View : 37 Download: 0

STS 교수-학습을 통한 사회과 환경단원수업이 환경에 대한 태도에 미치는 영향

Title
STS 교수-학습을 통한 사회과 환경단원수업이 환경에 대한 태도에 미치는 영향
Other Titles
An Effect on the change of attitude toward environment by the education about the unit "Environment" in social studies through the STS teaching-learning method
Authors
유경화
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 사회과일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
STS 교육은 다양하고 빠르게 변동하는 현대 사회에서 학생들이 새로운 문제에 당면했을 때, 현명하게 판단하고 해결할 수 있는 능력의 함양에 목적을 둔다. 과학 기술의 발달과 함께 야기된 환경 문제는 이제 인간의 생존과 번영을 위협하는 커다란 요인으로 등장하고 있다. 이러한 시점에서 환경 문제의 예방과 해결을 위한 접근 방안으로서 환경 교육의 중요성이 부각되고 있다. 지구 환경 문제를 이해하기 위해서는 지구 환경 문제와 깊은 연관을 가진 과학, 기술, 그리고 사회와 관련된 이슈들에 대한 지식과 이해를 요구한다. 환경 교육에서 강조하고 있는 여러 학문 영역과의 상호 관련성, 문제 해결력 및 비판적 사고력의 개발, 참여 정신의 강조, 지역적 및 범지구적인 문제의 관심과 실행 등은 모두 STS 교육에서 강조하는 점들이다. 따라서 본 연구는 고등학교 1학년 사회 교과 『환경』 단원에서 STS 교수-학습의 적용이 환경과 관련된 태도변화에 영향을 끼치는지 분석하였다. 연구 대상은 서울시 소재 고등학교 1학년 4개반 140명을 대상으로 2개 반은 STS 교수-학습을 적용한 환경 교육의 실험집단으로 다른 2개 반은 교과서 위주의 강의식 수업을 적용한 환경 교육의 통제집단으로 2005년 9월 3주간 10차시에 걸쳐 수업 처치를 하였다. 환경과 관련된 태도 검사는 실험반과 통제반에 동일한 태도 검사지로 사전과 사후에 실시하였으며 검사 결과는 SPSS WIN 12.0 통계 프로그램으로 T-test를 하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, STS 교수-학습을 통한 사회과 환경 교육이 교과서 위주의 강의식 환경 교육보다 학생들의 환경과 관련된 태도 변화에 있어서 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다(P<.05). 둘째, 환경과 관련된 세부적인 네 가지 영역 즉, 환경 가치 영역( I 영역 ), 환경 단원의 STS 도입 영역( II 영역 ), 환경 수업 영역( III 영역 ), 환경 수업 적용 영역( IV 영역 )에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다(P<.05). 이와 같이 ‘주제 및 과정 중심’의 STS 교수-학습이 학생들의 환경에 대한 태도에 매우 긍정적인 영향을 주었다. 이러한 STS 교수-학습을 통한 사회과 환경교육은 사회과 교육의 궁극적인 목표인 다양한 현상의 종합적 이해와 합리적인 문제 해결 능력을 갖춘 민주 시민의 자질을 갖추도록 영향을 끼친다. 또한 환경에 대한 문제해결 능력을 배양하고, 직접 실천할 수 있도록 하여 환경과의 조화를 꾀할 수 있도록 한다. STS 교육과 ‘주제 및 과정 중심’의 교수-학습에 대한 보다 효과적이고 체계적인 수업 전략이 개발된다면, 과학/기술/사회와 관련된 태도 및 환경과 관련된 태도에 보다 큰 효과를 줄 것으로 기대된다.;STS education is accomplished through the interaction with various fields in many different situations such as science, technology, society, culture, politics, economy and emphasizes the Subject & Process-Based Teaching-Learning Processing. So the purpose of this study is to survey a change of attitude between the experimental group taught by the STS Teaching-Learning Method and the comparative group taught by the Textbook-Based Lecturing Method about environmental education in social studies. The results of this study were as follows : First, the teaching about environment in social studies had taught by the STS Teaching-Learning Method showed the more statistically meaningful difference than by the Textbook-based Lecturing Method in the change of attitude toward environment for students (P<.05). Second, the four fields related with environment - the environment value field(the 1st field), the introduction field of STS in the unit Environment(the 2nd field), the environment-teaching field(the 3rd field), the environment-teaching application field(the 4th field) - showed the meaningful difference in the statistics(P<.05). In conclusion, the Subject & Process-Based STS Teaching-Learning Method had a very positive effect on the attitude toward environment for students. the teaching about environment in social studies through the STS Teaching-Learning Method will have an effect on making people become democratic citizens who have both the total understanding ability of various situations and the reasonable problem-solving ability. In addition, its ultimate purpose is to develop problem-solving ability and harmonize with the environment by practicing in person. The present study has several limitations insufficient to generalize its results in spite of analyzing a change of attitude in the education about environment in social studies. First, this study was conducted only with 140 industrial coeducational high school students, we found out the educational effect of the STS Teaching-Learning Method by researching and analyzing them. But it is required more schools and more students to generalize our study, because we conducted a survey with a few students. Second, it is required a long-term study to get more correct and reliable results, because we gave students only 10-times lessons. On the basis of the results of this study, we give some suggestions such as : First, we should develop teaching strategies for the Subject & Process-Based STS not only in the unit Environment but also in other units in social studies. Second, we should make many programs for teachers, because they play an important role in applying developed STS teaching models effectively. Third, we need to keep pace with enough materials, a study of teaching materials, a rapidly changing science, the information society to make more effective STS Teaching-Learning. If we develop more effective and systematic teaching strategies for the STS education and the Subject & Process-Based Teaching-Learning, which is based on the 7th national high school curriculum, they are expected to have an great effect on the attitude related with environment, science, technology and society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE