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현대발레 작품에 나타난 포스트모더니즘적 특성에 관한 연구

Title
현대발레 작품에 나타난 포스트모더니즘적 특성에 관한 연구
Other Titles
Study on artistic meanings of Modern Ballet based on Postmodernism
Authors
문신하
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
시대정신과 사회적 요구에 대해 불가분의 관계를 맺으며 발전하는 예술은 오늘날의 복합적이고 다원적인 문화 환경에 적합한 새로운 표현양식의 추구로써 포스트모더니즘 사상을 자연스럽게 받아들였다. 현실을 반영하는 전반적인 문화현상인 포스트모더니즘은 제2차 세계대전 이후 본격적으로 대두되기 시작하여 오늘날까지도 다방면에서 영향력을 행사하며 끊임없이 변화하고 있다. 절대적인 진리와 모든 것을 통일하려는 거대한 메타 이야기를 부정하는 포스트모더니즘은 양식과 규범의 이질성을 분명히 인식하는 다원주의에 입각하여 다원성, 양식의 절충성, 상호텍스트성, 탈장르, 대중성과 같은 특성을 지닌다. 이러한 특성들은 사회 전반적인 성격으로 나타났으며 각각 적용방식은 다르지만 건축, 음악, 미술, 연극분야에서도 뚜렷하게 보여 진다. 이러한 시대 흐름 속에서 현대발레도 다양한 예술 장르와 결합을 시도하며 전통을 새롭게 재인식하게 되었고, 극장예술적인 기술이 더해져 총체적인 종합발레로서 다채롭고 혁신적인 발레를 구현하기 시작하였다. 그 결과 오늘날의 현대발레는 그 표현성이나 움직임 영역이 더욱 더 확대되어 예측할 수 없는 양상으로 나아가고 있다. 이에 본 논문은 동시대의 사상을 의미 있게 수용하여 그 영역을 확장시켜 나가고 있는 현대발레에 대한 이해와 함께 발전적인 시각을 제공하고자 현대발레 작품에서 포스트모더니즘적 특성이 어떻게 나타나고 있는지 알아보는데 그 목적을 두었으며, 작품에서 보여 지는 포스트모더니즘적 특성과 그러한 특성이 현대발레의 양상에 어떠한 영향을 미쳤는지를 살펴보았다. 이에 포스트모던 패러디 양상을 보이는 마츠 에크(Mats Ek)의 「백조의 호수(Swan Lake)」와 혼합과 절충적인 특징이 두드러지는 지리 킬리안(Jiri Kylian)의 「카쿠야 히메(Kaguya Hime)」, 그리고 절충과 다원적인 특징이 두드러지는 보리스 에이프만(Boris Eifman)의 「붉은 지젤(Red Giselle)」세 작품을 주제 및 구성, 움직임, 무대 효과, 예술적 의미 네 가지 측면으로 분석하였으며, 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 주제 및 구성 면에서, 고전 명작을 새롭게 재해석한 에크의 「백조의 호수」나 민속적인 이야기를 토대로 추상성과 이야기성이 공존하는 킬리안의 「카쿠야 히메」, 그리고 역사적인 소재와 문학이나 영화적인 기법을 차용한 에이프만의 「붉은 지젤」세 작품 모두 다양한 분야에서 소재를 취함에 따라 현대발레의 내용과 영역을 더욱 확대하였으며 관객의 능동적인 참여를 유도하였고, 다매체적인 양식을 활용하여 현대발레의 예술적 표현성을 증대시켰다. 둘째, 움직임 면에서, 세 작품 모두 절충과 혼합으로 장르를 초월하는 다양한 움직임을 사용하였으며, 이는 표현을 극대화하기 위한 일종의 표현수단으로 소통의 가능성을 제공하였다. 셋째, 무대 효과 면에서, 극장 기술성에 연극, 미술, 장치, 음악 등이 종합된 세 작품 모두 포스트모더니즘의 다원성에 입각하여 매체간의 독립성을 유지하면서 서로 상호연관성을 지님으로서 춤 공연이 가질 수 있는 총체적 효과를 보여주었다. 넷째, 예술적 의미 면에서 에크의 「백조의 호수」는 포스트모던 패러디를 통해 새로운 발상의 전환으로 현대발레의 영역을 넓히는 계기를 마련해주었고, 킬리안의 「카쿠야 히메」는 절충·혼합된 움직임과 음악을 중심으로 주제, 장치의 통일성이라는 매우 실험적인 성과를 보여주었으며, 에이프만의 「붉은 지젤」은 타 예술과 혼합되어 총체적이고 다원적인 스펙터클한 극장 예술적 장관을 이루어 무용의 대중화에 기여 하였다. 이상에서 고찰해본 바와 같이 포스트모더니즘이라는 시대 흐름 속에서 포스트모더니즘적인 특성을 지니는 현대발레는 표현 기법상의 풍부한 가능성에 기대어 새로운 미적 가치를 구현하였으며, 서로 다른 장르 간의 차용과 협력을 통하여 새로움을 추구함에 따라 예술적 표현성이 증대되었다. 또한 관객을 능동적인 존재로 재인식함으로써 대중성을 확보하게 되어 점점 그 영역을 확대해 나가고 있다.;Art, connected inseparability with requirements of society and spirit of the times, naturally adopted postmodernism for seeking new expression suited for compound and pluralistic cultural environment. Postmodernism which reflecting reality is regularized after world war II and still changing continuously, influencing many areas. Postmodernism which denies enormous metaphor that seeks absolute truth and unity in everything, is characterized by transcendental genre, compromise forms, pluralistic and popularity, mutually exchanging texts. It is based on pluralism which understands different between forms and styles. Theses characteristics found in society in general. Application of each genre is different but showed clearly in architects, music, painting and theater fields. In this time period, modern ballet staredto embody varicolored, innovative synthetic ballet, attempted to combine variety of art genre to renew understanding of traditions, added a theatrical art tech. As a result, nowadays, modern ballet's expressions and territories are extending and progressed into the future unpredictably nearly the same manner like modern dance. Thus, this thesis has purpose on advance and extending artistic possibilities through meaningfully received the proper understanding of contemporary thoughts by analyze the modern ballet works from postmodernism point of view. I analyzed three modern ballet works such as Mats Ek's 「Swan Lake」 that showed characteristics of postmodern parody, Jiri Kylian's 「Kakuya Hime」 that showed ability to blend of different elements, compromising quality and Boris Eifman's 「Red Giselle」 that showed compromising and plural quality. In this thesis, I analyzed the three works in four sides, such as construction, movement, theatrical effect, artistic meaning. Accordingly, I draw a conclusion as following. First of all, from thematic and constructional sides, Ek's 「Swan Lake」 reinterpreted classical masterpieces and in Kylian's 「Kakuya Hime」 abstract elements coexisted based on stories and folk literatures, in Eifman's 「Red Giselle」 borrowed the cinematic elements and materials from history, literature. All these three works borrowed materials from many fields, so that it induces audience's participation and enlarged modern ballet's artistic expression through multimedia methods. Secondly, in movements, all three works used varieties of movements that transcendent genres through compromised, combined methods. Accordingly, they provided possibility of mutual understanding as kind of expressional method for maximize the expression. Thirdly, in theatrical effect, all three works used theatrical technology combined with theatrical, musical elements, technological devices ect. it is based on postmodernism's pluralism, keeping independent from each different genre and same time mutually connected, showed wholly effective performance that dance performance could present. Fourth, in artistic meaning, Ek's 「Swan Lake」 enlarged modern ballet's territory through conversion of concept such as postmodern parody. Kylian's 「Kakuya Hime」obtained very experimental result that unified methods through compromising, combined movements. Eifman's 「Red Giselle」 accomplished plural, wholly and spectacular theatrical art performance through combining other art fields so that contributed popularization of modern ballet. Thus, in the period of postmodernism, modern ballet materialized newly develop aesthetic value using abundance of possibilities in expression methods, and seeking freshness through corporation, borrowing from each other genres artistic expression is enlarged. Nowadays, modern ballet secured popularity by reappraise the audience as active being and expends its territory gradually.
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