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John Dryden의 heroic plays에 관한 연구

Title
John Dryden의 heroic plays에 관한 연구
Authors
이후지
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
현대와 같은 비영웅의 시대, 평민의 시대에 왕정복고시대 극 양식인 영웅극만큼 소원한 문학 양식도 없다. 따라서 영웅극의 바른 평가를 위해서 영웅극의 바른 평가를 위해서 영웅극의 기원과 전개 과정을 모색하고 나아가서 영웅극의 대가 John Dryden의 극이론을 통하여 영웅극의 본질을 규명하여야 할 것이다. 영웅극은 고전 서사시 뿐만 아니라 중세 무훈시, 중세 로만스 전통의 영향을 받은 문예부흥시대 서사시와 로만스 등의 문학양식에서 그 기원을 찾아볼 수 있다. 이 문학양식 중 특히 로만스 문학은 당대 구라파를 풍미하여 그 기사도적 가치관이 일반 행동양식에도 영향을 미쳤다. 로만스의 주인공은 그 자신의 자아 성장, 성숙을 의미하는 교화된 고매한 사랑을 체험하고 사랑과 우정, 사랑과 명예, 혹은, 사랑과 의무 사이에서 갈등을 겪는데 이것이 후대 문학 작품이나 극작품의 기본 소재가 되었다. 영웅극의 소재가 위대함과 미덕의 개념에 있다고 분명히 밝힌 Davenant의 영향하에 왕정복고시대에 영웅극이 인기를 끌게 되었고, 특히 John Dryden은 이 시대 영웅극의 대가였다. Dryden은 The Conquest of Granada의 서문 Of Heroic Plays에서 영웅극이라는 새로운 문학 양식의 비평적 원칙이나 의도를 상세하게 논의했다. 이 짧은 비평문에서 우리는 그가 왜 서사시의 특징이 반영될 수 있는 새로운 극 양식, 즉, 영웅극으로 전환하려 했는지를 알 수 있다. 서사시와 비극의 융합물로서의 영웅극 정립에서 Dryden은 몇 가지 문제점들을 해결하고자 했다. 우선 그는 서사시에서 연극에 부적합한 부분들을 삭제하고 action을 압축시키면서 무대가 허용하는 한 서사시가 보이는 방대한 지리적 공간을 재현시켜 보려고 했다. 왕정복고시대 관객은 소원하고 익숙하지 않은 세계 속의 인물들이 겪는 사건을 구경하면서 극중 역사적, 정치적 사건이 지니는 의미에서 현실 세계에 대한 통찰력을 얻게 되고 자신의 위치도 각성하게 되는 데, Dryden의 극작의도가 바로 여기에 있었다. Dryden의 대표적 영웅극인 The Conquest of Granada와 Aureng-Zebe를 작가의 극작의도에 따라 분석한 결과 영웅극의 주제를 단적으로 드러내는 것은 남녀 주인공의 개인적 열정인 사랑과 공적인 사건인 전쟁을 통해서 남주인공이 드러내는 명예의 융합임을 알 수 있다. Dryden은 자연스럽고 이상적인 사랑과 미덕으로서 명예의 개념을 The Conquest of Granada와 Aureng-Zebe의 등장 인물 속에서 구현 시키고 있다. 이성과 미덕의 지배를 받는 사랑은 정욕이라든지 자부심, 자기과시와 같은 자연스러운 열정을 초월하여 이상적인 명예를 불러일으킬 수 있는 가장 강력한 동기가 된다. 이와 같은 이성과 미덕의 지배를 받도록 하는 Almahide, Indamora의 정신적 사랑은 Almanzor, Aureng-Zebe로 하여금 명예의 정도를 걷게 하고 이에 입각한 행동을 취하게 함으로써 이성, 미덕, 의무의 세계를 인식하고 완전한 군주로서의 자질을 갖추게 한다. Les precieuses로서 두 여주인공은 남주인공이 명예(제국)도 획득하고, 또한, 연인도 성취하게 하는 역할을 한다고 볼 수 있다. 영웅극의 황금기였던 왕정복고시대로부터 300년이 흐른 현대에 이르기까지 전통적인 비평태도는 영웅극을 독자적인 문학양식으로 간주하지 않고, 또한, Dryden의 경우, 그의 걸작 시작품과 똑같이 간주할 수 있는가에 대한 의구심 때문에 바른 평가를 받아오지 못했다. Eliot의 견해대로 영웅극은 Dryden에게 시적 표현을 강화 시킨 수단이었고, Dryden의 전작품 필수적인 구성 요소였다. 영웅극에서 Dryden은 그가 많은 시작품에서 다루었던 도덕적, 정치적 문제점들에 대한 그의 태도를 반영했다. 영웅극 작가로서 Dryden을 재평가할 수 있는 것은 사회 질서의 유지를 위해 그가 필요하다고 여겼던 가치관을 이상적 영웅상 속에 창조하려고 했다는 점에 있다. 영웅극은 일상적인 삶을 묘사하는 극의 한계를 뛰어 넘으려는 시도였다고 할 수 있다. 또한 영웅주의를 갈구하는 일반 대중의 욕구를 대변하는 하나의 표현이라고도 할 수 있다. 현대와 같은 비영웅의 시대에 영웅극이 일반대중에게 관심을 불러 일으킬 수 있는 것은 일상사의 잡다한 근심에서 탈피하여 비범한 사람만이 지니고 있는 관대한, 용기와 같은 미덕을 장려하고 있기 때문이라고 본다. 낭만적인 소재를 서사시적 형태로 극화 시킨 것에 영웅극의 특성이 있고 바로 이 점이 낭만적인 기사도적 로만스의 세계에 관심을 갖는 현대 독자에게 호소력을 부여할 수 있는 요인이 될 것이다. ; In the age of the anti-hero and the common man few literary forms seem more remote than heroic drama. It is because what is admired today differs considerably from what was admired in the years when the heroic drama flourished. Therefore, any account of this form should be based on a brief review of previous criticism on Dryden’s heroic play, its political and philosophical background, and an understanding of the characteristics considered heroic at that time. Basic to an understanding of the heroic ideals which informed heroic drama is some consideration of the literature in which these ideals were first clearly formulated. Obviously, the epic, chanson de geste, the chivalric and the heroic romances are the major sources of inspiration for the heroic play. According to the sources, heroic ideals are characterized as the several aspects of chivalry, that is to say, prowess, loyalty, courtesy, liberality, the desire for glory, fame and honor, and the idealized love. No account of heroic drama in England would be complete without a discussion of Pierre Corneille, whose relationship to England drama is unique. The earlier English dramatists, as well as Corneille, are mentioned as points of reference in describing the nature of English heroic drama. Dryden did not discuss in a detailed manner the complex critical principles and intentions involved in the theory and the creation of the heroic play. Any valid investigation of his concept of this genre must then heavily upon his Of Heroic Plays, the short but illuminating preface to The Conquest of Granada, in which he dealt specifically with his theory of this literary kind and with some of the reasons which prompted him to undertake a series of plays in accordance with its rules. Therefore, on the basis of Of Heroic Plays, I want to represent the concept of heroic plays, to trace how Dryden attempted to fuse tragedy and epic, and to create a new genre, so-called heroic play, and to examine its themes and general characteristics. The analyses of the two heroic plays, The Conquest of Granada and Aureng-Zebe, are focused on Dryden’s methods of characterization, his dramatic designs, and his development of the Heroic Image, that is, the Heroic Ideal. In addition, the language and the satiric mode of the two plays are analyzed. In them Dryden examines the idea of chaos, restoration of order and succession of the true monarch. The Conquest of Granada is a play written in two parts and ten acts; it contains two subplots and nearly twice as many important characters as appear in the other plays. In analyzing The Conquest of Granada, I want to consider the important epic qualities of Almanzor’s triumphant career and to demonstrate his epic journey from savagery to civilization. Love and Almahide guide Almanzor on an epic journey from a sphere of novel savage and prepare his entry into a political and public sphere, where he fulfills his personal happiness and emerges an ideal heroic figure. By following him on his journey from the state of nature to the state of political harmony and social order, we can trace the basic outlines of Dryden’s structural and moral design, a design reinforced in the two subplots which, by contrast and comparison duplicate the movements of the central action. In the second part, Dryden introduces a variety of new forces which complicate, the pattern of Almanzor’s character and growth. Although Almahide remains the principal guide throughout the play, it is essential to Dryden’s moral and dramatic design that Almanzor embark independently upon his journey and that he solve these problems which attend his progress. In Aureng-Zebe, Dryden compressed into a single day, the story of the insurrections of three Indian pricess and focused attention upon the trials and sufferings of the virtuous Aureng-Zebe. In it he also treated the problems of rebellion, chaos, and the succession of a new prince. Aureng-Zebe is his final effort to represent dramatically the conditions and nature of the ideal prince. The two heroic plays, The Conquest of Granada and Aureng-Zebe, illustrate the full range of little epic for the theater, in which Dryden represents the intricate dilemmas of heroic virtue in pursuit of love and honor. The heroes, Almanzor of The Conquest of Granada and Aureng-Zebe of Aureng-Zebe, gain both the ladies and the empires that only their great souls are fitted for. It should be emphasized that the qualities of heroic virtue were vigorously represented more by strong feeling and passionate expression than by reason. Dryden’s heroes receive mental discipline from their virtuous mistresses: Almanzor from Almahide and Aureng-Zebe from Indamora. Almanzor and Aureng-Zebe have great souls, naturally disposed to generous love that could be awakened by a beautiful and chaste woman. Their energies are always directed to protect the nation, the emperor, and the public good. The intent of heroic play, as Dryden saw it, was to establish the poet’s ideal mirror of the great monarch whose personal passion (love) is fused to the public event (war), and who can provide the promise of a productive future for himself as well as for his people. The reason why most previous criticism had failed to find anything significant in the heroic plays resulted from the irrelevant comparison between Dryden and Shakespeare. The study of heroic play must be approached without irrelevant prejudices against it. In this study I want to make an effort to brighten the most unduly neglected side of the greatest neglected English dramatist whose work still has life and individuality.
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