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Sarah Orne Jewett와 Kate Chopin에 나타난 여성 정체성 연구

Title
Sarah Orne Jewett와 Kate Chopin에 나타난 여성 정체성 연구
Authors
이경란
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 논문은 19세기말 미국 여성 작가인 새러 오언 쥬엇(Sarah Orne Jewett, 1848-1909)과 케이트 쇼팬(Kate Chopin, 1851-1905)을 중심으로 19세기 미국 여성들의 정체성 문제를 뉴잉글런드와 남부의 문화적 맥락 안에서 살펴보고자 한다. 이 두 작가는 각각 뉴잉글런드와 남부 루이지애나 지방의 풍속을 충실하게 반영하는 지방색 작가로 문단에 등단하였고 문학사에 지방색 작가로 기록되어 왔다. 반면 최근 페미니즘 비평가들은 이 작가들이 단지 지방색 작가가 아니라 여성 문제를 다루는 진지한 작가라고 새롭게 부각시킨다. 본 논문은 이 작가들의 지방색의 특성이 여성 문제를 진지하게 다룬 것에 있음을 무시한 기존의 입장과 달리 각 작가가 보여주는 지방색과 여성 문제에 대한 성찰이 분리되어 있지 않다는 입장에서 출발한다. 뉴잉글런드 여성 작가 쥬엇은 산업이 발달한 북부에서 이상적인 여성상으로 숭상되던 "진정한 여성" 여성상이 여성들의 자연적 본성을 이데올로기적으로 왜곡한 신화임을 드러낸다. "진정한 여성" 이데올로기는 남성과 여성의 차이를 강조하면서 남성에게 의존적으로 순종하고 가정의 의무에서 만족을 느끼는 여성을 이상적인 여성으로 강조하였지만, 쥬엇은 A Country Doctor(1884)와 "A White Heron" (1886)을 통해 주류 문화가 규정하는 여성의 본성 혹은 여성의 역할을 넘어설 수 있는 힘과 정체성을 자연 속에서 확보하는 여주인공들을 그려내고 있다. 남성성과 여성성, 자연과 인간이 19세기 주류 문화가 주장하는 것처럼 그렇게 위계적인 이항 대립으로 분리되어 있지 않음을 보여주는 것이다. 앞의 두 작품이 여성 개인의 성장을 자연과의 관계 속에서 다루고 있다면, 쥬엇의 후기 대표작 The Country of the Pointed Firs(1896)는 공동체와 문화의 문제에 초점을 맞춘다. 바다나 숲같은 자연에서 자율성과 삶의 지혜를 획득한 뉴잉글런드 항구 마을 여성들은 공동체의 문화를 창조하고 보존하는 문화적 역할을 수행한다. 남성과 여성, 자연과 인간, 자연과 문화의 이항 대립이 와해되어 있는 시골 여성들의 삶은, 여성의 영역과 남성의 영역을 엄격하게 분리시키고 여성을 남성의 수동적인 짝으로 간주하는 당대 여성 이데올로기를 극복하고 있다는 점에서 새로운 여성 정체성의 모델이 될 수 있다. 남부 작가 쇼팬은 북부 작가 쥬엇에 비해 여러 면에서 불리한 조건에 놓여 있었다. 우선 남부는 출판 수단과 독자를 북부에 의존하고 있었기 때문에 남부 작가 쇼팬은 젠더와 지방 두 면에서 미국 문단의 변두리에 위치하고 있었다. 또한 남부는 흑인 노예 제도와 남북 전쟁의 패배로 방어 의식이 고도로 발달한 지역이었기 때문에 남부 작가들은 뉴잉글런드처럼 자신의 공동체 문제를 비판적으로 다루기 어려운 상황에 놓여 있었다. 더욱이 남부 귀부인 신화는 백인 남성들이 흑인과 북부에 대하여 남부 백인들의 우월성을 증명하기 위해 구축한 여성 이데올로기였기 때문에 뉴잉글런드 여성 신화보다 더 강력하게 남부 여성들의 자율성을 제한하게 된다. 쇼팬은 이러한 불리한 입지 조건들에도 불구하고 이국적인 크레올 문화와 혼혈 여성 전형 같은 남부 지방색 소재들을 잘 이용해서 남부 귀부인 신화를 비판하는 안전한 거리를 확보한다. 쇼팬의 초기 단편 "D sir e s Baby"(1892)와 "La Belle Zoraide"(1893)는 피부색의 경계선 위에 서 있는 여성들의 비극을 통해 남부 여성들의 삶을 엄격하게 통제하는 젠더와 인종 이데올로기의 폭력성을 드러내는 작품들이다. 반면 후기 대표작 The Awakening(1899)에서 쇼팬은 크레올 여성이나 혼혈 여성이 아닌 소위 미국 여성을 주인공으로 하여 남부 귀부인 신화를 비판함으로써 격렬한 비판을 받고 문학사에서 사라진다. 이 작품이 그토록 비평적 적의를 받았던 이유는 여주인공 에드너 폰텔리에(Edna Pontellier)가 남부의 관능적인 자연 환경과 크레올 문화의 영향을 받아 깨어난 본연의 자아가 여성의 몸을 중심으로 전개되며, 관습적인 결혼과 낭만적인 사랑 둘 다를 비판하고 있기 때문이다. 더욱이 에드너가 보여 주었던 모성과 출산에 대한 비판적인 시각은 당대 모성 숭상이 감추고 있던 부정적인 측면을 드러내고 있기 때문에 더욱 충격적으로 받아들여진다. 에드너는 여성이 자아에 대한 책임과 아이들에 대한 책임을 타협할 수 없이 만드는 남부 사회 안에서 결국 죽음을 선택하지만, 그 과정에서 에드너가 보여주었던 자기 자신에게 충실하고자 하는 일관된 의지와 정직성은 그녀의 죽음을 너머 남아 있다. 쥬엇과 쇼팬이 여성 정체성 문제를 다루는 과정에서 드러나는 공통점은 두 작가가 모두 여성이 문화적 이데올로기를 극복하고 본연의 자아를 인식하게 되는 장을 자연으로 설정하고 있다는 점이다. 두 작가의 여성 주인공들은 모두 자연 안에서 남성과의 관계가 아닌 자연과 자기 자신과의 관계를 중심으로 자신들의 정체성을 정의함으로써, 여성을 남성의 타자로 간주해 온 남성 중심 시각을 극복한다. 또한 이들이 발견하는 자아성은 당대 주류 문화가 강조하던 여성과 남성, 자연과 인간, 자연과 문화의 위계적인 이항 대립이 와해된 상태로 나타나기 때문에 당대 미국 문화에 비판적인 시각을 제공한다. 두 작가의 자연관은 이렇게 자연 안에서 여성이 인간으로서의 본연의 모습을 찾을 수 있다고 간주하는 점에서 공통점을 보이지만, 남부와 뉴잉글런드 문화의 차이에 의해 강조되는 초점이 달라진다. 청교주의와 초월주의가 발전한 뉴잉글런드 작가 쥬엇은 자연의 파괴적인 힘을 인식하고 있으면서도 인간이 자연 안에서 찾아낼 수 있는 자아를 강화시켜 줄 도덕적, 긍정적인 힘에 초점을 맞추고 있다. 반면 성적으로 노출되어 있는 흑인 여성들과 프랑스적인 문화를 담고 있는 남부 문화 안에서 쇼팬은 직접적으로 여성의 생물학적인 몸을 통해 행사하는 자연의 긍정적, 부정적 힘에 관심을 보임으로써 자연력과 문화의 힘이 복합적으로 작용하는 여성의 성애와 출산의 문제가 자연의 논의 안에 들어오게 한다. 지방 여성들의 삶을 부각시킴으로써 주류 문화에 가려져 있던 변두리 사람들의 목소리를 되살려 내고 있는 쥬엇과 쇼팬의 작품들은 그러나 지방 여성들의 삶을 단지 변두리인들의 목소리로 남겨 두지 않는다. 이들은 미국 사회의 변두리에 놓여 있던 여성들의 삶이 담고 있는 가치를 공동체의 중심적 가치로 밀어 올림으로써 그 과정에서 그들을 변두리에 놓여 있게 한 주류 문화의 위계적인 이분법적 의식을 비판하고 미국 가부장 문화의 구조와 가치관을 전체적으로 변화시킬 것을 요구하기 때문이다. 자율적이며 통합적인 여성 정체성을 모색하는 두 작가의 시도가 단지 여성의 문제에 국한되지 않고, 여성의 눈으로 다루어진 미국 문화와 인간의 문제로 확대될 수 있는 것은 이러한 이유에서이다. ; This thesis examines the question of female identity of 19th century American women that is portrayed in the works of two female writers of the late 19th century, Sarah Orne Jewett (1849-1909) and Kate Chopin (1851-1905) within the cultural context of New England and that of the South. The existing literary history has evaluated both of these writers as writers of regional literature, who faithfully reflected the manners of the northern New England and southern Louisiana. On the other hand, the current feminist criticism sees these writers as "women writers" who have seriously dealt with the woman question under the protective guise of regionalism. This thesis assumes for its starting point a view, differing from the existing views, that regionalism and the woman question cannot be considered apart from each other in the works of Jewett and Chopin. Jewett, a New England woman writer, reveals that the idealized image of womanhood, "True Womanhood", is a myth that ideologically distorts the true nature of women. The "True Womanhood" myth emphasized the difference between women and men. It idealized women who were obedient to and dependent on men and were satisfied with duties within the home. However Jewett, through A Country Doctor(1884) and "A White Heron"(1886), portrays women who have achieved the strong sense of identity from nature which transcends the limited definition of nature and vocation of woman prescribed by the main stream culture. Female protagonists sense of identity reveals that masculinity and femininity, nature and human are not to be separated into hierarchical binary opposites as insisted by the 19th century main stream culture. If the two above mentioned works have portrayed the problem of female growing up in relation with nature and their patriarchal culture, than Jewett s representative work of her later period, The Country of the Pointed Firs(1896), focuses on the problem of community and culture. Jewett portrays old wise women of the New England harbor village who have assumed the cultural role of creating and preserving the community culture through the individuality and wisdom acquired from nature, despited of the main culture s ideology of "separate spheres" which delegates women in the private home. The lives of those regional women who disintegrated the binary opposites of male/female, natural/human, nature/culture, can be a new model of female identity in the point that it is transcending the female ideology of the times which strictly divides female sphere and male sphere and regards women as men s inferior companion. Kate Chopin, a writer of the South, was in comparatively unadvantageous conditions than the Northern Jewett in many aspects. First, publishing methods and readers were concentrated in the North, thus placing Chopin on the margins of American literary world in the double aspects of gender and region. Also, the South was a region where a self protective consciousness was highly developed due to slavery controversy and the defeat of the Civil War, thus leaving the Southern writers in a condition more difficult than their Northern counterparts to criticize their own community. What is more, the myth of the Southern Lady circumscribed the southern women more strongly than that of the New England female myth, "True Womanhood", because it was a female ideology constructed by white males to prove the superiority of the southern men to blacks and the North. In spite of those disadvantageous circumstances, Chopin managed to achieve a safe distance of criticizing the Southern Lady myth by using to her advantage southern regional materials, such as the exotic Creole culture and the stereotypes of tragic octoroon. Especially in "D sir e s Baby"(1892) and "La Belle Zoraide"(1893), Chopin, through her portrayal of the tragedies of women standing on color line, revealed the violence of the gender and racial ideology which rigidly regulates the southern women s lives. However in her representative work of her later period, The Awakening(1899), Chopin no longer casts a creole woman or a racially ambiguous woman but a so called "American" woman as her heroine, resulting in her abolishment from literary history. The female protagonist Edna Pontellier has awakened to her body s sensuousness and sexuality through the influences of the sensual natural environments of the South and the Creole culture. Her awakening to her natural self identity leads to the rejection of both conventional marriage and ideal of romantic love. Moreover, Edna s critical view of motherhood and birthing revealed the negative aspects that the idolizing of motherhood of the times had tried to conceal. Edna, who fails to achieve a compromise between the responsibilities to her self and to her children in the patriarchal Southern society, chooses active death in the sea, but her uncompromising will and honesty to her own self transcends and redeems her even after death. Jewett and Chopin share, in dealing with the problem of female identity, the point that women have capability to overcome the negative cultural ideology through realizing their inherent self as inherent in Nature. The female protagonists of both writers define their identities not through their relationships with men but with their relationship with nature itself, thus overcoming the male-centered view of considering women as men s "Other". Also, the female identities they discover in nature provides a critical view of the American culture of the time in that they portrayed as disintegrated the hierarchical binary oppositions of female/male, nature/human, nature/culture which the main stream culture had tried to stress. The view of nature of the two writers, despite of its similarity in that they conceived women with the capacity to find their true selves as human beings in Nature, shows some differences in their emphasis due to the respective characteristics Southern or New England culture. Jewett, a writer of New England where Transcendentalism has been developed, realizing the destructive power of nature, focused on the moral and positive power that could reinforce the self that man and woman could find in nature. On the other hand, Chopin in the Southern culture which the sexually exposed black women and French culture were a part of showed her deep interest in the positive and negative forces in nature which were manifested in women s biological bodies. Thus Chopin s discussion of nature includes not only the positive influences of unlimited and sensuous natural forces but also the complex problems of female sexuality and birthing where the powers of both nature and culture intricately reveal themselves. By underlining the lives of regional women, the works of Jewett and Chopin bring to life the voices of marginal people who had been outcasted by main stream culture, but they do not leave these lives as to be just voices of the marginal. They, through reevaluating the lives and identities of these women, criticize the hierarchical binary consciousness of the main stream culture that has pushed them toward marginality and also demand a comprehensive transformation of the structures and values of the American patriarchal system. Therefore the efforts of these two writers to seek an independent and integral female identity are not limited to just the woman question, but also encompasses the problems of American culture and human existence discussed from the female point of view.
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