View : 24 Download: 0

Meredith Monk 작품에 나타난 혼합매체에 관한 연구

Title
Meredith Monk 작품에 나타난 혼합매체에 관한 연구
Other Titles
The Study of the Mixed Media in the Works of Meredith Monk
Authors
이보라미
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 총체적 예술이며 공연 예술 분야 중의 하나인 무용이 매체들의 다각적인 혼용을 사용함으로써 단지 무용만으로 만들어 낼 수 없는 다양한 표현효과를 창출해 내고, 제한된 장소에서의 무용이 지니는 제한점을 보완할 수 있었던 메르디스 몽크의 작품에 나타난 혼합매체의 사용을 연구함으로써 전통적인 안무방식을 뛰어넘는 실험적이고 독특한 표현방식을 찾고자 하였다. 세계 2차 대전 이후 유럽과 미국을 중심으로 일어나기 시작한 포스트모더니즘의 영향은 무용에서도 예외가 아니었고 안무가들은 우연성, 순간적인 접촉, 즉흥성, 실제적인 시간의 이용, 해프닝, 일상적인 움직임의 사용 등을 통해 새로운 방식으로 춤을 만들었다. 이전의 무용은 동작을 단순히 아이디어나 감정을 표출하기 위한 수단으로 사용하여 전달하고자하는 사상을 받쳐주는 매체로 간주하였으나 포스트모던댄스는 이러한 무용이 가진 한계를 극복하고자하는 시도였으며 반극장주의적 형태였다. 어떤 특수한 형식의 춤만이 절대적이 아니라는 새로운 상대적 관점이 생겨났으며 신체와 동작은 그 자체만으로도 의미와 가치를 부여받게 되었다. 이후 포스트모던댄스가 더욱 발전하면서 비문학적, 반극장적, 반심리적인 실험춤 운동으로 움직임 자체에 유일한 목적을 두고 실험적인 창작작업을 고수하다 다시 극장문화와 타협, 일부는 흡수되기 시작한다. 극장주의와 타협한 이후, 절충주의, 다원주의라는 새로운 양식으로 전환된 안무방식은 미술, 사진, 음악, 건축, 영상 등의 다매체를 통해 다른 예술이나 기술과의 접목 내지 절충을 시도하였고 춤 동작이 지닌 한계성을 초월하여 각 장르가 가진 독립성을 유지해 가면서 인간의 오감을 충족시키는 총체적 예술로의 효과를 도모하였다. 메르디스 몽크는 ‘매체혼합의 귀재 Mixed Media Kid’ 라고 불리 울 정도로 작품에 있어 하나의 매체 기술들이 다른 것의 재료에 혼합되는 복수 매체를 많이 사용하는 것이 특징이며 음악과 영상, 무대장치, 율동 등을 혼합적으로 사용해 다양한 방식의 전달 양태를 보여준다. 자신의 작품을 ‘오페라’, ‘극장 칸타타’, ‘생영화’, ‘오페라 서사시’라고 부르며 ‘살아있는 영화’, ‘회화적인 소리’와 같은 익숙치 않은 매체의 활용을 통해 관객에게 단순히 무용을 보는 것 이상의 지각성을 요구하였다. 타 예술 장르와의 대등한 예술적 협력을 통해 무용을 총체적 예술로 이끈 그녀의 혼합매체의 사용을 통한 안무작업은 관객들에게 안무의도를 더욱 확실하게 각인시켜주며 포스트모던댄스의 실험성과 도전 정신을 대변해주고 있다. 오늘날 현대 예술이 지향하는 것이 무한한 창작에 있다는 것을 비추어 볼 때 다각적인 매체들의 혼합을 통한 실험적이고 독자적인 그녀의 안무방식은 무용 예술의 한 형식으로 수용되어야 할 것이다. 따라서 본 논문에서는 혼합매체의 개념과 특성을 알아보고 메르디스 몽크의 작품「Vessel」,「Education of the Girlchild」,「Quarry」를 주제 및 움직임, 공간구성, 안무전개요소로 나누어 혼합매체의 사용이 어떻게 나타났는지 살펴보고, 이러한 혼합매체의 사용이 메르디스 몽크의 창작작업에 있어서 어떻게 인식되고 중요하게 다루어지고 있는지 밝히고자 한다. 본 연구를 통해서 메르디스 몽크의 작품에 나타난 혼합매체의 사용은 다양한 매체의 사용과 타 예술 장르와의 결합으로 무용의 표현성의 다변화와 새로운 질적 변화로 총체 예술적인 가능성을 만들었다. 또한 새로운 표현공간의 사용으로 공간의 자유성을 제시해 주며 표현영역의 확대를 가져와 무용창작 작업의 새로운 실험적 접근을 도모할 수 있는 안무방식을 제공하였다.;Dance may be a total arts as well as one of the performance arts genres. With such a basic conception in mind, this study was aimed at create diverse effects of expression unconceivable with dance only through multi-faceted uses of media. To this end, the researcher examined Meredith Monk's works featuring excellent applications of mixed media to overcome the conditions of dance limited by space and thereby, explored some experimental and unique ways of dance expressions beyond the traditional choregraphy. The post-modernism which began to emerge centered about Europe and the United States since the second world war has also influenced dance. Choreographers have endeavored, being affected by the new wave of arts, to create new dances by using such concepts as accidentality, instant contact, impromptu, real time, happening and ordinary movement. While the traditional dance used motions as means of expressing ideas or emotion, regarding them as media supporting the target ideology, the post-modern dance has attempted to surmount such limits of the traditional dance, representing an reaction to the traditional theatrical dance. Thus, a new relative view emerged, reputing the conception that dance should have certain forms and instead, arguing that body and motion themselves should have meanings and values. Later, as the post-modern dance developed more, it aimed only at motions themselves as a campaign against literary, theatrical, psychological dance, and thereby, insisted on creative dance, but it could not but compromise the theater culture with some post-modern dances absorbed into the theater dance. After such a compromise, the choreography adopted a new mode of pluralism to use diverse media including fine art, photo, music, architecture and moving image and therewith, attempted to incorporate other genres of arts or technologies into dance or compromise them. Thus, while each genre of arts was maintaining its independence, the post-modern dance could surmount the limits of its motion to effect a total arts satisfying human 5 senses. Meredith Monk who was called 'mixed media kid' used multiple media - one media technology mixed into another material - or mix music, moving image, set and rhythmic movement to feature a variety of expressions. He calls his works 'opera', 'theater cantata', 'live film' or 'opera epic'. He used such unfamiliar media as 'live film' or 'picturesque sound' to urge the audience to appreciate dance beyond visibility. Her choreography using the mixed media to upgrade dance into a total arts through equal artistic cooperation with other genres of arts has printed her intention in the brain of the audience, representing experimentality and spirit of challenge of the post-modern dance. If today's modern arts should persue unlimited creation, her experimental and unique choreography using mixed media needs to be accommodated as a form of dance arts. In this context, the researcher reviewed concept and characteristics of mixed media and thereupon, examined Meredith Monk's works 'Vessel', 'Education of the Girlchild' and 'Quarry' in view of their themes, motions, spatial schemes and particularly, use of mixed media, and thereby, analyzed how much such a use of mixed media affected her creative works. It was confirmed through this study that Meredith Monk who used the mixed media in diverse ways for her works opened the possibility of a total arts through diversification and qualitative upgrade of dance expressions with combination of dance and other genres of arts. Moreover, she suggested that space could be free with new spatial expressions, and thereby, presented a new choreography whereby the sphere of expression can be expanded only to allow for new experimental approaches to creation of dances.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE