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William Blake의 예언시와 그의 예술적 추구과정

Title
William Blake의 예언시와 그의 예술적 추구과정
Authors
김희선
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
Blake에게 있어서 예술창작의 과정은 지속적으로 그리고 끊임없이 변모와 수정을 반복하는 과정으로서, 그의 상징 체계의 중심부에는 이율배반성과 모순이 자리잡고 있으며 이들을 화해시키고 조정하려는 Blake의 부단한 투쟁이 그의 작품에 특별한 에너지와 가치를 부여하고 있다. 본 논문의 목적은 Lambeth Prophecies라고 불리워지는 소예언시들로부터 대예언시인 Jerusalem에 이르기까지 예언시가 발달하는 과정을 따라서 그의 예술적인 신념이 어떻게 변화하고 발전하며 구체화되는가를 추적하여, Blake를 끊임없이 이율배반 속에서 갈등하게 하고 그를 정신적인 투쟁 (Mental Fight)으로부터 멈추지 못하게 만드는 요인이 무엇인가에 대해서 규명해보는 것이다. Lambeth 시기에 속하는 시들을 개괄해서 볼 때, Blake가 이들 시를 쓸 때 직면했던 문제는 일관성(Consistency)에 대한 것이라고 할 수 있다. The French Revolution, America, Europe 등의 소예언시들을 통해 Blake는 시대상황에 민감하게 대처함으로서 혁명적인 에너지의 힘이 모든 인류사회의 궁극적인 유토피아인 Jerusalem으로 깨어나게 해주는 원동력이라고 믿었다. 그러나 역사는 또다시 억압과 저항을 반복하는 싸이클을 반복할 뿐이었다. 그래서 Blake는 The Book of Urizen, The Book of Ahania, The Book of Los 등의 새로운 사이클의 시들을 쓰면서 이 세상의 악에 대해 보다 근원적인 원인탐구를 하는데 있어, 인류의 창조 자체가 타락의 시작이었다는 영지주의적인 입장에 도달하게 되었다. 바로 여기서 Blake는 또 다른 문제에 봉착하게 된다. 그것은 그가 Marriage에서 주장하던 육체와 정신, 물질과 비물질간의 일원적인 신념에서 벗어나 자신도 예기치 않던 이원론에 빠지게 되었다는 것이다. 육체의 신성함과 성적인 에너지, 직관적인 인식에 대한 그가 지녔던 신념에도 불구하고 이들 시에서 물질의 현실세계는 근원적으로 악하다고 하는 입장에 놓이게 되었다. 이로 인해 Blake는 자신의 본래의 신념과 상충되는 갈등을 겪지 않을 수 없었다. 이러한 갈등을 해결하기 위해서 Vala, or the Four Zoas에서 Blake는 시선을 내면 속으로 돌려 상상력과 예술의 역할에 대해 깊은 반성과 함께 자아의 탐험을 시도하였고 보다 완성된 신화의 준비를 위한 모색을 하게된다. Blake는 인류의 타락신화를 씀에 전 우주의 타락은 결국 개개인의 내적인 분열에 기인한다는 새로운 인식에 돌입하였다. 세계가 자유로운 이상사회로 깨어날 묵시의 순간을 추구함에 있어서 Blake는 우선 개개인들이 정신의 속박 상태에서 자유로와져야 한다고 느끼게 되었고, 이에 따라 인간 본성과 내면의 복잡한 양상들을 설명하기 위해 자아내면을 파고들어가 영혼을 왜곡시키는 무정부적인 상태를 진단할 필요가 있었다. Milton은 밀튼이라는 선대 시인을 통해서 Blake자신의 예언적 상상력을 구원하고 정화시키는 이야기로서, 여기서 Blake는 자신 안에 있던 Spectre의 존재를 완전히 파악하고 그것과의 갈등과 극복을 통해 진정한 상상력을 회복하여 비로서 Jerusalem을 시작할 수 있게 된다. Jerusalem에서 Blake는 예언자적 시인인 Los를 통해 예술적 상상력을 통한 묵시의 길을 제시한다. Blake에게 예술이란 바로 에덴을 추구하는 영원한 창조행위로서, 그것에는 완성이란 있을 수 없고 완성을 향해가는 변화와 성장발전의 영원한 과정이 있을 뿐이다. Los가 창조하는 Golgonooza(예술)는 영원한 에덴인 Jerusalem(진리)과 전적으로 동일시 될 수 없다. 예술가의 창조물은 그것을 통해서 진리를 엿보게 하는 창문으로서 예술창조는 진리로의 영원한 접근이지 진리 그 자체는 아니기 때문이다. 그럼에도, Jerusalem는 언어로 진리를 형상화하려는 시인과 언어로부터 영원히 이탈되려는 로고스적인 진리 사이에서 끊임없는 갈등은 보이지만, 진리로의 무한한 접근을 가능케한다는 데 그 의의가 있다. 결론적으로 Lambeth시기의 예언시들로부터 Jerusalem에 이르는 Blake의 시들은 유토피아의 추구내지 진리의 계시(혹은 묵시)라는 목표를 향해서 변화와 발전을 함에 있어, Blake 자신과 독자로 하여금 끊임없는 정신적 투쟁을 지속하게 하는 시라고 결론 내릴 수 있다. ; William Blake has rightly been called the prophet of the New Age. But many of us have been somewhat bewildered by the complexity of his cosmology. It contains serious inconsistencies and owes its lines of development to Blake s unceasing effort to reconcile them. My argument is that potent contradictions lie at the heart of Blake s system and that never-ending struggle to reconcile them gives his work its peculier energy and value. I hope thus to account for the revisions and shifts of meaning in a myth that underwent renovation from Lambeth Prophecies to Jerusalem, and to display Blake as the poet engaged in lifelong "Mental Fight". In writing the series of the poem called Lambeth Prophecies, Blake had to confront two problems of consistency. The works Blake produced during early 1790s - The French Revolution, America, Europe - express hope for some sort of breakthrough both in term of personal "improvement of sensual enjoyment" in the heightened perceptions of visionary experience and in terms of some sort of revolutionary success in the achievement of a more just society. Blake believed the deliverance of the world by revolutionary energy toward the ultimate Utopian world, Jerusalem. He, however, witnessed the cycle of history repeating repression and revolt. In the Creation-Fall narratives such as The Book of Urizen, The Book of Ahania, The Book of Los, he had created a sort of involuntary dualism, a myth with implications that in some ways conflicted with his own beliefs. Despite of Blake s intuition of the goodness of the body in general and of sexual love in particular, the dualistic structure of the Lambeth myth seems to imply that physical life is inherently evil. Blake tried to solve these problems and at the same to create a more comprehensive frame of action by changing his myth of Fall in his new myth, Vala or The Four Zoas. Blake now locates his complex myth of the fall and return within his fourfold universe. Blake now sees man, no longer as polarized between the two conflicting forces of energy and reason, but as the reconciliation of four capacities(zoas). Blake seemed more concerned with communication a method he had discovered by which men might win free from individual, internal tyranny-a method by which an individual may free himself from the dominion on one distorted aspect of by his own psyche. The poem Milton is the story of the redemption of the prophetic imagination in John Milton and, through him, in Blake, which was to prepare the way for the greater prophecy of Jerusalem. Blake s deliberate and consious attempt to recreate Milton s vision is the rebirth of the real, or imaginative, Milton into Blake s imagination. In Jerusalem, Blake proposed the idea of Apocalypse by the way of artistic imagination. For Blake, art is the never-ending creative act on the pursuit of Eden. Golgonooza(Los s art city) is not identified with Jerusalem (the Utopian city, or Truth), but the means toward it. Artistic creation is the house window open out to the world of Eternity and Truth. In conclusion, Blake s prophecies underwent renovation from Lambeth Prophecies to Jerusalem on the pursuit of Utopian world and the revelation of Truth, and therefore made Blake (and reader) engaged in lifelong "Mental Fight" for the resolution of the contradictions and dilemma.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Ph.D
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