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ICT(Information & Communication Technology) 활용수업이 통일교육의 학업동기와 학업성취도에 미치는 효과

Title
ICT(Information & Communication Technology) 활용수업이 통일교육의 학업동기와 학업성취도에 미치는 효과
Other Titles
A study on the Effects of ICT Based Instruction on Motivation and Academic Achievement in Unification Education
Authors
최선영
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 사회과일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김왕식
Abstract
본 연구의 목적은 사회과 통일교육에서 ICT활용 교육이 학생들의 학습 동기와 학업 성취도(지식, 기능, 가치ㆍ태도)에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하는 것이다. 이를 위하여 본 연구자는 고등학교 사회문화 단원 중 Ⅵ. 미래 사회의 전망과 대응의 소단원 (2) 민족 통일의 문제 부분에 대한 ICT 활용 프로그램을 개발하여 이를 수업에 적용하였다. 연구 대상은 경기도 부천시 인문계 남녀공학 고등학교 학생들 124명으로 하였으며 실험 집단과 비교집단의 두 집단으로 나누어 실험하였다. 실험 집단에서는 본 연구자가 ICT 활용 프로그램을 적용하여 통일 교육을 실시하고 비교 집단에서는 전통적인 강의식 수업을 6차시에 걸쳐 실시하였다. 학습자의 통일 교육의 학습 동기와 학업 성취도 변화의 측정을 위해 사전-사후 검사 집단 설계(Pretest-Posttest Control Degign)에 기초하여 실험하였으며 실험 결과를 T검증을 통하여 통계적으로 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 사전 학습동기 검사에서 실험집단과 통제집단의 T-test결과(t=0.027,p<0.122) 두 학급 간 학습동기 면에서 p>0.05 이므로 유의미한 차이가 없음을 알 수 있다. 그러므로 두 집단은 동질집단으로 볼 수 있다. 사전 학업성취도 검사에서 실험집단과 통제집단의 T-test결과 (t=0.391, p<0.696) 두 학급 간 성적이 p>0.05이므로 유의미한 차이가 없음을 알 수 있다. 따라서 성적 면에서도 실험집단과 통제집단은 동질집단으로 볼 수 있다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 통일교육 학습동기 설문지 평균을 비교해 보면, T-test 결과(t=4.296, p<0.000) 집단의 유의도가 p<0.05이므로 두 통계치 간에 유의미한 차가 있음을 알 수 있다. 이것으로 ICT 활용 수업이 전통적인 강의식 수업에 비해 학습 동기면에서 효과적이라는 결론을 얻을 수 있다. 둘째, 실험집단과 통제집단의 통일교육 목표 달성도 중 ‘지식’부분의 점수 평균을 비교해 보면, T-test 결과(t=2.372, p<0.019) 집단의 유의도가 p<0.05이므로 두 통계치 간에 유의미한 차가 있음을 알 수 있다. 따라서 통일교육 목표 달성도 중 ‘지식’부분에서 ICT 활용 수업이 강의식 수업에 비해 효과적임을 알 수 있다. 셋째, 실험집단과 통제집단의 통일교육 목표 달성도 중 ‘기능’부분의 점수 평균을 비교해 보면, T-test 결과(t=4.312, p<0.000) 집단의 유의도가 p<0.05이므로 두 통계치 간에 유의미한 차가 있음을 알 수 있다. 따라서 통일교육 목표 달성도 중 ‘기능’부분에서 ICT 활용 수업이 강의식 수업에 비해 효과적임을 알 수 있다. 다섯째, 실험집단과 통제집단의 통일교육 목표 달성도 중 ‘가치ㆍ태도’부분의 점수 평균을 비교해 보면, T-test 결과(t=3.820, p<0.000) 집단의 유의도가 p<0.05이므로 두 통계치 간에 유의미한 차가 있음을 알 수 있다. 이것으로 ICT 활용 수업이 강의식 수업보다 통일교육 목표 달성도 중 ‘가치ㆍ태도’부분에서 효과가 있음을 알 수 있다. 본 연구를 통해 ICT 활용 수업이 전통적 강의식 수업에 비해 학습동기와 학업성취도면에서 효과적이라는 결과를 도출해낼 수 있다.;The purpose of this study is to verify the hypothesis that ICT based instruction has an effective on unification education, focusing on motivation and academic achievement. To this purpose, an ICT based instruction module was developed and applied to the classroom teaching for Unit 2 Korean Unification of Chapter VI Outlook on and Response to Future Society in the high school textbook of Society and Culture. Also, total 124 students in S high school which is located in Bucheon, Gyeonggi-do were randomly sampled and divided into two groups: Group A, the test group attended ICT based instruction classes in unification six times (for 50 minutes every time), and Group B, the comparative group took traditional lectures on unification six times (for 50 minutes every time). Pretest-Posttest Control Design was adopted to examine the level of motivation and academic achievement of each group, and t-test was used to statistically verify the test result: the significance level was p<0.05 within 95%'s confidence interval. The questionnaire survey result from both groups was analyzed by SPSS 10.0 Program. According to the pretest, t-test results of motivation and academic achievement were p>0.05 (t=0.027, p,0.122) and p>0.05 (t=0.391, p,0.696) respectively, which showed no significant difference between two groups. As a result of the research, the findings are as follows; First, t-test result (t=4.296, p<0.000) of motivation for learning unification showed that ICT based instruction was more effective than traditional lectures to improve learners' motivation because the significance level was p<0.05. Second, according to the test result (t=2.372, p<0.019) of the level of 'knowledge' on unification, ICT based instruction was more effective than traditional lectures to achieve the objective of knowledge because the significance level was p<0.05. Third, the test result (t=4.312, p<0.000) of 'functions' related to unification was that ICT based instruction was more effective than traditional lectures to reach the goal of demonstrating functions related to unification because the significance level was p<0.05. Fourth, as a test result (t=3.820, p<0.000) of 'value and attitude' towards unification, ICT based instruction was more effective than traditional lectures for the purpose of internalizing value and attitude towards unification because the significance level was p<0.05. In consequence, it can be concluded that ICT based instruction can be more effective than traditional lectures for the purpose of improving motivation and academic achievement in a high school unification education.
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