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김수영 시의 아이러니 연구

Title
김수영 시의 아이러니 연구
Authors
황혜경
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 김수영 시를 구성하는 중심원리를 아이러니로 보고, 구체적인 작품 분석을 통하여 여러 가지 형태로 나타나는 기법적인 면에서의 아이러니를 고찰하고 나아가 김수영 아이러니 정신의 지향점도 살펴보았다. 이러한 연구에 의해 김수영 시의 독특한 특성과 가치 그리고 숨겨져 있던 시의 의미가 새롭게 조명될 수 있었다. 기법적 측면에서 아이러니는 이미지의 결합방식이나 어조의 설정, 진술의 방법, 이야기 요소를 지닌 시의 구성, 역설의 언어 등에 의해 다양하게 나타나고 있다. 김수영의 아이러니가 보여주는 이미지 결합은 원관념이 지닌 기존의 의미를 거부하고 뒤집기 위한 것으로, 기존의 의미에 부정적 압력(negative press) 을 행하여 기존의 의미를 파괴한다. 자유 사랑 역사 진리 등 김수영 시에 자주 나오는 관념들의 일반적 의미는 갈등하고 상충하는 이미지들의 결합에 의해 거부되고 분열되고 있다. 또한 아내 아이 누이 등 가족 구성원의 이미지는 그 자체가 이중성을 지니면서 가족 이란 친밀성을 낯섬 으로 뒤집고 있다. 김수영은 한 편의 시 안에서 두 가지 목소리를 내어, 그가 고민하던 존재의 근원적 비극성이나 역사 현실에 산재되어 있는 문제들을 거리를 두고 바라보며 아이러니가 만들어낸 여유를 보이고 있으며, 독자에게 문학 작품이란 이끌려 들어가서 읽게 되는 이야기임은 물론 거리감을 두고 즐거움을 느끼면서 관찰하는 경치이기도 하다는 것을 환기시키면서 문학의 이중성을 보여주며 문학자체를 아이러니화 하기도 한다. 진술 방식에 있어서는 비적합한 진술을 하면서 표면에 드러난 시의 의미 구성을 방해하고 이면의 의미를 드러낸다. 그 한 예인 인과모순적 진술은 시의 부분적인 내용면에서 뿐 아니라 시의 전체적인 진술 방식이 되면서 세상의 아이러니는 언어로 설명되기만 하지 않고 시의 모습 자체로 전달된다. 또한 화자의 자기 모순적 진술은 역사에 투철하고 확신에 차 있는 자신만만한 표면적 자아 뒤에 있는 불안하고 소심한 또 다른 자아의 모습을 드러내고 있다. 시에 이야기성을 도입하고 있는 김수영의 시에서는 소설이나 연극에서 처럼, 시의 주인공인 화자가 이야기의 상황과 맞지 않는 행위를 하여 아이러니의 희생자가 되는 극적 구조를 지닌 아이러니가 보이기도 한다. 김수영 아이러니의 한 형태인 역설은 철저한 부정의 감각으로부터 세계를 파악하고 있는 부정의 역설로 상반합일이라는 해결점을 설정하고 있지 않다. 그것은 부정어미에 의한 동일성의 파괴나, 대상에 대항하기 위해 그 대상에 同化하는 부정의 同化, 그리고 대립하는 두 가지 속성의 미해결된 갈등 등으로 구체화되고 있다. 살펴본 바와 같은 여러 가지 형태로 나타나는 아이러니의 근저에는 김수영적인 아이러니 정신이 자리하고 있다. 그의 아이러니 정신은 밖을 향해 세계를 바라보며 세계와 자아와의 관계를 탐색하려는 것으로부터 시작하는데, 그것은 우선 자아를 에워싼 세계를 바로 보려는 의지로 나타난다. 그러나 그 바로보기에는 그가 바라본 세계와 바른 관계를 가지지 못하는 비극성이 있다. 김수영은 세계와의 관계 회복을 위해 가다 로 표현된 진행에 집착하며 세계에 대한 적극적 태도를 취해보나, 독단적 맹목성을 지니고 있는 그 적극성도 진정한 관계맺기의 방식이 될 수 없음을 깨달으면서 의식의 방향전환을 한다. 김수영은 내면 깊이 들어가 자신을 검토하는 정지 의 태도를 거쳐, 세계와의 관계에 있어서 외부세계에 종속되어 울고 웃지 않는 주체의 자유를 추구하게 된다. 비극성을 지닌 세계응시 로부터 자유 에 이르기까지 세 가지 특징으로 나타나는 김수영의 아이러니 정신의 궤적은 상호작용하며 기법적 면에서 여러 가지 형태의 아이러니를 만들고 나아가 김수영 아이러니의 전체적 특성을 만든다. 문학사적인 아이러니의 분류에서 보았을 때, 김수영의 아이러니는 분열의 아이러니 의 특성을 지닌다. 분열의 아이러니는 모더니즘 문학의 아이러니에서 보이는 특성으로 조화와 통합을 추구하지 않고 분열된 세계를 직시하며 그 세계에 대해 방어적 태도를 보이는 것이다. 30년대 이상의 시에 보이는 분열의 아이러니와는 달리, 자신이 살고 있는 세계를 향해 밖을 바라보고 있는 김수영적 분열의 아이러니는 사회의식과 현실감각을 지닌 김수영 모더니즘의 한 특성이 되고 있으며, 해방 이후 모더니즘 문학의 전개에 미친 김수영의 영향을 살펴볼 수 있게 해주는 한 요소가 되고 있다. ; This thesis is designed to examine the conception of irony in the works of poet Soo-Young Kim and sheds light on the unique characteristics and value of Kim s poems while investigation the hidden meaning of the words he chooses to use. Technical analysis also reveals some of the purpose behind his diverse use of irony. Technically, Kim uses irony in many ways: mixture of images, various tones of voice, irrelevent statement, dramatic structure, and paradoxical language. The mixture of images Kim s work presents overthrow the original meaning of words by applying "negative pressure." Common notions like liberty, love, history, and truthfulness are refused and divided by his mixture of conflicting images. Familiar conceptions of family members, such as wife, child, and sister, suddenly become unfamiliar. The images hold a certain duplicity. Kim uses two voices in one poem. He is objective toward subjects such as the basic tragedy of creatures and the problems related to historical reality. Kim reminds readers that a literary work is not only a truthful tale which absorbs the reader into itself, but also a scene which they are watching from a safe distance. Kim also uses irrelevent statemenst as a device for irony. This method defines the apparent meaning of the poems while revealing the hidden meaning. The irrelevent statement, from a conflicting statement with cause-outcome logic perspective, extends both the poem s form and content. The irony of Kim s poems is not only explained in language but passed on by the form itself. The speaker s statements are also contradicting himself. He exudes a self-confident attitude and is aware of history. However, internally, the speaker is very uneasy and unsure. Kim uses the storytelling form in his poems. In storytelling poems, the speaker who acts in ignorance of his true situation, as in a novel or drama, makes a dramatic irony Paradox which is generated by sense of acute negation in Kim s poems does not define a dialectic solution. In Kim s use of paradox, fierce balance of unreconciled and contradictory attitude remains unattainable. Although Kim uses irony in diverse ways, he uses it to illuminate the relationship between the world and himself. His focus on the external is transformed into a will to penetrate the world surrounding him. This "penetration" is tragic, because he can not relate properly with the outer wold which he penetrates. Kim s actions are expressed by the word "Go", to fix broken relationships. But he soon realizes his actions will not reveal the true nature of his relationship with the world. As a result, he learns to "stand still" deep within himself, he discovers true freedom comes from not being subject to the outer world. The development of Kim s use of irony links his Journey from "penetration" to "freedom" As classified by historical division of irony, Kim s irony is "disjunctive irony." Disjunctive irony is one of the characteristics of Modernism which chases neither the unity nor the harmony of the segmented world... a defensive attitude is adopted toward the world. His "disjunctive irony" is different from Lee-Sang s in the 1930 s in the way it views the outside world through the inner world. Kim s "disjunctive irony" had a significance infuluence on Korean Modernism with social and historical consciousness.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Ph.D
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