View : 664 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김태연-
dc.creator김태연-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:29Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:29Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001405-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/191915-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001405-
dc.description.abstract자연은 인간과 태고로부터 현재까지 서로 공존하면서 동경과 호기심의 대상이 되어왔다. 이러한 인간과 자연과의 필연성은 조형표현에 무한한 소재를 제공해 주고있다. 아마도 자연이 다른 어떤 소재보다도 접하기 쉽고 무궁무진한 잠재력을 갖고 있기 때문일 것이다. 본 연구자는 자연 생태계에 대하여 항상 많은 관심을 가져왔으며, 특히 구속되어져 있지 않은, 자유분방하면서도 질서를 갖는 곤충의 생활을 관찰해서 생명의 신비 속에 숨겨진 그들 나름의 합리적인 형태와 강인한 생명력을 이미지화 하는데 그 목적을 두었다. 이에 자연의 모든 것은 심오한 자연의 질서에 의해 조화의 미를 거쳐 조형에 이른다는 관계에서 자연과 조형에 대해 살펴보았다. 그리고, 주전자의 개념을 주구와 손잡이의 유기적인 구조와 조형성을 중심으로 알아보았으며, 곤충의 형태적 특성과 생태적 특성을 이론적으로 고찰하였다. 또한 곤충의 형태를 응용한 조형주전자의 작품사례를 통해 작가의 개성과 주관적 감성에 의해 다양하게 조형화시킨 작품을 연구함으로써 본 연구자의 작품제작에 참고하였다. 작품의 디자인 과정에서는 주전자의 조형적 특성을 기본으로 하여 그 위에 곤충의 형태적 특성을 단순화하고 변형하여 장식적인 표현으로 재구성함으로써 조형성을 강조하였고, 이에 더 나아가 작품 디자인으로 발전해 가는 전개과정을 그림으로 제시하였다. 작품제작에 있어서 태토로는 성형의 자유로운 표현과 거친 입자로 다양한 질감을 표현하기 위하여 수축률이 적은 석기질 점토를 사용하였고, 성형방법은 연구자가 의도한 자유로운 표현을 위해 말아올리기(coiling), 속파기, 물레성형, 판성형 등의 기법을 병행하였다. 시유방법으로는 1차 소성의 안정된 색감을 표현하기 위해 전체적으로 흑유를 분무시유하여 준 후, 부분적으로 닦아내어 명암을 주었으며, 고화도안료와 백색무광택유, 투명유, crawling유, 옥색매트유 등을 분무법으로 시유하였다. 그리고 표면질감의 표현을 위하여 성형시<작품 1,2,5,7,8,9,10>은 음각과 양각의 적절한 처리로서 장식적인 효과를 주고 유약처리시 <작품 1,9>는 발수제를 바르고, 백색무광택유 또는 고화도안료를 분무하여 의도한 요철효과를 주었다. 소성은 0.5㎥ 도염식 가스가마에서 최고온도 850℃로 8시간 1차 소성하였고, 2차 소성은 0.5㎥ 도염식 가스가마에서 최고온도 1250℃로 9시간 산화염소성하였다. 본 연구는 끊임없는 영감과 소재를 주며 지속적인 관찰과 창작활동을 확대시켜주었다. 그 무한한 자연의 구성요소 중 곤충을 택하여 그 형태와 강인한 생명력이 주전자의 조형적 특성과 결부됨을 인식하였고, 그 아름다운 선과 형태가 갖는 조형미 등을 재인식하게 되었다. 이러한 연구를 바탕으로 곤충형태를 응용한 조형주전자에 대한 이해와 접근을 시도할 수 있었다. 앞으로 자연의 표현소재로서 곤충을 응용한 조형연구를 하고자 하는 연구자들에게 본 연구가 도자표현의 응용범위에 확대될 수 있기를 기대한다. ; Nature exists in correlation with human beings, and the relationship between them has been the subject of anciety and curiosity. Therefore, the inevitability between human and nature suggest us numerous items for clay modeling process. These happening may be from the accessibility and variety of Nature. These aspect, this study focuses on mixing and imaging the beauty of kettle which get a spotlight as a design subject in these days and the ecology of insects which is liberal but in good order. So, this study observed about nature and design, then focuses the concept and functions of kettle on the structure and formation. After this, glances on the forms and the ecological characteristics of insects, studying the pre-existed Artworks of the kettle models using insect s formations, consisting the pre-artist s personality and subjective minds with this study. At the designing process, this study restructures the insect's characteristics of forms by simplifying and reforming to more decorative expression. Furthermore, I suggested the evolving process of the natural insects became the artworks by illustration. During the production process, the techniques of coiling, extrusion casting, spinning and flat modeling were used to better express the freedom of insects which I intended. As material, stoneware clay which is known for its excellent viscosity and modeling strength was used. In terms of glazing, the black glaze was initially used for more stable coloring. After grading by wiping out the black glaze occasionally, the fine stain and transparent white mat glaze, crawling glaze, peacock green mat glaze were sprayed over. For the works No.1,2,5,7,8,9 and 10, to express the decorative effects intaglio and emboss were used. And for the works No.1,9 demoisturing agent was applied then white mat glaze or ivory glaze were sprayed to express intended embossing effects. A 0.5㎥ downdraft gas stove was used for firing. The initial firing was executed for 8 hours at the temperature of 850℃, and the second firing at 1250℃ for 9 hours. All firing was done in an oxidizing flame. This study is strived efforts to submit the potential of various implications and items by observation and creation. Among numerous items live in nature, insects were selected because their complete shape and tough lifeline, and it is recognized that this item is related with the modeling the beauty of kettle which is represented by beautiful line and formation. From these background, this study attempted to understand and approach to the insect-applied kettle. In conclusion, I wish this study could help and give implications to the artists who study ceramics, more brader and liberal viewpoint.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ix 1. 서 론 = 1 1.1. 연구의 목적 = 1 1.2. 연구의 내용과 방법 = 2 2. 이론적 배경 = 5 2.1. 자연과 조형 = 5 2.2. 주전자의 개념과 조형성 = 8 2.3. 곤충에 관한 일반적 고찰 = 11 2-3-1. 곤충의 조형적 특성 = 11 2-3-2. 곤충의 생태적 특성 = 13 3. 곤충형태의 도자 주전자의 조형성 연구 = 17 4. 작품제작 및 해설 = 29 4.1. 디자인 과정 = 29 4.2. 제작과정 및 해설 = 41 5. 결 론 = 65 참고문헌 = 68 영문초록 = 70-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7074851 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title곤충의 형태를 응용한 도자조형주전자 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 도자디자인전공-
dc.date.awarded1999. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE