View : 617 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이미현-
dc.creator이미현-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:47Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:47Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000011893-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/191678-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000011893-
dc.description.abstract본 연구는 논술의 본질과 학습자의 특성을 고려하여, 학생들이 논술을 하는 데에 보다 실질적이고 구체적인 지도를 할 수 있도록, 그 방안을 구안하는 데 목적이 있다. 논술은 문제 해결력과 논리적, 종합적 사고력과 같은 고등 사고력을 요구한다. 그래서 필자는 논술을 하는 동안, 어떤 문제나 현상에 대하여 어떻게 생각하고 있고, 또 어떻게 생각해야 하는 지에 대한 통찰력을 가져야 할 뿐만 아니라 자신이 표현하려는 의미를 상대방에게 효과적으로 전달하기 위한 방법을 결정하는 과정을 경험할 수도 있다. 이러한 경험들은 인간이 살아가면서 직면하게 될 여러 문제 상황을 합리적으로 해결하는 데 꼭 필요한 것들이다. 학습자들은 논술 경험을 통해 고등사고력을 신장시키고, 궁극적으로 일상의 문제 상황을 합리적으로 해결해 나가는 방법을 알게 되어 보다 나은 삶을 영위할 수 있게 된다. 이러한 논술 능력의 특징과 목표, 논술 능력이 신장되어야 할 필요에 따라, 이 연구에서는 논술 지도의 한 방법으로 다양한 기사를 통해 쓸 내용을 선정할 수 있는 인터넷 신문을 활용한 논술 지도 교수-학습 모형과 쓰기의 절차 및 전략에 대해 논의하였다. 본 연구는 다음의 절차를 거쳐 진행되었다. II장에서는 교재로서의 신문의 가치, 외국의 NIE 사례, 신문 활용 교육의 필요성 등을 통한 신문 활용 교육 전반에 대해서 고찰해 보았다. 또한 인터넷 신문의 개념과 특성을 설명하여 이를 활용한 쓰기와의 연관성을 살펴보았다. III장에서는 논술 지도 모형과 절차를 제시하고, 구안된 논술 지도 모형을 적용한 학습 지도 과정과 지도 방법에 대하여 논의를 진행하였다. 먼저 신문 활용의 쓰기 지도 방법 연구에 기반을 두고 인터넷 신문을 활용한 논술 지도 모형을 구안하였다. 그리고 구체적인 논술 지도 절차로 ‘주제 사건 선정하기 - 주제 사건에 대한 신문 기사 검색하기 - 기사 읽고 협의 및 토의하기 - 개요 짜기와 초고 쓰기 - 평가하기와 고쳐 쓰기’의 단계를 설정하고, 세부적인 전략을 수립하여 학습자들이 스스로 논술의 내용을 생성하고 문제를 해결할 수 있도록 하였다. 논술 지도 방안을 적용하고 효과를 검증하기 위해서 실험 집단과 비교 집단을 각각 1개 집단씩 선정하였다. 실험집단은 인터넷 신문을 활용한 논술 쓰기 지도를 실시하고, 비교 집단은 작문에 관한 지식이나 문법적 규칙을 위주로 한 결과 중심의 교사주도 중심의 논술 수업을 실시하였다. 본 수업 프로그램의 효과를 검증하기 위해 논술 쓰기 능력 검사와 논술에 대한 태도 검사를 실시하였다. IV장에서는 인터넷 신문을 활용한 논술 지도가 학습자의 논술 쓰기 능력과 논술 쓰기 태도에 유의미한 효과가 있는 지를 검증하고, 그 절차와 결과물을 제시하였다. 이상의 연구과정을 통해 이 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 인터넷 신문을 활용한 논술 지도가 전통적인 결과 위주, 교사 중심의 논술 지도에 비해 학습자의 논술 쓰기 능력을 향상시키는 데 효과적이었다. 항목별로는 ‘논거의 적절성과 사고의 창의성’ 항목에서 상대적으로 더 효과적이었다. 둘째, 인터넷 신문을 활용한 논술 지도가 학생들의 논술에 대한 태도를 긍정적으로 변화시키는 데 효과적이었다. 또한 이 연구에서 구안되고 적용된 인터넷 신문을 활용한 논술 지도 모형과 활동들이 논술 지도의 목적과 운영에 적절하며 학생들의 논술에 대한 인식과 태도를 향상시키는 데에도 효과적이었다는 학습자들의 구체적인 반응을 확인할 수 있었다. 이와 같은 인터넷 신문을 활용한 논술 지도가 학습자의 인지적 측면과 정의적 측면에서 학습자를 긍정적으로 변화시키는 데 효과적이라는 사실은 논술 교육 방법에 대한 새로운 가능성을 제시하였다. 또한 일선 교육 현장에서의 논술 교육의 방법적 개선과 논술 지도의 전문성 제고에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.;The purpose of this research, which takes into consideration the essence of writing and the learner's abilities, is to lay out a plan for teachers. The goal would be for them to teach essay writing skills in a substantial and concrete way. Essay writing involves the ability to solve problems and be highly contemplative, logical and thoughtful. The writer should be insightful in how he/she approaches and thinks about matters. The writer should also consider how he/she will effectively and accurately deliver the message to readers. These experiences are certainly necessary for people trying to solve situations rationally. By writing, learners can improve their ability to think logically and effectively, and they can also learn how to solve problems rationally and to lead a better life. Using online newspapers as a teaching tool is one way to develop writing ability in students, This research was conducted with the following process. Chapter II examined the use of a newspaper as a textbook, the foreign NIE (Newspapers in Education) program, and the value of newspapers as educational text. This chapter also explains the concept behind an online newspaper and its characteristics. I also observe the connection between online newspapers and their application to essay writing. Chapter III presents an essay writing guide and a look at the process. It discusses this essay-writing model, which is applied to the process of coaching a student. First, this online writing model is based on the use of conventional newspapers to teach writing. It addresses the chronological steps of essay-writing: subject selection, researching articles, post-research discussions, the creation of an outline and draft, an evaluation and re-writing. These detailed strategies help students create an essay's content and solve problems on their own. To apply the writing essay guidelines and to confirm their effectiveness, an experimental group and comparative group are selected. The experimental group undergoes an writing essay lesson by using the Internet. The comparative group is focused on the knowledge of composition or the role of grammar. This group also participates in an essay writing lesson with teachers. To verify the efficiency of the study program, students are tested on their ability to write an essay, and their attitude toward the task. Chapter IV presents the student's writing ability after having learned the previously mentioned guidelines. It also examines his or her attitude toward writing. The study mentioned above has produced the following conclusions. First, coaching a student in essay writing using online newspapers is more effective to develop their writing abilities than conservative methods focusing only on a teacher's singular writing style and student results. It is more effective in the "data of appreciation and creative thinking" category. Second, coaching a student's writing ability using online newspapers is an effective way to change that student's attitude toward essay writing. The writing guideline model and activities based on the application of online newspapers are also suitable for coaching a student's writing abilities and for advancing a student's understanding of and attitude toward writing. It also helps me test student's reactions. The fact that online newspapers can effectively be used to change a student's writing abilities shows new possibilities in writing education. I expect it to contribute to improving writing education and professionalism in the field.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 선행 연구 검토 = 3 C. 연구문제 = 7 II. 이론적 배경 = 8 A. 신문 활용 교육에 대한 고찰 = 8 B. 인터넷 신문의 개념과 특성 = 15 C. 인터넷 신문 활용과 논술 쓰기와의 관련성 = 17 III. 연구 방법 = 22 A. 연구대상 및 기간 = 22 B. 연구 설계 및 절차 = 23 C. 검사 도구 = 25 D. 교수-학습과정 = 28 IV. 연구 결과 = 51 A. 논술 쓰기 능력 검사 = 51 1. 논술 쓰기 능력 집단별 비교 = 51 2. 논술 쓰기 능력 평가 항목별 비교 = 53 B. 논술 태도 검사 = 55 V. 결론 = 60 VI. 참고문헌 = 63 부록 = 65 Abstract = 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1434931 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title인터넷 신문을 활용한 논술 지도 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA guide to essay writing using online newspapers-
dc.creator.othernameLee, Mi-Hyun-
dc.format.pagevi, 79 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE