View : 21 Download: 0

한국현대소설의 인물 연구 : 신체적 결손징표를 중심으로

Title
한국현대소설의 인물 연구 : 신체적 결손징표를 중심으로
Authors
한혜선
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
인간의 신체는 세계를 인식하는 척도이다. 인간의 몸의 세계의 중심이 되며, 안과 밖, 나와 너를 분별하는 주체가 된다. 그러므로 인간은 신체를 매개로 하여 외부세계를 지각하고 표현하기도 한다. 현대사회는 거대해지고 초공간화 되지만 오히려 인간의 존재는 왜소화 되고 있다. 따라서 인간이 자기 존재를 스스로 증명할 수 없는 이 시대에 문학에서, 인간의 신체를 어떻게 해석하고 있는가를 살펴보려고 한다. 신화시대나 고대 서사문학에는 영웅이 곧 주인공으로서, 이들은 巨人的 자질을 지닌 人物이다. 그러나 현대의 주인공들은 왜소할 뿐 아니라 보잘 것 없는 존재들이다. 그러므로 本 論文에서는 신체적 변별자질을 지닌 人物들을 조명함으로써 현대 서사문학의 특질을 해명하고자 한다. 신체적 변별자질은 정상에서 벗어난 비정상적 신체로, 훼손·결손된, 불구적, 기괴한 外形을 의미하며, 이것들을 ‘?’징표로 보고 있다. 한국 현대 단편문학(1919~1945년)에 나타나는 변별자질로는 벙어리·장님·외눈·문둥이·언챙이·곰보·외다리·절름발이·외팔 등이 있다. 본 고에서는 이 변별 자질들을 신체적 결손 징표로 보겠다. 또 불임·긴턱·거인·잘린상투·변복과 어머니상 등에서 나타나는 자질들은 1차적 의미보다는 2차적 의미에서 결손 된 징표로 작용하고 있다. Ⅲ장에서는 身體공간 중에서 얼굴부위에 나타나는 징표를 다루었다.「백치아다다」와「벙어리삼룡이」는 ‘말을 한다/말을 하지 못한다’로 변별되는 벙어리이다. 아다다와 삼룡이는 자신의 본래의 이름은 상실되고 신체적 결손징표로 불려진다. 그들은 열등인 또는 동물적 존재로 인간성을 박탈당하였으며, 일상적 언어의 세계에는 존재할 수 없는 인물이 된다.「오몽녀」의 지참봉과「실명」의 원칠이는 ‘본다/보지 못한다’로 변별되는 장님이다. 여기에서 눈의 ‘본다’는 기능은 자신을 안다는 인식의 문제로 해석할 수 있다. 즉 지참봉은 자신을 알지 못하는 어두운 인물이지만, 원칠이는 정상인이 볼 수 없는 자연의 세계까지도 볼 수 있는 인물인 것이다.「누이동생을 따라」와「캉가루의 조상이」의 작중 인물은 애꾸눈이다. 그들은 이 애꾸눈을 자신의 결손 징표로 의식하여 타인들로부터 자신을 유리 시킨다. 그러나 그들은 藝의 세계로 도피함으로써 다른 세계를 새로이 구축하려 한다. 「누님」의 남순이는 애꾸눈이라는 징표 때문에, 그리고「추물」의 언년이는 언챙이며 추물이라는 징표 때문에 남편으로부터 버림받는 인물이다.「계집하인」의 양천집은 추한 곰보 얼굴 때문에 주인에게서 쫓겨난다. 그러나「정순이의 설움」에서 곰보인 정순이는 얼굴의 결손 징표보다는 신분적 징표가 더 작용하여, 행낭년이라는 계층으로부터 탈출하는 인물이다.「바위」와「옥심이」에서 술이 어머니와 옥심이 남편은 문둥이라는 징표 때문에 가족으로부터 버림받고 마을에서 쫓겨난다. Ⅳ章에서는 신체공간 중에서 지체 부위인 팔(손)·다리(발가락)에 징표를 지닌 인물을 분석하였다. 팔과 다리는 외부공간과 접촉하는 매개공간이며, 몸이 움직이는 활동성에 관여한다. 다리는 ‘설 수 있다/설 수 없다’, ‘걷다/걷지 못한다’의 대립체계에서 변별된다. 다리의 결손은 주체성·자립성의 결여를 의미한다. 「사계와 남매」와「지하촌」에서 절름발이는 자립성의 문제에서 조명 되어야 한다. 옥순이와 칠성이는 아이들로부터 소외당하고 조롱 받지만 어머니의 사랑과 보호를 받는다.「비오는 길」과「어둠에서 주은 ‘스케치’」에서 절름발이가 결손징표이며, 사회적 관계에서 해석된다. 병일이는 사회적 인간관계로부터 도피하여 자기세계로 침잠하고, 노동인부 춘식이는 적극적으로 도전하고 쟁취한다.「항구」에서 외팔이와「계산서」에서 외다리는 부부관계에 ‘-’요소로 작용하여 별리와 단절로 나타난다.「메밀꽃 필 무렵」의 왼손잡이와「발가락이 닮았다」의 유난히 긴 셋째 발가락은 자식을 확인하는 징표로 의미 된다. Ⅴ章에서는 變移되어 나타나는 징표를 살펴보았다.「山峽」과「병풍에 그린 닭이」에서는 不妊과 生産의 의미가 전이되어 나타난다.「인두지주」와「지주회시」에서는 인간이 거미로 퇴화하는 동물적 존재로 변한다.「황토기」에서의 억쇠는 다른 사람보다 더 힘이 센 장사이며,「악부자」에서의 경춘이는 다른 사람보다 더 긴 턱을 가진 턱부자이다. 이 텍스트들에서는 거대한 힘과 긴 턱이 人物들의 운명에 관여하는 징표로 작용한다.「한여름밤」「도시와 유령」에서는 서울의 유령의 정체가 팔·다리·병신거지라는 것이 밝혀진다. 여기서 신체적 불구성은 도시의 불구적 요소로 의미 된다.「상투」와「과도기」에서, 상투는 조선인의 상징으로서 잘려진 상투는 상실한 조선의 정신을 표상하고,「고향」과「행진곡」에서, 의복의 변형은 현실 상황을 반영한다.「광화사」와「무녀도」에서 솔거는 추물이며 낭이는 귀머거리·벙어리이다. 결손징표의 인물인 솔거와 낭이에 있어서 어머니상은 본래의 몸을 의미한다. ; Human body may be considered to be a yardstick for recognizing the world. This means that human body is the center of the world and the subject, which distinguishes between the inside and the outside, you and me. In other words it is possible for us to be able to perceive and express the external world through our body. While modern society is getting more and immense and tands to transcend space, human existence is becoming more and more diminutive. For instance, in the mythological age or the ancient narrative literature protagonists, major characters in modern literature are nothing but trifle. In this sense, it seems that it is needful and useful to examine how human bodies are described and interpreted in the literature of modern age in which human beings are in danger of losing self-identity. Therefore this thesis aims at elucidating the characteristics of modern narrative literature by investigating the characters whom have physical discriminative qualities. Here the physical discriminative qualities mean the abnormal bodies, namely the mutilated and deformed grotesque appearances, which are to be regarded as ‘?’ marks in this thesis. Physical discriminative qualities found in modern Korean short stories are as follows: mute, blindness, one-eyed person, leper, hare-lip, pockmarked person, one-legged person, lameness, and one-armed person. And in this thesis these qualities are to be treated as the Signs of physical deformity. And the physical characteristics such as the Signs of physical deformity. And the physical characteristics such as sterility, long jaw, giant, cut-topknot, changing clothes, and the image of motherhood are also represented as the deformity signs, however, in the secondary sense rather than in the primary one. ChapterⅢ is a discussion of the sign related to face. The protagonists of “An Idiot Adada” and “A mute Samryong” are all mute who can be known from others by the criteria of ‘can speak’ and ‘cannot speak’, Adada and Samryong come to lose their own names and be called as the sign of physical handicap. They are portrayed as inferior persons or animal beings who are deprived of their humanities and are not capable of living in the ordinary world of language. Ji Chambong in “O-Mong-Nyeo” and Wonchil in “Blindness” are blind men who are discriminated by ‘can see’ and ‘cannot see’. Especially ‘to see’ can be interpreted as the problem of self-awareness. Ji Chambong lacks self-knowledge whereas Wonchil can perceive even the natural world which cannot be penetrated by physically normal persons. The major characters of “Running After My sister” and “Progenitor of Kangaroo” are one-eyed persons. They are constantly conscious of it as the deformity sign, which isolates themselves from others and makes them try to escape into their dreams and to build their own world in it. Besides there can be found some female protagonists who are doomed to be abandoned by their relatives and neighbors. In case of Namsoon in “My Elder Sister” she is cruelly deserted by her husband on account of her blind one eye, and in “An Ugly Girl” the extreme ugliness and hare-lip of Eonnyeon causes her husband to discard her. Yangcheon-jib in “A Maid” comes to be dismissed by her master because of her disgusting pockmarked face. In contrast, in “Jeong-soon’s Sorrow” her pockmarked face has an influence upon her as the symbol her class rather than that of physical deformity, which impels her to free herself from the bondage of the lower class, housemaid. In “A Rock” and “Oksim” Sul’s mother and Oksim’s husband are discarded by their family and at last get driven out of their village simply because they are leper. ChapterⅣ is a study on the characters who have maimed arm(hand) or leg(toe). Among human organs arms and legs play the important role of mediate space which makes contact with the external space and take part in human activities. Especially legs are discriminated by the binary opposition such as ‘can stand/can’t stand’ or ‘can walk/can’t walk’, the loss of which means the lack of self-reliance and independence. In “Four Seasons and Brother and Sister” and “A Underground Village” crippled Oksoon and Chilseong suffer from alienation and are poked fun at by other children. And their mother’s love and protection provides them with the strength to endure their griefs. In “A Rainy Road” and “A Sketch in Darkness” protagonists also suffer from their lameness. For example, Byeonggil makes an effort to escape from human relationships and finally shuts himself in his own world. Choonsik, an laborer, however, positively challenges against his miserable realities and ultimately acquires what he wants. In “A Harbor” and “A Bill” the one-legged and one-armed deformities are represented as ‘-’ elements in their relations with spouse and result in separation and isolation. On the other hand a left-hander in “When the buckwheat comes into blossom” and the unusually long third toe in “His Toes Take After Mine” are the signs which enable the protagonists to identify their son. In ChapterⅤ an attempt is made to investigate the deformity signs whose symbolic meanings are changed. In “Backwoods” and “A Cock in A Folding Screen”, the meaning of sterility and fertility are transferred. In case of “In-Doo-Ji-Joo”(A Spider with a Human Head) and “Ji-Joo-Hoe-Si”(Spiders and Pigs are Gathering) man regresses into spider. Eoksoe in “Whang-To-Ki” is the most mighty man in his neighboring villages and in “A Rich man with a long Jaw” Kyeongchoon’s jaw is described to be much longer than others. In these short stories the huge power and the grotesque long jaw appear to be the sign which are concerned in the characters’ destinies. In “A Midsummer Night” and “City and Ghost” the ghost of Seoul I revealed as beggar whose arm and leg get disabled. Here the deformity of the character’s physical signifies that of city. And in “A Topknot” and “A Transitional Period” a topknot represents the Korean. Therefore to cut off the topknot means the loss of Korean spirit. And in “A Native Village” and “A March” Clothes have the significance of unavoidable stark realities. On the other hand Solgeo in “Kwangwhasa” is very ugly Nang in “Moonyeodi”(A portrait of A Female Sharman) is deaf and dumb, to whom the image of motherhood signifies the integrated human body.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE