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Shaw의 여성관 : 그 이중성 연구

Title
Shaw의 여성관 : 그 이중성 연구
Authors
정경숙
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본논문의 목적은 영국 사회와의 연관 속에서 여성의식 비평가로서의 George Bernard Shaw를 규명하려는 것이다. Shaw(1856-1950)는 19세기 말과 20세기에 걸쳐, 70여년 동안 50여 편의 장막극과 다수의 단막극을 썼다. 여권운동이 한창이던 빅토리아 시대 후기에 극작을 시작한 Shaw는 1900년대 초반의 여성참정권 운동 시기를 거쳐, 참정권을 획득하고 여성운동이 수그러지면서 창작시기의 말년으로 접어든다. 이렇듯 Shaw의 극작은 근세기의 가장 큰 변혁으로 일컫는 여권 운동과 밀접한 연관을 맺고 있다. 일반적으로 feminist라고 불리 우는 Shawsms 여성을 무한한 가능성을 지닌 이상적 인물로 제시하면서 그들의 권리 쟁취 운동에 상당히 영향을 끼친 것으로 평가된다. 본 논문은 이러한 시각을 다양한 측면에서 좀더 정확히 논의하고자 하는 의도에서 출발한다. 논의의 출발점은 Shaw가 여성 해방에 커다란 공헌을 했음에도 불구하고 근본적으로 여성에 대한 그의 의식은 양면성을 띠고 있다는 것이다. 초기로부터 말기에 이르는 각 시기의 작품의 고찰을 통해 필자가 중시한 점은 여성에 대해 Shaw가 가졌던 의식이다. 이러한 관점에서, 본 논문의 목적은 Shaw가 가졌던 이중적이고 대립적인 여성의식의 양상을 그의 극 작품을 통해 검토하려는 것으로, 필자는 다음과 같이 Shaw의 극작시기를 세단계로 분류해 살펴보았다. 여성해방의 전제로서 Shaw는 My Dear Dorothea에서 Mary Wollstoncraft 이후 Mill에 이르기 까지 역사적으로 반복된 여성 교육에 대한 그의 견해를 교육자의 입장에서 전개한다. 그러나 이 작품 곳곳에는 어머니에게 향한 젊은 세대의 적의가 가득차 있다. 이 작품에서 규명된 모녀관계를 바탕으로 작가는 Mrs. Warren s Profession에서 빅토리아 시대의 자본주의 사회 내에 서의 富의 축적을 매춘이라는 주제와 연결시켜 여성의 자립이라는 명제를 시험한다. 초기 여성 인물의 이중성은 Shaw가 부모와의 관계를 통해 심리적으로 획득하게 된 이중적 여성관이 작품에 반영된 결과이며 이것을 바탕으로 창조된 Shaw의 개혁적인 여주인공은 갈등을 일으키는 모급을 보여준다. 둘째로 중기의 작품인 Press Cutting 와 Back to Methusela를 통해 당시의 여권운동의 진행과 더불어 나타나는 Shaw의 여성인물의 이중성을 역사적 배경과의 관계에서 살펴보았다. Press Cutting에서 드러난 여성 참정권은 여성을 이상향으로 이끄는 티켓이 아님이 확인된다. 당시의 여권운동의 핵심이었던 여성 참정권에 대한 회의는 Shaw가 운동으로서의 여권 투쟁에 반대했던 것을 드러낸다. 제 1차 세계 대전을 경험하면서 Shaw는 사회전반에 걸쳐 도덕적인 마비를 체험한다. 그러므로 Back to Methusela에서는 그의 상상력을 바탕으로 하나의 이상향을 시험한다. 적어도 Shaw는 이 극에서 절망적인 사회상에 창조적 진화라는 희망적인 대안을 제시하고 있다. 그러나 중기 여성 인물의 이중성은 역사적 배경에서 보면 경제, 정치적인 당시의 체제에 대한 Shaw의 회의와 연관이 있는 것이 발견되고 있다. 여성운동이나 당시의 사회상에 대한 회의가 심화되기 시작한 Shaw는 낙관과 절망을 오가는 이중적인 면모를 보인다. 남녀의 duel of sex를 재조명하는 후기의 The Village Wooing에서는 작가가 여성의 생명력을 강조하려는 시도를 하고 있음에도 불구하고, 남성의 지배력에 치중하고 있는 것이 드러난다. 초기에 여성의 시각으로 선구자적 입장에서 여성 극을 쓰던 남성 feminist인 Shaw는 나이들면서 자신의 성으로 돌아가는 인간적인 한계성을 보인다. 자본주의 체제하에서 성공한 백만장자를 여주인공으로 하는 The Millionairess에서는 만년에 자본주의 사회에서 성공한 작가인 Shaw가 자신이 속한 사회체제에 순응하는 일면이 부각된다. 후기 여주인공의 양면적인 특성은 Shaw가 자신의 성과 그가 비판하던 사회체제에 순응하면서 강화되었다. 이러한 논의를 통해 필자는 당시의 문제를 시각의 다변화를 꾀하면서 조명하고 새로운 방향을 제시하였다는 점에서 Shaw가 뛰어난 사회개량주의 극작가로 인정 받을 수 있다고 평가한다. 여성론적 의식에서의 대립적 측면의 부각은 일면 도전과 응전, 혹은 시행착오를 통한 발전이라는 그의 역사의식과 상통한다. Shaw의 여성관은 대립되는 갈등구조로서 크게 보면 순환적 역사발전이라는 그의 창조적 진화 철학과 결부되는 것이다. 이 논문에서 검토하고자 한 여성의식 비평가로서의 Shaw의 면모는 그가 단순히 여성의 입장을 옹호한 극을 그리고 있다는 종래의 평가에- 대한 재조명이고, 특히 그의 후기 작에 가해진 혹평에 대한 반론이 된다. ; In the extensive work of his lifetime, George Bernard Shaw had much to say about the "woman question." He recognized that the "woman question" was an inseparable part of a much larger social question and that it could not be solved in isolation. In general, Shaw s female characters reflect the depth and the breadth of his social vision. His major female characters can be thought of as types who represent his contemporary social reality. They are torn by the contradictions which exist in their environments. But in the criticism of Shaw s feminism, these contradictory elements are often ignored. When evaluating Shaw s plays with regard to their feminist content, the critics usually focus on the images of Shaw and his female characters in the progressive light of feminism, and until recently, many critics have proposed that Shaw s depiction of women reveals his sympathetic understanding of the real woman of his time. This study is an attempt to seek Shaw s concrete attitude toward women and toward the "woman question". With the trends in domestic and international politics which illuminated many of the developments in women s law in England during the nineteenth century, Shaw refused to be bound by conventional approaches to the role of women in society. His "new women" are seen as highly developed intellectuals, rebels, and critics of established authority; and this portrayal represents Shaw s instinctive response to the potential of women as a progressive force. By portraying women as strong and women s roles as evolutionary, he challenged the false idealization of women. At the same time, the female characters may not undergo significant change within the context of Shaw a plays. An implied criticism of feminism and an awareness of its limitations lie behind many of Shaw s portraits of the "new women." Despite the struggles of the female characters to free themselves from conventional habits and thinking, they cannot but accept them. Hence, his plays often convey the impression that there is something limited, even distorted, in the goals of the "new women" and that there is something seriously lacking in their personalities as fully rounded, creative social begins. Sometimes they are portrayed as an old-fashioned females, or as aggressive women. In the final Analyses, however, two major images of women recur: women who save and the women destroy. With this contradictory attitude, Shaw naturally used the structural devices of paradox, irony, and anti-climax. This dissertation focuses on the causes of the vacillation and ambivalence in Shaw s view on women. In this research, the flow and the progress of the dialectic in representative plays selected from Shaw s early, middle, and late phases are treated as the source of dramatic interest. Section One explores Shaw s psychological basis and the conflicting attitudes toward the Victorian convention in his early writings such as My Dear Dorothea and Mrs. Warren s Profession. His conflicting emotions-antipathy and sympathy-concerning women were molded by his parents, especially by his mother. This psychological basis formed the frame of his plays throughout his life. The demonstration of his adherence to Victorian concepts and beliefs calls into question his reputation as a progressive and reveals interesting contradictions between the content and the thrust of his political writings and his plays. Section Two examines the middle phase plays, such as The Press Cuttings and Back to Methusela, in the light of Shaw s despair about the established society around and after World War I. Anbtipathy towards social currents made him an acute critic of the suffragettes and of the entire historical movement of feminism. At the root of Shaw s analysis of the "woman question" lay his deep distrust of the dominant ideology and the philosophical beliefs in his society. Section Three focuses on the relation of Shaw s male gender to the feminist themes in his later play such as The Village Wooing and the Millionairess. These plays reveal that he was by no means immune from the social currents which he castigated. With his acceptance of the society of his time, Shaw couldn t escape the limitations of his gender. He viewed his society from the perspective of a confidant and an insider as well as from that of a critic and an outsider. Eventually, Shaw took the male as the essential form of humanity despite his repeated assertions that little difference existed between the sexes. The clearest evidence for this is found in the privileged status of his female characters who exhibit masculine characteristics. This examination of the duality of Shaw s female characters is significant because it can be applied to other contradictory social questions concerning Shaw. Although he possessed an ambivalent view on women, his contribution to women s emancipation should not be neglected. His divided attitude on women be distinguished from his wish to contribute to the "women question."
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