를 비교할 수 있고 둘째, 동일한 지역을 대상으로 실시한 상이한 보건교육 프로그램의 효과를 비교할 수 있으며 셋째, 다종의 프로그램으로 다지역간의 효과차이를 비교 분석하여 그 결과를 다시금 계획-적용-평가에 응용이 가능하다는 장점을 가지고 있다. 따라서 보건교육의 평가방법 개발을 위한 경험적 베이즈추정량을 적용한 시뮬레이션 결과 보건교육의 효과를 평가하기 위해 본 연구에서 조사된 설문항목에 대하여 경험적 베이즈추정량을 적용하여 다음과 같은 결과를 도출할 수 있었다. 첫째, 10개 읍.면 지역의 지역별 보건교육 인식률 비교에 경험적 베이즈추정량 분석을 적용시킨 결과 지역별 연령계층간의 총체적인 비교평가가 가능하였다. 둘째, 보건교육 실시지역과 미실시 지역간의 주요 변수별 보건교육 인식률 비교분석을 위해 교육수준별 가족병력별 홍보실태별 보건교육의 만족도별 보건교육 인식률이 변수별로 비교 평가되었다. 셋째, 보건교육 내용 중 고혈압의 중요성, 고혈압의 유병률, 고혈압의 위험요인, 고혈압의 기준, 고혈압의 예방대책이 내용별로 보건교육 인식률이 산출되어 교육내용의 세부평가가 가능하였다. 따라서 경험적 베이즈추정량을 적용한 비교분석을 통하여 보건교육 인식률이 낮은 지역은 인식률을 높이기 위해 부분적인 보건교육 프로그램을 새로이 정비하고, 인식률이 높은 지역은 보다 다양한 보건교육 프로그램을 개발함으로써 교육효과의 효율성을 제고시킬 수 있었다. 보건교육의 프로그램을 수정 개발하기 위해서는 이러한 보건교육 효과의 평가방법을 보건교육 정보시스템과 연계시키고 환류시킴으로써 가능하였다. 따라서 보건교육효과의 평가방법 개발은 보건교육 정보시스템의 기능을 효과적으로 지원할 수 있는 객관적이고도 계량적인 기법이라는 점에서 활용성과 유효성의 의의를 찾을 수 있다고 사료된다. ※중심단어(Key Words) : 보건교육 정보시스템, 보건교육 평가방법, 경험적 베이즈 추정량(Empirical Bayes Estimation), 지역보건사업 ; The general objectives of this study was to develop a health education management information system and health education evaluation method to effectively deal with community health problems. This study aimed at 1) to development an health education management information system, 2) to provide concrete methods to evaluate the health education, and 3) to offer computer-based communication channels among the District Health System components such as health center, health subcenters, and community hospital, 4) lastly, to identify the key issues and effectiveness of health education. The data consisted of random sample of 262 individuals and the interview and inquire methods using the questionnaire were employed to obtain data. The data, which were collected through the survey done researcher, included health education clients, community people, and regulators of 10 health centers in Uljin Kun. The analytic methods for the study were Empirical Bayes Estimation for evaluation indices of health education. The purpose of this analytic method is to describe the Empirical Bayes procedures used and to present the statistical analyses of the geographic variation that were mapped at the county level for the population. Major findings of the study are as follows: The major benefits and significances of this information system included: improvement of quality of health education statistics by reducing manual data processing, improvement of productivity of health educators by reducing paper works, improvement of decision-making capability of managers by providing more information for planning, organizing, and evaluating health education programmes, and improvement of communication flow among health institutions. Programmes for hypertension education are newly developed programmes in this study to meet the changing health needs of community, and therefore they need to be thoroughly tested at the project sites. The concrete output to implement the above guiding principles were as follows: (1) It was shown that was to make up record form (in family unit) which includes family s medical history in addition to patient records and to serve the primary clinic care in family unit, in health center. (2) It was shown that was to obtain information on chronic disease control using computerized data. The results of the study in Empirical Bayes Estimation for evaluation indices of health education were as follows: Respondents of 262 were analyzed by Empirical Bayes Estimation for evaluation. Based on the findings, the structural model of the health education EB was established and analyzed the between-age, educational level, family history, health education satisfaction variation in Uljin area by the procedure EB Model. This model structure implied by Assumptions has advantages. First, because the EB rate is a weighted composite of the three types of ASDR s, results can be readily understood by health education clients concerned about the instability of ASDR s. Based on the findings of the study, the following are recommended: (1) The health education information system will connected with computerized information systems of various health-related institutions in a district and computer-based communication channels among them, and of the superior agencies in the future. (2) The major functions of the computerized health education program are: to keep client medical records, to inquire about information on the client and his family s history. (3) The program will provide outputs in various forms, such as files for patient records, data on some chronic diseases, information on the patient and his family members, and various kinds of statistics. (4) The computerized system also faciliates health (sub)centers to grasp the current status of situation treatment activities, make reports on various issues and provide statistics concerning the utilization of services, distribution of diseases and etc. (5) With Super Highway Information Infrastructure and converting to information society, database constructure of Health education Information System and evaluation is strongly required for improving department of education health level. Before enlarging the establishment of health education network system, the issues from this study should be considered to improve the health status through the introduction of information technology and applications in health care.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE