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개념발달에 대한 심리학적 본질주의의 검증 : 성개념을 중심으로

Title
개념발달에 대한 심리학적 본질주의의 검증 : 성개념을 중심으로
Authors
조숙자
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 교육심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구에서는 성개념을 중심으로 개념발달에 대한 심리학적 본질주의(Psychological Essentialism)의 기본 가정들을 검증하였다. 심리학적 본질주의는 ‘대상은 본질을 소유하고 있다.’는 신념 체계로서, 비록 본질이 정확히 무엇인지 모른다 하더라도 대상이 본질을 소유하고 있다는 신념은 개념을 이해하는데 중요한 역할을 한다. 본 연구에서는 본질에 대한 신념이 개념발달에 어떤 영향을 미치는가의 문제와 언제 본질에 대한 이해가 발달하는가를 세가지 연구문제를 통하여 알아보았다. 연구문제 I 에서는 특징적 특성성(characteristic feature)과 정의적 특성(defining feature)이 성명명화(gender naming)에 어떤 영향을 미치는가를 알아보기 위하여 연령, 자극 유형 및 유사성 수준에 따른 수행의 차이를 분석하였다. 그 결과, 연령이 증가함에 따라 성명명화의 근거는 점차 정의적 특성에 의거하며, 표면 유사성에서 심층 유사성으로 갈수록 특징적 특성의 정보적 가치가 높았다. 또한 심층 유사성으로 갈수록 성명명화의 확신도가 높게 나타났다. 이런 유사성에 따른 수행의 차이는 심리학적 본질주의에서의 본질이 반영된 정도를 나타내며, 연령이 높을수록 유사성의 정보적 가치에 대한 이해가 현저하게 나타났다. 연구문제 II에서는 성범주가 주어진 범례로부터 규칙을 추론하는 과제를 통하여 성범주의 지각적 유사성과 성에 대한 지식 기반(theory-base) 의 영향을 알아보았다. 그 결과, 연령이 증가할수록 추론하는 규칙의 수가 증가할 뿐 만 아니라, 추론에 이용되는 지식 기반이 다양해졌다. 특히 심층 유사성인 신체수준의 지식 기반이 크게 증가하였다. 세상 지식이 부족한 어린 아동은 지각적 유사성에 의존하는 경향이 컸으며, 그 중에서도 성지식과 관련이 적은 관습수준의 특성에 의존하여 추론하였다. 이러한 결과는 연구문제 I의 결과와 함께 유사성으로 개념 응집력(conceptual coherence)을 설명할 수 있음을 시사한다. 연구문제III에서는 성항상성(gender constancy)의 문제를 내부 및 본질에 대한 이해의 문제로 살펴보았다. 내부 및 본질에 대한 이해는 심리학적 본질주의에서 중요하게 생각하는 생득적(inborn) 특성, 내재적(intrinsic)특성 및 내부적(internal)특성과 같은 본유적 특성(innate property)에 대한 이해를 나타낸다. 종전의 연구 결과들은 아동은 외부지향적 존재이기 때문에 내부 및 본질에 대한 이해를 할 수 없다고 규정하고 있다. 그러나 연구문제III의 결과는 4세 경에는 이미 내부 및 본질에 대한 이해가 상당히 발달되어 있으며, 성향상성을 이해하는 시기도 종전의 연구에서 제시한 연령보다 이르다는 것을 밝혔다. 성항상성의 이해와 내부 및 본질에 대한 이해는 높은 상관 관계를 보이며, 이러한 결과는 성항상성을 이해하기 위해서는 내부 및 본질에 대한 이해가 전제 조건임을 강력히 시사한다. 연구문제 I, II, III의 결과를 종합해 볼 때, 심리학적 본질주의에서 가정하는 본질에 대한 신념은 불분명하고 비지각적인 특성에 주의를 기울이게 하며 이를 통하여 개념발달이 이루어진다. 또한 유사성은 본질이 반영된 정도에 따라 각기 다른 정보적 가치를 지닌다는 점에서 개념의 이해 및 활용에 중요한 기능을 하고 있다. 본 연구 결과 본질에 대한 이해는 종전의 연구 결과보다 훨씬 이른 시기에 나타난다는 점에서 아동을 인지적으로 외부지향적인 존재로 규정했던 시각은 기각되었다. 추후 연구에서는 보다 다양한 개념을 이용하여 개념발달에 대한 심리학적 본질주의의 기본 가정들을 검토해 볼 필요가 있다. ; This study reviewed the basic suppositions of psychological Essentialism on the concept development centering on the gender concept. The Psychological Essentialism indicates the belief system that ‘the object possesses the essence’, which is indispensable to understand the concept, although the accurate nature of the essence is unknown. With three experiments, this study examined the effect of the essentialism on the concept development and the developmental time concerning the understanding of essence. To discover the effect of the characteristic and defining property on gender naming, experiment I analyzed the difference of performance according to the stimulus type and the similarity level by age. The result reveals that with growing age, the ground of gender naming is gradually dependent on the defining property. And it also shows as it moves from the surface similarity into deep one, the informative value of the characteristic property increases and the confidence of gender naming rises. The difference of th performance by the similarity reflects the extent of the essence. And with growing age, comprehension of the informative value of the similarity develops remarkably. Experiment II investigated the perceptual similarity of gender category and the effect of the knowledge-base on the gender, through inferring the rules from the exemplar of gender category. The result reveals that with the growing age, not only the number of inferring rule increases, but also the ground of knowledge-base becomes diverse. Above all, the knowledge ground of the physical level that belongs to the deep similarity highly augments. The little children lacking of the world knowledge greatly tend to depend on the perceptual similarity. They concretely depend on the characteristic of the conventional level irrelevant to the gender knowledge. This result along with that of experiment I indicates that it is possible to explain the conceptual coherence with the similarity. Experiment III developed the problem of the gender constancy into that of the understanding both of the inner part and the essence. This understanding of the inner part and the essence is closely related to that of innate property such as the inborn property, the intrinsic one, and the internal one important to Psychological Essentialism. The past researches have roughly defined the children as the externalist who can not apprehend the inner part and the essence. But experiment III reveals that around the age of four, the comprehension of the inner part and the essence considerably has been developing. It also shows that age capable of comprehending the gender constancy in fact is lower than that in past research. That is, the understanding of the gender constancy is closely related to that of the inner part and the essence, which suggests that the former must be followed by the latter. Putting all the results together, it comes to be known that the belief of the essence supposed in Psychological Essentialism makes it pay attention to non-obvious and non-perceptual characteristics, which conduce the concept development. Also, the similarity plays the important role in the comprehension of the concept and its application in that is takes relatively the different informative value according to the extent of the essence. Hereafter it is necessary to review the basis suppositions of Psychological Essentialism through the practice of more variable concepts.
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