View : 22 Download: 0

중학생의 체육수업 정서체험에 관한 연구

Title
중학생의 체육수업 정서체험에 관한 연구
Other Titles
Emotion Experiences of Junior High School Students
Authors
김수연
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 일반대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 체육수업 동안 학생들의 정서체험에 대한 이해를 토대로 교사들에게 효과적이며 체계적인 양질의 체육수업의 실천과 수업전략의 수립을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 학생의 관점에서 체육수업 중 경험하는 정서체험의 원인에 대한 탐색을 연구문제로 설정하였다. 연구문제의 해결을 위해 169명의 체육수업 반성 일지를 분석하였으며, 일지의 내용 중 특정 정서체험을 표현한 학생 16명과 교사의 면담을 통해 정서체험에 대한 심도 있는 자료를 수집하였다. 수업반성일지의 분석은 귀납적 내용분석방법을 사용했으며, 면담은 귀납적 범주분석을 통해 분석하였다. 본 연구의 연구결과와 논의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 수업반성일지에 표현된 정서는 불만, 각오, 재미, 불안, 우울, 활력, 성취, 희망, 부러움, 아쉬움, 긍지, 안정, 수치심, 지루함, 위안, 배려, 정화, 인내 등으로 나타났다. 중학교 학생들은 체육수업 참여 시 매우 다양한 정서체험을 하고 있다. 중학교 학생들이 자주 느끼는 정서로 불만 및 각오와 관련한 정서체험은 전체의 24.85%와 18.9%를 차지하여 가장 빈도가 높았으며, 뒤를 이어 재미, 불안, 우울 등이 전체에서 높은 반응을 보이는 정서체험으로 나타났다. 학생들이 작성한 수업일지 내용 안에 정서체험은 남학생과 여학생, 성취도가 높은 학생과 낮은 학생에 따라 표현의 정도에 있어서 차이를 보였다. 즉, 여학생이 남학생보다는 정서체험의 표현을 많이 했으며, 성취도가 높은 학생이 낮은 학생보다 다양한 정서 표현들을 했다. 둘째, 체육수업에서 경험하는 학생의 긍정적 정서체험은 성별로는 많은 차이를 보이지 않았으나 성취도에 따라서는 다소 차이를 보였다. 구체적으로 중학생들이 체육수업 시간 중 체험하는 긍정적인 정서는 재미, 각오, 성취, 부러움, 배려, 활력, 긍지, 안정, 정화, 희망, 위안, 인내 등 12개의 영역으로 나타났다. 긍정적 정서체험 가운데 각오(35.2%)와 재미(21.21%)가 가장 많았으며, 활력과 성취가 그 뒤를 이었다. 여학생들이 부러움과 관련한 감정을 많이 표현했던 반면에, 남학생들은 각오, 희망 등의 정서체험을 많이 한 것으로 나타났다. 체육수업 성취도에 따라 살펴보면, 성취도가 높은 학생들이 낮은 학생에 비해 긍정적 정서체험을 다양하게 많이 경험했으며, 또한 이를 표현하는 것으로 나타났다. 특히 성취도가 높은 학생들은 각오, 재미, 성취, 활력과 관련한 정서체험을 많이 했으며, 그 내용을 수업 반성일지 속에 표현했다. 셋째, 부정적 정서는 긍정적 정서와 달리 성별의 차이를 보였으며, 여학생들이 남학생들보다 부정적 정서체험을 현저하게 많이 했다. 중학생들이 체육수업 시간 중 체험하는 부정적 정서는 불만, 불안, 우울, 아쉬움, 수치심, 지루함 등 6개의 영역으로 나타났다. 부정적 정서체험 가운데 불만(53.67%)과 불안(17.99%)의 경험이 가장 많이 표현되었으며, 다음으로는 우울이 높게 나타났다. 남녀 학생들 모두 불만과 관련한 정서체험들이 가장 많았고, 여학생들은 남학생들에 비해 불안과 우울의 감정을 많이 표현했으며, 남학생들은 아쉬움 등의 정서체험을 많이 한 것으로 나타났다. 체육수업 성취도에 따라 살펴보면, 성취도에 관련 없이 부정적 정서체험 가운에 불만의 영역을 가장 많이 경험하고 표현하는 것으로 나타났다. 그러나 성취도가 낮은 학생들은 정서 표현을 많이 하지 않은 것에 비해 부정적 정서를 많이 체험하고 있는 것으로 나타났다. 특히 성취도가 낮은 학생들은 우울 부분에서 많은 정서 경험을 하며, 그 내용을 수업 반성일지 속에 표현했다. 넷째, 정서체험의 유발 원인은 운동기능, 평가, 동료, 교사, 수업방법, 수업내용, 성차, 체벌 등 다양하게 나타나고 있다. 특히, 체육수업에서 교사와 동료는 정서를 체험하게 하는 주요한 타자의 역할을 하고 있다. 교사의 개인적 특성, 긍정적 피드백, 관심과 배려는 학생들에게 긍정적 정서체험을 가능하게 하였으며, 교사의 무관심, 계획 없는 수업전개, 체벌 등은 부정적 정서를 느끼게 한다. 동료는 경쟁과 부러움의 대상이 되기도 하며, 때로는 비교의 대상이 되어 좌절을 경험하는 요인이 되기도 한다.;The purpose of this study is to understand the emotions that students experience in physical education classes and to offer basic materials that set up class strategy. To this end, emotional experiences of the students in physical education classes were described from students' perspective. To address this research issue, 169 junior high school students were collected as research subjects, and analysis of class self-examination journal, in-depth interview, and non-participation observation were selected as material collection methods. Notably, 169 students' class self-examination journals were analyzed, and 16 students who reported particularly strong emotional experiences were interviewed to collect in-depth materials regarding experienced emotions. In terms of material analysis method, the inductive content analysis method was adopted for analysis of class self-examination journals. The research results and discussions are summarized as follows. 1. Emotions expressed in the students' self-examination journals were as follows: complaint, resolution, fun, anxiety, depression, vitality, achievement, hope, envy, regret, pride, stability, shame, bore, consolation, consideration, purification, and perseverance. During the participation in a physical education class, junior high school students were experiencing a variety of emotions. In terms of emotions junior high school students often experience, the most frequent emotional experiences were complaint(24.85%) and resolution(18.9%). Fun, anxiety, and depression were found to be the next most frequent emotional experiences. Emotional experiences expressed in students' self-examination journals differed in terms of the degree of expression by male and female students, and by students with a high or low achievement level. That is, female students expressed emotional experiences more often than male students did, and students with a high achievement level expressed various emotional experiences more often than students with a love achievement level. 2. While students' positive emotional experiences in a physical education class were not much different by gender, it was somewhat different by achievement level. More specifically, positive emotions that junior high school students experience in a physical education class were found in the following 12 areas: fun, resolution, achievement, envy, consideration, vitality, pride, stability, purification, hope, consolation, and perseverance. Among positive emotional experiences, resolution (35.2%) and fun (21.21%) were most frequently experienced, followed by vitality (10.66%) and achievement. Compared to male students, female reported more emotional experience of envy (5.75% vs. 3.98%), and male described more emotional experiences of resolution (37.17%) and hope (6.42%). In terms of achievement level in a physical education class, students that had a high achievement level experienced and expressed various positive emotions than those who had a low achievement level. Notably, students who had a high achievement level mainly experienced such emotions as resolution, fun, achievement, and vitality, and expressed the related contents in the class self-examination journal. 3. Unlike positive emotions, negative emotions were differently experienced by gender, and female students experienced negative emotions extremely more often than male students did. Negative emotions experienced by junior high school students in a physical education class were found in the following 6 areas: complaint, anxiety, depression, feelings of missing something, shame, and bore. Among negative emotional experiences, complaint (53.67%) and anxiety (17.99%) were most frequently expressed, followed by depression (16.16%). Complaints were most frequently experienced by male and female students alike, female students expressed anxiety (21.89%) and depression (18.27%) more often than male students did, and male students mainly expressed feelings of missing something. When viewed from the perspective of achievement level in a physical education class, the area of complaints among negative emotional experiences was most frequently experienced and expressed regardless of the degree of achievement. However, although students who had a low achievement level experienced negative emotions many times, they didn't express them then. Notably, students who had a low achievement level much experienced depression (17.92%) and expressed the related contents in a class self-examination journal. 4. Various causes of emotional experiences were found including kinetic function, evaluation, classmates, teachers, teaching method, class curriculum, gender, and corporal punishment. Teachers and classmates, in particular, played a role in physical education classes as a significant others in causing students' emotional experiences. While teachers' personal characteristics, positive feedback, and concern and care enabled students to experience positive emotions, teachers' indifference, unplanned class presentation and corporal punishment resulted in the students' experiences of negative emotions. Classmates could be a subject of competition and envy, and sometimes of comparison, which became the cause of frustration.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE