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희극의 언어를 통해 본 왕정복고기의 가치관 : Wycherley, Congreve, Farquhar를 중심으로

Title
희극의 언어를 통해 본 왕정복고기의 가치관 : Wycherley, Congreve, Farquhar를 중심으로
Authors
서영윤
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
언어는 한 사회의 구조 및 가치체계를 나타내는 사회적 기호다. 그러므로 말의 의미는 특정한 역사적 상황에서 화자와 청자의 의식이 상호 대화할 때 형성되며, 그 의미의 변화는 사회 변화에 대한 지표가 된다. 문학작품 역시 하나의 언어활동이기 때문에 어떤 작품 내에서 되풀이되는 핵심어의 의미는 그것이 쓰여진 시대의 사회구조 및 가치체계와 관계가 있다. 뿐만 아니라 그것은 당시의 역사현실에 대한 작가의 시각을 함축한다. 영국사에서 왕정 복고기는 귀족계급을 정당화했던 봉건질서가 붕괴되고, 신흥계급의 이익을 대변하는 근대 시민사회가 확립된 역사적인 변혁기였다. 따라서 왕정 복고기 희극에서 사회의 가치관 및 그것의 변화를 가리키는 말의 의미는 이 시기에 있었던 양 계급의 대립과 밀접한 상관관계를 갖는다. 본 논문에서 필자는 William Wycherley(1641-1715) , William Congreve(1670-1729) 그리고 George Farquhar(1677-1707)의 작품을 두 개씩 선택하여 당시 귀족계급 및 신흥계급의 가치관을 지향하는 기호의 다의성을 분석하였다. 말이 바로 사회구조의 변화 및 당시의 역사현실에 대한 극작가의 시각을 나타내는 지표임을 입증하려는 것이 본 논문의 기본 취지이다. Wycherley는 The Country Wife 및 The Plain-Dealer를 통해 신흥계급의 도전으로 인해 무력해지 1670년대 상류사회 내부의 타락상을 예리하게 비판했다. 그러나 그는 결코 봉건적 사회구조의 전복을 꾀하는 작가는 아니었다. 무엇보다도 Wycherley는 이 두 극에서 당시 귀족계급이 명예, 평판, 충절, 예법, 풍습 그리고 Wit와 같은 낱말의 의미를 빈번히 왜곡한다는 사실을 폭로하면서도 근본적으로 이런 어휘들이 나타내는 귀족계급의 가치관을 거부하지는 않는다. 반면에 이 두 작품에서 그는 돈, 사업, 실리 등 신흥계급의 가치를 대변하는 말들은 부정적인 의미로 사용하고 있다. 결과적으로 Wycherley는 자기 작품을 통해 외관상 귀족계급을 신랄하게 비판하지만, 궁극적으로는 기존 사회질서를 옹호하는 아이러니를 보여준다. 명예혁명 이후에도 귀족계급은 명목상 사회의 지배층이었다. 그러나 사회의 실질적인 주도세력은 신흥계급 이었다. 그러므로 1690년대에 극작가로서 출발한 Congreve는 어느 한 계급도 무시할 수 없는 형편이었다. 70년대의 Wycherley는 명예, 평판, Wit 등의 말이 귀족계급의 가치를 나타내는 기호임을 부인하지 않았으며, 단지 당시 귀족들이 이런 어휘들의 본래 의미를 구현하지 못했다는 사실을 문제로 삼았다. 이와 달리 Congreve는 The Double-Dealer 및 The Way of the World에서 이 낱말들이 의미상 도덕성, 경제력 또는 법적 능력 등과 결합할 경우에만 긍정적으로 나타내었을 뿐이며, 이것들 자체를 귀족계급 고유의 자질을 나타내는 기호로 사용하고 있지는 않아. 궁극적으로 이 두 극에서 Congreve는 명예혁명 이후에 개인을 명예, 평판, 예법, Wit 같은 척도로 평가했던 봉건적인 계급질소가 와해된 반면, 양심, 정직, 돈, 법 등 신흥계급의 가치관을 대표하는 낱말들이 개인의 사회적인 지위를 판단하는 새로운 지표가 되었음을 알려준다. 또한 그는 당시에 지배층이 기존의 사회구조를 유지하기 위해서는 신흥계급의 가치를 포용해야 한다고 시사한다. 이를 통해 Congreve는 궁극적으로 신흥계급의 성장을 악행으로 간주하면서도 그들의 세력을 인정하지 않을 수 없게 된 귀족계급 내부의 갈등을 드러내었다. Farquhar는 The Recruiting Officer와 The Beaux’ Stratagem에서 동시대의 Congreve와 달리 양 계급의 가치가 상호 보완되는 세계를 구현하고 있다. 무엇 보다도 이 두 극에서 Farquhar는 지방을 조롱했던 Wycherley나 Congreve와는 달리 지방을 배경으로 명예, 풍습, 쾌락, Wit 같은 귀족계급의 가치를 극화했다. 그는 귀족계급의 영향력이 깊이 뿌리내려 있던 London을 벗어남으로써 비로소 양 계급의 가치관을 객관적으로 조망할 수 있게 되었다. 또한 이 두 작품에서 Farquhar는 Wycherley, Congreve와는 달리 돈이 당시 인간의 사회적인 가치를 판단하는 최고 표준으로 간주되었다는 사실을 인정했다. 그럼에도 불구하고 그는 돈을 중요시하는 신흥계급의 이기주의는 완강히 거부하고, 물질 만능적인 사고가 배제된 도덕성에만 긍정적인 의미를 부여했다. 특히 Farquhar가 낭만적 사랑을 신흥계급의 가치를 의미하는 기호로 사용한다는 점은 주목할 만하다. 왜냐하면 이 작가는 낭만적 사랑을 양 계급이 신흥계급의 물질주의로 인해 초래된 인간성 왜곡 및 귀족적인 미덕의 비현실성을 극복하고, 서로의 가치를 수용할 수 있는 세계의 윤리적 토대로 나타내고 있기 때문이다. 지금까지 고찰해 본 바를 종합해 볼 때 본 논문의 결론은 다음과 같다. 첫째, 이 세 작가의 작품에서 귀족계급 및 신흥계급의 가치체계를 함축한 말의 의미 및 그것의 변화는 왕정 복고기에 진행되었던 두 계급의 사회 주도권 다툼 및 지배가치관의 변화를 보여주는 지표가 된다. 둘째, 이것은 Wycherley, Congreve, Farquhar가 그들의 작품을 통해 각각 귀족계급을 비판하면서도 기존의 사회구조는 정당화하는 아이러니의 세계, 신흥계급의 도전을 거부하면서도 그들의 세력을 인정해야 만하는 귀족계급 내면의 갈등 그리고 두 계급의 상호 보완을 지향하는 수용의 세계를 구현했다는 것을 분명히 드러낸다. ; Language is a social sign, which represents the structure and the value system of a society. Therefore, meaning of a word is formed when the consciousness of a speaker communicates with that of a listener in a specific historical context and a change in such meaning becomes the index to a social change. Since a literary work is also a language activity, the meaning of the keyword repeatedly used by the author in a certain work is related to the structure and the value system of his contemporary society. Furthermore, it implies the writer’s view of reality in his days. The Restoration was a turning point in English history. During this period, the feudal order, which supported the aristocratic class, gave way to the modern civil society, which spoke out for the interests of the newly rising middle class. Accordingly, the meaning of word in the Restoration Comedy, which signified the social values of the Restoration period and their changes, was closely related with the antagonism between these two classes. In this thesis, I selected six plays from the plays of William Wycherley (1641-1715), William Congreve (1670-1729), and George Farquhar (1677-1707), and then attempted to analyze the polysemy of aristocratic-oriented and middle class oriented signs. Through this study I intend to establish the fact that language is a index to the change in social structure and to the playwright’s view of his contemporary historical reality. After the Restoration of 1660, the aristocratic class outwardly regained their former status, but their practical power waned little by little because they had already lost their economic footing. In The Country Wife and The Plain-Dealer, Wycherley incisively criticized the internal decadence of the fashionable society of the 1670s, which became powerless under the challenge of the newly-rising class. However, he was not a dissident writer who sought to overthrow the feudal social structure. First of all, though the meanings were frequently distorted, the keywords in these two plays were fundamentally the aristocratic-oriented words such as honor, reputation, courage, loyalty, decorum, manners, and wit, signifying the dominant social values. On the contrary, Wycherley used words such as money, business, and interest in an ill sense when speaking for the middle class values. The result was that he manifested the ironic view of the world by supporting the established social order ultimately while he externally criticized the aristocratic class. After the Glorious Revolution, although the aristocratic class was still the ruling class, but it was the newly-risen middle class who actually wielded power. That was why Congreve, who made his debut as a dramatist in the 1690s, could not neglect either of these two classes. While Wycherley never denied that honor, reputation, courage, decorum, wit and such like words were signs which signified the aristocratic values of the 1670s, Congreve did not use these words as signs to signify the innate qualities of the aristocracy in The Double-Dealer and The Way of the World. Instead, these words were used in a good sense only when in connection with morality, economic power. In these two plays, Congreve showed that such words as consciousness, honesty, goodness, money, law, contract and trust, which signified the middle class values, had become the new indices to the social status of an individual. And he also suggested that the ruling class of those days had to tolerate the middle class values to maintain the established social structure. Through this, Congreve ultimately revealed the inner conflict of the aristocratic class which regarded the growth of the newly-risen middle class as villainy but at the same time had to admit their actual power. Different from his contemporary dramatist, Congreve, Farquhar embodied in The Recruiting Officer and The Beaux’ Stratagem an open world where values such as honor, manners, pleasure and wit in a country setting which Wycherley and Congreve had considered to be the target for ridicule. Because he was not able to take an objective view of the two classes’ values until he had gotten away from London where the aristocratic influence was deeply rooted. And unlike Wycherley or Congreve, Farquhar admitted that money was regarded as the first criterion of a person’s social value then. Nevertheless, he thoroughly rejected the self-interest of the newly risen middle class who worshipped money, and gave positive meaning only to their non-materialistic morality. Especially the fact that Farquhar used romantic love as a sign to signify the middle class value in these two plays should be noted because he represented romantic love as the ethical basis of the world where both classes could accept each other’s values by conquering the dehumanization caused by the materialism of the middle class and the unreality of the aristocratic virtues. The conclusion of this thesis is as follows. First, in these plays by the three dramatists the meanings of words, implying the aristocratic values and the middle class values, and their changes are indices to the struggle for social leadership by the two classes and to the changes in dominant values of the Restoration. And secondly, these clearly show that Wycherley, Congreve, and Farquhar respectively have embodied the ironic world, supporting the established social structure but thoroughly criticizing the decadence of the aristocratic class, the inner conflict of the aristocracy between denial of the middle class challenge and admittance of their actual power, and the world of acceptance aimed at interdependence two classes in their works.
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