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직업재활종사자교육의 직무적용 관련요인에 관한 연구

Title
직업재활종사자교육의 직무적용 관련요인에 관한 연구
Authors
임연진
Issue Date
2005
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
양옥경
Abstract
본 연구는 직업재활종사자를 대상으로 직업재활전문교육의 직무적용성과를 알아보고 직무적용에 영향을 미치는 요인에 대하여 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 우선 직무적용에 영향을 미치는 요인을 선행연구결과와 이론들을 정리하였으며 본 연구에서는 Holton(1998)이 제시한 LTSI 척도를 본 연구에 맞게 일부 내용을 수정하여 한국장애인고용촉진공단에서 실시한 직업재활전문교육과정에 참여한 교육생을 대상으로 실증연구를 진행하였다. 연구자가 선행연구와 이론들을 정리하여 가정한 직무적용 영향요인은 학습자 특성, 동기, 프로그램 설계, 직무환경의 네 가지 변인으로 구분하였으며 학습자 특성의 하위요인으로 학습자 준비도, 적용능력, 자기효능, 동기의 하위요인으로 직무적용에 대한 기대, 직무적용 결과에 대한 기대, 프로그램 설계의 하위요인으로는 교육내용의 타당성, 직무환경의 하위요인으로는 피드백, 상사의 지원, 상사의 제재, 학습내용의 적용기회, 개인의 긍정적 성과, 개인의 부정적 성과, 변화의 수용 등 13개 하위요인으로 분류하였다. 이들에 대한 요인분석결과 적용능력과 개인의 부정적 성과 요인이 탈락되었고 전체 11개 요인이 추출되었다. 추출된 11개 요인은 각각 독립적이라 가정되어지나, 이들 요인간의 상관관계 분석을 실시한 결과 여러 요인 간에 상관관계 수치가 높게 나타났다. 이는 교육의 직무적용에 영향을 미치는 요인들이 각각 독립적이라기보다 서로 밀접한 관련을 갖고 상호작용 한다는 것을 의미한다. 연구결과 직업재활종사자들의 교육내용에 대한 직무적용도 평균은 3.20으로 보통 수준으로 나타났으며 인구사회학적 특성에 따른 직무적용수준은 성별 중 남자, 연령에서는 40대, 직위 중에서는 사원, 과장/차장급, 부장, 담당업무 중에서는 취업알선과 기타 그리고 기혼자가 직무적용도가 높게 나타났다. 또한 직무적용에 영향을 미치는 요인으로는 학습자 특성요인 중 자기효능이, 동기요인 중 직무적용결과에 대한 기대가, 직무환경 요인 중 학습내용의 적용기회가, 그리고 프로그램 설계 요인인 교육내용의 타당성이 직무적용에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 인구사회학적 특성 중 연령과 대리 해당자가 직무적용에 유의한 차이를 보인 것으로 나타났으며 인구사회학적 특성에 따른 직무적용영향요인은 직무적용결과에 대한 기대, 상사의 지원, 변화의 수용, 교육내용의 타당성 등으로 나타났다.;This study tried to explore the performance from the application of vocational rehabilitation professional education to jobs with the subject of those engaged in vocational rehabilitation, and the factors which affect the application. For it, first of all, I arranged the findings of the preceding studies on the factors and the theories about them. This study corrected LTSI presented by Holton(1998) partially in accordance with it and kept a positive study with the subject of the students participating in the vocational rehabilitation professional curriculum enforced by Korea Employment Promotion Agency for the Disabled. The factors the researcher assumed by arranging the preceding studies and the theories were divided into the four variables such as a learner's characteristic, a motive, designing a program, and job environment. The subfactors of the first one were classified into a learner's preparation, ability for application, and self-efficacy, the subfactors of the second into the expectation for the application and the expectation for the results of the application, the subfactor of the third into the validity of educational contents, the subfactors of the fourth into feedback, one's superiors' support, one's superiors' sanction, a chance to apply learned contents, individual positive performance, individual negative performance, and acceptance of changes. The factor analysis for them removed the factors of ability for application and individual negative performance, which resulted in extracting eleven factors in all. The extracted factors are assumed to be independent, but the analysis of the correlation among them revealed a high numerical value of correlation among various factors. It means that the factors influencing the application of the education to jobs interact closely related to one another rather than are independent. The study showed that the average extent to which those engaged in vocational rehabilitation applied the educational contents to jobs was at the ordinary level of 3.20 and that the extent according to demographic and sociological characteristics to which they applied them to jobs was shown to be high at a man in sex, one's forties in age, an employee, a section chief/an assistant director, and the chief of a department in position, helping a person to find a job and so on in the affairs in charge, and a married person in marriage status. Also, it showed that self-efficacy among the subfactors of a learner's characteristic, the expectation for the results of the application among the subfactors of a motive, a chance to apply learned contents among the subfactors of job environment, and the validity of educational contents, the subfactor of designing a program, had a positive effect on the application, that those corresponding to the age and a proxy among demographic and sociological characteristics showed significant differences in the application, and that the factors according to the characteristics which affect the application were the expectation for the results of the application, one's superiors' support, acceptance of changes, and the validity of the educational contents.
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