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대학도서관의 유료정보서비스 확대방안에 관한 연구

Title
대학도서관의 유료정보서비스 확대방안에 관한 연구
Authors
송영희
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
대학도서관은 정보기술의 도입으로 과거와는 달리 전통적인 서비스 뿐만 아니라 보다 전문적인 서비스를 이용자에게 제공할 수 있게 되었다. 이러한 전문적이며 향상된 정보서비스는 도서관의 내부이용자에게는 물론, 기업체, 연구자, 그리고 일반인에게까지 필요하다. 대학도서관은 연구 및 정보센터로서 역할을 담당하기 위해 전문적인 정보서비스를 개발해야 하며, 지역사회와 자원을 공유한다는 의미에서 정보가 필요한 외부이용자에게까지 서비스를 확대해야 한다. 따라서 재정적 지원은 서비스 확대에 필수적이며, 이러한 재정적인 문제를 해결할 수 있는 방안의 하나가 유료정보서비스이다. 대체로 도서관이 유료로 제공하는 정보서비스 종류에는 문헌복사, 원문제공, 수작업 서지검색, 온라인 정보검색, 연구지원, SDI, 외부이용자에 대한 대출, 번역 등이 있다. 본 연구는 대학도서관이 정보화 시대를 맞이하여 내부이용자는 물론 외부이용자에게까지 정보서비스를 확대함으로써 이를 통해 도서관의 유용성을 향상시키고 명실공히 지역사회 정보센터로서 역할을 수행할 수 있는 유료정보서비스의 확대방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 다음의 세 가지 연구문제를 중심으로 조사하였다. 첫째, 현재 대학도서관들이 제공하고 있는 정보서비스의 현황을 조사하였다. 둘째, 현재 대학도서관이 시행하고 있는 유료정보서비스의 운영방법 및 외부이용자를 위한 유료정보서비스 방안에 관한 사항을 조사하였다. 셋째, 대학도서관의 유료정보서비스 이용이 예상되는 전문도서관을 대상으로 유료정보서비스의 이용여부를 타진하고, 이들이 원하는 서비스의 종류, 제공방법, 요금과 정보서비스 프로그램에 대한 견해를 조사하였다. 자료의 수집을 위해 두 종류의 설문지를 작성하였으며, 연구문제 첫째와 둘째의 자료수집을 위한 설문지(1)은 대학도서관의 장서수 30만권 이상, 혹은 정기간행물 종수 1,500종 이상을 기준으로 하여 전국에서 50개의 대학도서관을 선정하였고, 배포대상은 열람과장으로 하여 44개의 설문지(회수율 88%)를 회수하였다. 연구문제 셋째의 자료수집을 위한 설문지(2)는 대학도서관의 유료정보서비스의 잠재적 이용자라고 예상되는 주요 전문도서관이나 정보자료실을 대상으로 하였다. 조사대상에 포함된 226개의 주요 전문도서관의 유형은 병원, 언론기관, 연구소, 은행 및 금융기관, 기업체, 공사, 협의회, 회의소 등의 도서관과 한국사회과학도서관과 같은 주제전문도서관으로 각 기관의 도서실장이나 정보자료실장에게 설문지를 배포하여 112개의 설문지(회수율 49.6%)를 회수하였다. 연구문제를 중심으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 응답한 대학도서관의 75%가 문헌복사, 원문제공, CD-ROM 데이터베이스 검색, 상용 온라인 데이터베이스 검색을 제공하고 있었으나, 외부이용자에 대한 관외대출, 연구지원, SDI, 번역 등의 서비스를 제공하는 도서관은 매우 적었다. 유료로 제공하는 정보서비스는 문헌복사, 원문제공, 마이크로형태 자료복사, 상용 온라인 데이터베이스 검색이었고, 그 외의 서비스는 거의 무료로 제공하는 것으로 나타났다. 대부분의 정보서비스 업무를 담당하는 부서는 정기간행물부서와 참고부서이지만 전자자료의 경우는 새로운 부서를 조직하여 운영하고 있었다. 서비스를 제공하지 않는 이유는 서비스의 종류에 따라 차이가 있었지만 가장 많이 지적한 것이 과중한 업무부담 이었다. 둘째, 새로운 정보서비스나 비용이 많이 소요되는 정보서비스를 제공하기 위하여 별도의 예산지원을 책정하고 있는 대학도서관은 적은 수에 불과했다. 그러나 예산지원을 책정하고 있는 도서관이 그나마 정보서비스에 적극적으로 대처하고 있는 것으로 나타났다. 대학도서관이 정보서비스에 요금을 부과하는 목적은 비용회수이지만 실제 이용과 관련된 직접비용만을 부과하기 때문에 수익성에서는 거의 재정적 도움이 되지 않는다고 응답하였다. 셋째, 외부이용자를 위한 유료정보서비스 프로그램을 계획하고 있는 도서관은 15개 기관으로 모두 사립대학 도서관이었으며, 이 프로그램은 장서수나 정기간행물 종수와는 관계가 없었고 지방소재 대학도서관이 적극적인 반응을 나타냈다. 넷째, 전문도서관을 대상으로 대학도서관의 유료정보서비스에 대한 반응을 조사한 결과 응답한 전문도서관 112개 중 79개의 도서관이 대학도서관을 통해서 문헌복사, 자료열람, 참고서비스, 대출 등의 서비스를 이용한 것으로 나타났다. 전문도서관 중 대학도서관을 이용하지 않은 도서관은 대학도서관 이용이 불가능하기 때문 , 대학도서관 이용을 고려해 보지 않았기 때문 , 필요한 자료가 없기 때문 의 이유로 대학도서관을 이용하지 않았으며 대신 국내 유료정보기관, 동일한 유형의 전문도서관, 국외 유료정보기관을 이용한 것으로 나타났다. 외부이용자를 위한 대학도서관의 유료정보서비스를 이용하겠다는 전문도서관은 103개 기관으로, 원문제공, 상용 온라인 데이터베이스 검색, 최신정보주지, 자료대출, 연구지원, 번역 등의 수준 높은 정보서비스를 요구하는 것으로 나타났다. 전문도서관들은 서비스만 적절하면 기꺼이 서비스에 대해 요금을 지불할 의지를 나타냈으며, 대학도서관의 외부 이용자를 위한 유료정보서비스를 이용함으로써 신속한 자료접근 , 서비스 질의 향상 , 적절한 비용으로 다양한 서비스에 접근 , 대학과 기업체간의 유대관계 형성 을 예상하는 것으로 나타났다. 본 연구는 두 가지 조사결과를 근거로, 대학도서관이 전문적이고 개별화된 정보서비스를 내부이용자 및 외부이용자에게 제공하고, 공식적으로 대학도서관 서비스를 외부이용자에게까지 확대할 수 있는 유료정보서비스 프로그램의 확대방안을 제시하였다. 확대방안에서는 유료정보서비스 프로그램의 실행을 위해 프로그램의 목표, 조직과 직원, 정보서비스의 종류, 정보서비스 프로그램 운영방안, 예상되는 프로그램의 효과 및 문제점 등을 구체적으로 제시하였다. 따라서 대학도서관들이 실제 유료정보서비스 프로그램을 운영하려고 계획하는 경우 하나의 지침안으로 사용할 수 있도록 하였다. ; Unlike the past, university libraries are able to provide specialized and differenciated information services due to the advent of information technology. Such services are essential not only to the primary users, such as professors and students in universities, but also to the external users including corporations, researchers, and the general public. University libraries should develop the services to play a role as a research and information center. Furthermore, the university libraries as a means of resource sharing with communities shoud expand such services to external users who need the information services. Accordingly, financial support is a neccessity to enlarge the services, thereby fee-based information services are one of the devices for solving the financial burden. In general, the type of fee-based information services of the libraries are photocopying, document deliveries, manual searching, online database searching, research, SDI, book lending to external users, translating, etc. This study tries to present a plan to expand fee-based information services in the university libraries by improving their usefulness; and by better performing the role as a information center in communities through enlarging information services not only to primary users but to external users. Three points are discussed in this paper. First, the present conditions of information services provided by university libraries are investigated. Second, both of the management methods of the fee-based information services in university libraries at the present and matters in regards to fee-based information services for external users are examined. Third, views of special libraries that were selected as potential users to fee-based information services of university libraries are considered. Two types of questionnaires have been distributed to collect the data on this study. The questionnaire(I) has been sent to 50 university libraries with holdings over 1,500 kinds of periodicals or 300,000 volumes in books. Of the 50, 44 university libraries(88%) have answered the questionnaire. The questionnaire(II) has been sent to 226 special libraries such as the ones in hospitals, broadcasting stations and newspaper companies, research institutes, banks, financial agencies, corporations, councils, and libraries with holdings in specific subject areas. Of the 226, 112 libraries(49.6%) have responded to the questionnaire. Major findings of the study are as follows. First of all, the study shows that 75% of the university libraries provide services such as photocopying, document deliveries, CD-ROM database searching, and commercial online database searching. However, only a small number of the libraries offer services such as book lending to external users, research, SDI, and translating. In addition, the libraries charge services such as photocopying, document deliveries, microform copying, and commercial online database searching but offer the rest of the services for free. It appears that departments in charge of most the information services are periodicals department and reference department, but the electronic information services appears to be operated by the newly organized departments. Moreover, the reasons for the libraries not to offer such services varied in accordance with the kinds of services, but it was mostly due to are heavy workload. Second, it is found that only a few university libraries set aside a budget to provide the new information services or information services that are costly. In addition, university libraries charged for certain services not to make a profit but to recover the cost incurred. Third, 15 university libraries, all of them from private universities, have plans to expand fee-based information services to external users. And the university libraries other than the ones in Seoul show more eagerness in planning for such services. Fourth, 79 of 112 special libraries respond that they have used university libraries for services such as photocopying, reading materials, reference services, and borrowing books. As an alternative to the university libraries, the special libraries used domestic commercial information agencies, other fellow special libraries, and foreign commercial information agencies. 103 of 112 special libraries respond that they will use fee-based information services for external users provided by the university libraries. They desire information services such as document deliveries, commercial online database searchings, current awareness, lending books to external users, project researches and translating. Also, they state that fees of the services would not matter as much, as long as the quality of the services are satisfactory. The libraries expected to receive materials promptly, receive improved services, access various services at a reasonable price, and form a bond with business and universities by using fee-based services offered by the university libraries to external users. This study presents the plan to expand fee-based information service programs in university libraries in order to provide primary and external users with specialized and individualized services based on two surveys. The plan discusses the goals of the program; organizations and staffs needed for the program; types of fee-based information services; management methods of the program, and the effects and problems expected when implementing the program.
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