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한국근대 서간체소설 연구 : 형성과 구조 변이를 중심으로

Title
한국근대 서간체소설 연구 : 형성과 구조 변이를 중심으로
Authors
윤수영
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
韓國近代小說의 定立段階로 인식되고 있는 1920년대는 한편으로 많은 書簡體小說이 출현한 시기로 파악될 수도 있다. 이들 書 簡體小說은 그 構造的 樣式과 敍述技法面에서 나름대로의 특성을 지니고 있으나, 여기에 대한 관심이 모아진 일은 별로 없었다. 本 硏究는 이들 書簡體小說의 形式과 內容上의 특성을 糾明함으로써, 近代小說文學史의 한 脈絡 속에서 그 意義와 價値를 찾아보려는 것이다. Ⅱ장에서는 書簡體小說이 출현하기까지의 時代的 背景에 대하여 간략하게 살펴 보았다. 이를 위하여 書簡體小說의 前段階라고 할 수 있는 前時代의 書簡과 諺簡 등에 나타나는 文學的 性格과, 小說 속에 揷入되어 있는 書簡의 機能을 알아보았다. 그리고 나서 書簡體式 敍述方式을 따른 小說이1920년대에 성행할 수 있게 된 시대적 背景과 要因을「靑春」誌에 대한 分析을 통하여 더듬어 보았다. Ⅲ장에서는 書簡體形式이 지니고 있는 文學的 特性을 抽出하였다. 그 결과 韓國書簡體小說의 形成과 變遷에는 一般書簡이 지니고 있는 여러 가지 특성이 그대로 反映되어 있음을 알 수 있었다. 본래 一般書簡은 相互交信에 의한 意思傳達에 그 機能을 두고 있으나, 書簡 하나하나를 따로 떼어 놓고 보면, 그것은 一方送信型 言述裝置에 머물 수 밖에 없다. 자연히 書簡體小說에는 이러한 書簡의 文學的 特性이 어김없이 나타나 있다. 결국 書簡體小說의 文學的 特性은 受信者의 存在에 의하여 결정되며, 그 敍述方式은 現在時制와 尊稱敍述語尾로 이루어져 있다. 書簡體小說의 이러한 敍述方式은 讀者에게 寫實的 幻想을 불러일으켜 주었을 것으로 이해된다. 또한 書簡體小說은 주로 書簡들의 集合的 構成으로 이루어지며, 두 가지 類型으로 구분되었다. 그 하나는 서로 독립된 便紙 여러 편이 마치 염주와 같이 개별적으로 單純한 集合體를 이루고 있는 類型이었다. Ⅳ장에서는 書簡體小說의 類型과 과 展開樣相을 受信者 중심으로 분류하여 類型化하고, 이를 다시 內容別로 나누어 보았다. 그 결과 實際的 受信者, 名目上受信者, 숨은 受信者를 지닌 세 가지의 書簡體小說로 類型化되었다. 實際的 受信者를 지닌 小說의 경우 그 主題는 거의 愛情上의 不倫으로서 男性은 점차 女性을 對等한 相對者로 인식하게 되었고, 愛情的 不倫 또한 그러한 水平的 次元에서 다루어지게 되었다. 名目上受信者를 지닌 소설의 경우 傳統的 慣習이나 愛情不倫, 社會現實을 批判的으로 告發, 省察하는 것으로 나타났다. 숨은 受信者를 지닌 小說의 경우 自我의 心層을 파고들거나 書簡樣式의 解體를 意味하는 客觀的 現實 提示의 樣相을 드러냈다. 한편 書簡體小說의 言述的 變貌는 後代의 心理小說과 自傳的 書簡體小說로 이어졌다. 心理小說의 대표적 실례로서는 崔仁俊의「구질구질한 人生」(1935)과 李箱의「날개」(1936)를, 自傳的 書簡體小說의 대표적 실례로서는 李光洙의「육장기」(1939)와 金東仁의「亡國人記」(1948)를 들 수 있다. 다만 發信者의 獨白形式으로 표현되는 心理小說에는 現在時點에서 知覺되는 作家의 意識만이 순서 없이 나열되어 있을 뿐, 一般小說과 같은 論理的 構成은 나타나지 않았다. 書簡體小說이 變貌하여 心理小說로 이어진다는 점을 토대로 하여, 본 연구에서는 1930년대의 心理小說이1920년대의 書簡體小說에 接脈되어 있는 것으로 이해하였다. 또한 1930년대의 心理小說을 西歐文學이나 日本式 私小說의 影響으로 해석하고 있는 小說文學史의 旣存態度에서 벗어나, 그 敍述技法이 前時代적인 1920년대의 書簡體小說에 連繫되는 것으로 파악하였다. 이로써 書簡體小說 內面의 個人的 心理敍述 技法이 後代의 心理小說에 接脈되면서 그 母胎를 이루었다는 사실을 통하여, 書簡體小說의 文學史的 意義를 나름대로 찾을 수 있다는 결론에 이르렀다. ; The period of 1920’s as the established stage of Korean modern novel produced lots of epistolary novels. Even though the epistolary novels have characteristics of unique structural style and narrative technique, rare attention has been paid. This thesis purposes to search for meaning and value of the novels is context of the history modern novel, through examining characteristic of form and content. ChapterⅡ briefly investigates periodical background up to modern epistolary novel. As previous stage, it deals with literary characteristic of letters in Chinese and letters in Korean Chosun Dynasty and function of letter inserted in contemporary novels. And then, it shows periodical background and reasons of epistolary novel’s popularity in 1920’s by analyzing Chong-Chun(The Youth). ChapterⅢ discusses literary characteristics of epistolary form. As a result it shows that epistolary novels also have several characteristics of letters in general. Though letter has a function of corresponding communication, a letter is just one-sided-speaking discourse. Epistolary novel too assumes a recipient and is written in present tense and honorific style. This narrative technique can raise realistic illusion. In addition, epistolary novels usually consist of lots of letters, and two kinds of organization can be pointed out. One kind of organization is the simple sequence of lots of separate letters: the other is the organic complication in just one letter. ChapterⅣ classifies types of epistolary novels according to recipients and divides them in terms of each content. As a result, we can classify three kinds of types: real recipient, imagined recipient and hidden recipient. Novels with real recipient usually deal with the subject of unethical love affair and regards man and woman in the affair on equal terms. Novels with imagined recipient usually criticize the conventional customs and unethical love affair and social reality. Novels with hidden recipient search for the deeper subjective psychology, or use the objective point of view to collapse the very epistolary style. Meanwhile, narrative development of epistolary novels succeeded to psychological novels and autobiographical epistolary novels. There presentive examples of psychological novels are Kujilgujil-han Insaeng(Sordid Life, 1935) by Choi In Joon and Nalgae(Wing, 1936) by Lee Sang; the examples of autobiographical epistolary novels are Yukjang-ki(Notes of Selling my House, 1939) by Lee Kwang Soo and Manggugin-ki(Notes of Ruined People, 1948) Kim Dong In. The psychological novels just arrange the author’s present consciousness without order and without logical structure of novels in general. This thesis discusses that psychological novels in 1930’s are closely related with epistolary novels in 1920’s, on the ground of argument that epistolary novels developed to psychological novels in 1930’s was influenced by European or Japanese private novels. And it shows the unique meaning of epistolary novels in Korean literary history in that it had a private psychological narrative style and developed to psychological novel in next period.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Ph.D
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