View : 663 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor오숙환-
dc.contributor.author김민영-
dc.creator김민영-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:19Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:19Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000010636-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/191345-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010636-
dc.description.abstract물은 잡히지 않는다. 물은 무궁한 변화자체로서 특정한 형체가 없기 때문에 물의 이미지는 유동적인 동시에 그 깊이와 변화를 가늠하기 어려우며 물과의 거리에 따라 그 친밀성 또한 시시각각 달리한다. 그러므로 물은 각자에게 서로 다른 이미지를 떠올리게 하여 상상력의 원천으로서 의미화 된다. 또한 예로부터 동양에서 물은 초탈한 경지의 정점으로 비유되며 수양, 자기정화의 의미가 있다. 이것은 사색을 유도하여 또 다른 세계와의 만남이라는 연결점으로서 자신을 돌아보며 새로운 자아를 창조하는 통로라 할 수 있겠다. 본인은 달빛에 비친 수면의 물결을 점으로 표현하는 물결 드로잉을 하면서 1분 1초 때로는 0.00…초 사이에도 변화하는 다양한 타점(打點)드를 나타내기 위해 각각의 시간들을 기록해오면서 물의 이미지와 시간의 유기적 통합을 모색하게 되었다. 본 논문은 물의 정신적 이미지에 내재된 시간성의 형상화를 시도하는 것이 목적이다. 시간의 흐름은 보통 인생, 생과 사, 그리고 탄생과 소멸과 같은 과정의 개념이 내포된 것과 적절한 때와 정확한 지점으로 볼 수 있는데 시간은 흘러가는 것으로서 형이상학적으로 물의 끊임없는 흐름과 같이 표현된다. 물에서 느껴지는 시간이란 단편적이며 순간적 단상들의 모음으로 큰 흐름을 이루어내며 깊고 넓은 공간을 형성하여 정지하지 않고 상호 침투 적이며 수평적 질서를 유지한다. 이러한 물의 이미지에 내재된 시간의 이미지를 통해 내면탐색과 자아의 본질적 정점에 대한 의문을 던지고 2차원이라는 평면에 부유하는 존재의 유기체적 형태들을 통해 존재의흔적을 드러내며 화면의 조화에 중점을 둔다. 이를 위해 본 논문에서는 이론적 측면과 방법적 측면의 두 가지로 분석하였다. 이론적 측면에서는 물의 상징적 이미지에 대하여 연구하여 물에 내재된 시간적 의미를 알아보고자 한다. 그리고 회화에 나타난 시간개념을 동양회화와 서양회화의 시간 표현을 토대로 이론적 측면의 근거를 마련하였다. 먼저 본 논문에서의 시간의 개념은 흐름에 따른 운동성과 일상이 전체를 이루는 적재(積載)성에 근간을 한 정신적 이미지임을 밝힌다. 다음으로 방법적 측면에서는 수용성 재료를 사용하여 재료를 통해 재료 자체에서 느껴지는 수성의 느낌을 살리기 위해 우연적 방법을 다루었다. 우연적 방법으로서 흡수와 번짐 그리고 그 결과물을 재배치함으로서 조화를 이루게 하여 균현적 배치를 하는데 주안점을 두었다. 그 예로서 작가 헬렌 프랑켄탈러와 문범의 작품을 통해 그들의 세계를 조명하였다. 다수의 시도로 작품의 의도에 맞도록 접근하였으며 꼴라쥬 방법으로 '선택적 우연'의 성격을 띠게 하였다. 시간의 무한성과 적재 성을 표현함에 있어 꼴라쥬 한 형체와 반복적인 선과 얼룩을 통해 공간의 깊이와 시간의 연속성을 더하도록 했다. 본 논문에서는 물의 이미지를 통해 시간의 정서적, 감성적 개념을 도출하여 본인의 작품세계를 정리하고 확장하는 계기로 삼았으며 이를 통해 자아를 모색하고자 한다.;Water is not caught. Water is hard to take aim at he depth and a change in the specific intimacy that the trouble image let you be fluid because water is formless as change oneself, and the intimacy is varied too momentarily according to a distance with water. Therefore, water lets a different image come into the each one as the source of an imagination. Also, it is compared the peak of the cultivated field that transcended from ancient times that adhered, and adopt of own purification is meaningful. It is the aisle which speculation is led, and this looks back at oneself as an attachment point called contact with another world, and create the new self, and may be done. It is a purpose this paper gropes for a trouble image and organic integration of time, and to attempt the time sincerity form anger that it is inherent in the image that trouble is mental. It is expressed trouble to stream of time like constant stream as time flowing metaphysically, lives with life, the life usually and the birth and concept of a process as extinction can be seen at contained thing and appropriate time and correct spot. Time to feel like in water has achieved large stream by a meeting of the instantaneous platforms, and it is deep, and a space of wide three dimensions is formed, and is not stopped, and mutual penetration lets there be a little, and horizontal a little-
dc.description.abstracta few order is kept. Throw inside search and a question about the essential peak of the self are thrown through an image of the time when it is inherent in a trouble image, and emphasis is left to an artificial flower of a screen through organism a few forms on a plane in 2 dimensions. Was analyzed with 2 of the theoretical side and the way of side in this paper. Is studied on a trouble symbolic image in the theoretical side, and the meaning that it is inherent in water in time is going to be recognized. And a theoretical side basis was got by a foundation in oriental painting and a time expression of Western painting on time concept. Chance a few way was treated in order water-soluble materials were used in the way of side, and to save feeling of the solubility in water to feel like from materials oneself through materials by the following. let achieve that an harmony as use the ways absorption and spread and a balance was painted down, and was rearranged, but the point was left. Painter Helen Frankenthaler was come for as the example, and their world was illuminated through a work of Moon-Bum. Done approach, and have character of `selective chance' with a collage way in order to meet in intention of a work by a multiple try. Was done in order to add depth of a space and continuity of time through form and the repetitive line and spot that was with expressing infinite result load, and collage did of time. It is believed that this study was considered the gauge which emotional sensitivity a little concept of time is drawn from this paper through a image, and arranges, and extend the work world of the person oneself, and to grope for the self through this.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 1.연구목적 = 1 2. 연구의 내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 물의 상징적 이미지 = 3 B. 물의 시간적 이미지 = 6 C. 회화에서 나타난 시간성 = 9 1. 서양회화에서 나타난 시간성 = 9 2. 동양회화의 시간성 = 11 Ⅲ. 방법적 연구 = 13 A. 재료의 물질적 속성을 통한 물의 이미지 = 13 참고도판 = 17 B. 선과 시간표현 = 18 Ⅳ. 작품 제작 및 분석 = 20 Ⅴ. 결론 = 43 참고도서 = 45 ABSTRACT = 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4158474 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title물의 이미지와 시간표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedEXPRESSION WATER IMAGE AND TIME-
dc.creator.othernameKim, Min-Young-
dc.format.pagev, 49 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술학부한국화전공-
dc.date.awarded2005. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE