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K' 바르트신학의 정치, 사회적 해석 : F' W' 마르쿠바르트를 중심으로

Title
K' 바르트신학의 정치, 사회적 해석 : F' W' 마르쿠바르트를 중심으로
Authors
김애영
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
이 논문은 20세기의 탁월한 신학자(the theologian par excelence) 칼 바르트(Karl Barth)의 전체적 신학에 관한 새로운 접근, 해석 방법을 제시해 주는 마르쿠바르트(Friedrich-Wilhelm Marquardt)의 바르트연구를 연구중심으로 해서, 바르트신학의 해석의 거의전반적인 문제를 검토하였다. 지금까지 거의 전반적인 바르트해석들이 그의 활동이 어느 한정된 시기의 문서기반에 의존해 있으므로, 그의 활동과 사상의 전체적인 연관성을 간과해 왔다. 마르쿠바르트는 그러한 해석들을 근본적으로 수정하고, 초기부터 후기바르트에 이르기까지 바르트의 활동과 사상의 상이한 단계들을 관통하는 통일성을 바르트의 정치·사회적활동과 사상의 측면에서부터 탐구했다. 마르쿠바르트의 그러한 탐구는 바르트신학에 대한 사회주의자적 차원의 심도있는 분석을 통하여, 바르트의 정치·사회적 차원이 바르트신학에 있어서 얼마나 본질적인가 하는 점을 결정적으로 부각시켰다. 바르트신학 연구들이 주로 1922년 『로마서 주석』 2판을 기점으로 해서 『교회교의학』에 집중되어 왔으며, 혹은 사회주의적 활동 및 사상과 분리시키고, 이 초기 바르트의 활동과 사상을 탈락시켜 버린 채로 바르트를 해석해 왔다. 그래서 바르트를 신정통주의의 조상처럼 잘못 규정한 일반적인 해석이 마르쿠바르트에 있어서 근본적으로 비판되고 수정되었다. 본 논문은 마르쿠바르트의 바르트연구를 중심으로 하여 바르트해석 문제들, 마르쿠바르트의 바르트연구에 대한 논쟁들과 평가들, 마르쿠바르트의 연구의 영향을 다루었다. 본 논문의 내용은 크게 여섯부분으로 대별되어있다. 첫째 부분은 바르트신학에 대한 정치·사회적 관련에 대하여 진행되어온 연구들과 이러한 연구경향들의 한계를 넘어서는 마르쿠바르트의 바르트연구의 전반적인 내용과 구조를 다루었다. 둘째 부분은 19세기 자유주의적 부르주아지 시대의 파국적 사건에 직면해서 기독교의 정치·사회적 프락시스 자체가 문제화된 시기에 있어서의 유럽 기독교의 문제를 다루었다. 그 시기의 유럽의 정치, 문화, 기독교 사회와 신학이 목사로서 활동하던 바르트에 의해서 어떻게 문제화되었는가, 또 그의 새로운 결단이 어떻게 성서해석에 관련되어 있는가 하는 문제가 여기에서 다루어져 있다. 여기에 제시된 정치·사회적 성서주석의 사례들로서 『로마서 주석』1,2판 13장이 다루어져 있는데, 그러한 주석은 당시의 러시아혁명의 상황과 독일혁명의 상황과 관련된 것이다. 셋째 부분은 독일에서의 신학교수직에로의 바르트의 전환에 대한 신학적, 그리고 정치·사회적 해석문제를 다루었다. 바르트의 그러한 전환에 있어서 정치·사회적 현실과 프락시스가 하나님사상과 추구에 어떻게 관계되어 있는가, 바르트에 있어서 그러한 양면이 어떻게 통합되는가 하는 문제가 여기에서 다루어져 있다. 넷째 부분은 바르트에 있어서 “하나님”사상이 어떻게 구축되고 확립되어 가는가하는 과정에 대한 해석문제를 다루었다. 하나님사상의 확립과정이 바르트의 동시대의 정치·사회적 역사적 상황과 어떠한 밀접한 관계속에서 진행되는가 하는 문제가 여기에서 다루어져 있다. 다섯째 부분은 바르트의 교회교의학에 근거해서 예수그리스도안에서의, 즉 역사안에서의 하나님의 현실성이 어떠한 의미에서 우리의 삶과 세계에 대하여 “변혁하는 사실” 혹은 현실성이 되는가 하는 주제를 다루었다. 하나님의 현실성은 우선적으로 예수에게 있어서의 그의 말씀의 화육과 예수의 부활사건에서 모든 역사를 변혁하는 사실로서 제시된다. 예수그리스도가 모든 믿는자들이나 믿지 않는 자들을 위해서 죽으심으로써 그의 부활은 모든 사람들과 모든 역사에 타당한 구원을 의미하며, 이것이 바로 하나님의 변혁하는 현실성을 의미한다. 전통적 그리스도론적 개념들이 이러한 맥락에서 동원되고 새롭게 해석된다. 그러한 하나님의 현실성에 관계해서 이론을 추구하는 신학적 사고가 어떻게 神的 프락시스와 동시에 인간적 프락시스와 관련되는가, 어떻게 그와같이 이론과 실천이 역사사회에 참여하는가 하는 문제가 이 부분에서 다루여져 있다. 여섯째 부분은 결론 부분으로서, 첫째로 바르트의 사회주의의 특징과 이것이 어떻게 그의 신학에 근거해 있는가 하는 문제, 둘째로 바르트의 생애와 활동과 신학사상전개에 있어서의 그의 신학의 통일성과 이것의 정치·사회적 연관성, 셋째로 한국에서의 바르트사상연구의 한계를 약술했으며, 한국에서의 바르트연구에 있어서의 본 논문의 의의를 설정했다. ; This thesis has tackled the theology of Karl Barth, the most prominent theologian par excellence of 20th Century, from the perspective of Friedrich Wilhelm Maquardt’s new interpretation of Barth. Up to now Barth interpretations in general have been based on very limited documents and, therefore, have ignored the Unity of his theological thought and activity on the whole. Marquartdt’s study of Barth has radically corrected such interpretations, and shown the unity of Barth’ theology which runs through different phases of his thinking and activity, his political-social activity and thinking. Marquardt’s intensive study of the socialist dimension of Barth’s theology has decisively brought out the fact that the political-social dimension is essential and integral part of Barth’s theology. Most of barth studyies have concentrated on the second edition of the Roman’s Commentary (1922) and Church Dogmatics, and that treated this later thought of Barth apart from his early political-social or socialist activity and thinking, having thus dropped out this early aspect. And generally Barth has been interpreted, as if he were a neo-orthodox father. Such interpretations in general have been criticized and corrected radically by Marquardt. This thesis has dealt with the problems of Barth interpretations, from the perspective of Marquardt’s study and influence today in relation to the comments and oppositions of other theologians concerning his affirmation. The content of this thesis is divided into six major parts. The first part has dealt with the general results of Barth studies and study trends up to now, in relation to the political-social aspects in his activity, and with the general content and structure of Marquardt’s study, which goes beyond the limitation of other Barth studies and study trends. The second part has dealt with the critical problem of European Christianity, in the face of the fatal situation of bourgeois liberalism around the period of early 20th Century. Here are treated such questions as how Barth, as a pastor, grasped the problem of political-social, cultural and theological situation in Europe in the period, and how his new decision in the face of it is related to his biblical interpretation. Here, as examples of the political-social interpretation of the Bible, the Roman’s Commentary, chapters 13 (first and second editions) are discussed. These exegeses are related to the situations of Russian revolution and Germann revolution. The third part has dealt with the question of the theologial-political-social significance and interpretation of Barth’s transition to theology professorship in Germany. Here is treated such question in his transition as how the political-social situation and praxis are related to his search for God and the conception of God, that is, how his political social praxis and theological thinking are interrelated and integrated. The forth part has dealt with the question of interpreting how Barth proceeded in his formulation ad establishment of “God” thinking and concept. Here is treated the question of how closely the process of God thinking is related to his contemporary situation, political-social and historical. The fifth part has dealt with the reality of God, his being and act in His revelation in Jesus Christ, with the question how God becomes in Jesus Christ the “transforming fact” or reality in our actual life and the world. The reality of God as “transforming fact”, as transforming entire history, is revealed primarily in Jesus Christ, in the Incarnation of God’s Word and in His resurrection. Since Jesus Christ died for both believes and unbelievers as well, His resurrection means salvation for all and all history. This event means the transforming reality of God in the world. In this sense, traditional Christological concepts are used and reinterpreted by Barth anew. In this context is also treated the question of how theory-praxis in Barth in grounded in the reality of God, how theory-praxis partakes in history and society. The sixth Part, as the conclusion of this thesis has shown firstly the essential character of Barth’s socialism as grounded in his theology, and secondly the unity of his theology in relation to political-social dimension, in his life, activity and theological development. Thirdly is posited the significance of this thesis, stating briefly the limitation of Barth studies in Korea.
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