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고분벽화에 나타난 고구려 춤 연구

Title
고분벽화에 나타난 고구려 춤 연구
Other Titles
The Study on the Meaning and Ethos of Goguryo Dance Depicted in Ancient Tomb Mural Paintings
Authors
이정민
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원 체육학부 무용전공
Degree
Master
Abstract
본 논문은 고구려 춤의 보편적인 정신과 의미를 고분벽화와 문헌 자료를 토대로 하여 해석한 연구이다. 문헌은 『삼국지』, 『후한서』, 『수서』, 『통전』, 『구당서』, 『태평어람』, 『신당서』, 『삼국사기』, 『해동역사』등의 원전과 선생 연구 업적을 참조하였고, 벽화는 무용총, 통구12호분, 마선구1호분, 장천1호분, 고산동10호분, 수산리고분, 팔청리고분, 오회분4호묘의 것을 대상으로 총 8기의 벽화를 선별하였다. 춤의 의미 해석을 위해 파노프스키의 도상학적 방법론을 참조하였고, 문헌적 원천에서부터 오늘날의 연구에 이르기까지 기존의 데이터를 종합, 해석의 보완과 수정에 차용하여 고구려 춤을 거시적이고 심층적으로 연구하기 위한 종합적인 해석 방법을 구축하고자 하였다. 이에 따라 고구려의 사회, 문화, 사상을 바탕으로 고구려 춤의 외형에서부터 그 안에 내재된 의미와 정신을 규명하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 고구려 춤의 보편적 유형은 소매 춤으로 상체는 새의 날개짓과 같은 소매사위, 하체는 발 디딤, 굴신과 골반 움직임이 가미된 대지 지향적 사위가 이루어졌다. 소매는 실용성, 장식성과 더불어 내면적 소통, 절제와 인내, 존중, 내세의 추구를 의미하며, 소매 춤은 공동체적이고 자연친화적인 고구려인의 사고와 일체적 관념의 사유적 가치를 지닌다. 둘째, 춤의 구성은 독무, 쌍무, 5인무, 대규모의 집단 악무로 형식이 다채로웠고, 장식적 기능과 실용적 기능, 상징적 기능을 동시에 지닌 의복을 착용했다. 음악은 완함과 거문고 등의 현악이 주로 이루어졌다. 셋째, 고구려 춤은 종교적 기능, 장의적 기능, 유희적 기능, 연희적 기능을 담당하였고, 특히 불교적 내세관, 도교적 내세관, 토착 신앙의 주술적 내세관을 내포하고 있었던 의식 춤은 사회적 가치가 매우 높아 특별한 예술 의식 행위로 인식되었다. 넷째, 고구려 춤의 소매사위는 고려, 조선을 거치면서 한삼이라는 소매로 변형되어, 궁중정재와 민속춤으로 분화, 전래되었으며 장삼과 수건의 의상과 소품으로 변형되어 살풀이, 승무 등에 그 외형의 멋이 전해지고 있다. 다섯째, 고구려 춤의 시대를 초월한 보편적 예술 정신은 몸짓에서 몸짓으로 오늘날까지 전수되었으며, 이는 몸과 마음이, 신앙과 삶이, 죽음과 탄생이, 하늘과 땅이, 인간과 자연이, 예와 흥이, 하나로 만나는 일체성이다. 이와 같이 고분벽화에 나타난 춤은 우리 민족의 몸짓이 최초로 형상화된 실증적인 자료로서의 가치를 지닌다. 그럼에도 불구하고 춤의 관점에서 진행되는 벽화 연구의 방법은 체계화되어있지 않은 실정이다. 따라서 미술 작품에 드러난 도상을 춤의 관점에서 바라봄으로써 무용학의 거점을 넓힐 수 있는, 춤 문화의 해석을 위한 새로운 연구 체계를 구축하고 오늘날까지 이어진 고구려 춤의 의미와 보편적 정신을 규명하였다는 데에서 본 논문의 의의가 있다고 사료된다.; The purpose of this dissertation is to investigate the symbolic meaning and ethos of Goguryo dance depicted in ancient tomb mural paintings appeared from the 4th to the 7th centuries. This study is based on both bibliographic knowledge of Goguryo dynasty and observation of eight mural paintings of Goguryo tombs, which are Muyongchong, Tonggu No. 12 Tomb, Maseongu No. 1 Tomb, Jangcheon No. 1 Tomb, Gosandong No. 10 Tomb, Susanli Ancient Tomb, Palchongli Ancient Tomb, and the Ohwebun No. 4 Tomb, mainly focused on long sleeve dance in Muyongchong Tomb. A literature survey includes original texts such as Samgukji, Huhanseo, Suseo, Tongjeon, Gudangseo, indangseo, Taepyongeoram, Samguksagi, Haedongyeoksa and existing studies of those books as well as Goguryo history, religions, culture and arts. It is considered that Erwin Panofsky's iconological theory is suitable reference to construct new research method for in-depth study of Goguryo dance, in terms of his approach that employs an integrated analysis of original literature and current studies for augmentation and modification of iconological studies. The process of this study consists of description, analysis, and interpretation, and identifies the external forms, meanings and the ethos of Goguryo dance. Results of the study are as follows. First, the prevalent type of Goguryo dance was ‘sleeve dance'. It is similar to the movement of a bird moving its wings. Sleeves in Goguryo dance had both a practical and decorative purpose in addition to roles of inner communication, temperance, respect and pursuit of everlasting life after death. Hence, Goguryo sleeve dance expressed philosophical values harmonized with the community-oriented and nature-friendly thoughts of the Goguryo people. Second, Goguryo dance had various formations, such as single dance, pair dance, and group dance of three, five, or large scale of performers. Movement of the upper body is observed as sleeve motions, and that of the lower body is observed as earth-directed steps using knees and hip reactions. Musical instruments were mostly string instruments such as Wanham and Geomungo. Third, Goguryo dance performed for multiple purposes as religious, funereal, amusement and theatrical functions. In particular the ceremonial dance, which incorporated the indigenous faith of shamanism with Buddhism as well as Taoism about life after death, had a high social value and was recognized as a sacred spiritual performance. Fourth, the sleeve dance of Goguryo dynasty was later modified as the Hansam dance as it continued to be performed in the eras of Goryo and Joseon dynasty. It consequently developed in the two separate tracks of court dance and folk dance. Also, its external beauty was transferred to Salpuri dance and Seoungmu dance, which utilized long piece of a scarf or long sleeves that had been modified from the Goguryo Costume. Fifth, the essential spirit that was prevalent in Goguryo dance has been transferred from motion to motion to the present day. Its original ethos symbolized unification, harmony, and integration of matters such as body and mind, faith and reality, birth and death, heaven and earth, human and nature, as well as decorum and mirth. Goguryo people handed down their dance by drawing it in ancient tomb mural paintings. These are valuable as physical evidence representing the earliest manifestation of the body movements of the ancient Korean. However, there have been lack of previous systematic analysis of such murals from the perspective of dance. Therefore, this study signifies by means of establishing synthetical research method in order to systematically examine ancient mural depictions of Goguryo dance and identifying the external forms, symbolic meaning and the original ethos in it.
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