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직장여성의 라이프스타일과 여가소비성향 유형의 관계

Title
직장여성의 라이프스타일과 여가소비성향 유형의 관계
Other Titles
A Relationship Study on Lifestyle and Leisure Consumption Pattern Types as Reflecte by Employed Korean Women
Authors
김종순
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 직장여성의 라이프스타일과 여가소비성향의 유형화를 통해 여가소비자를 세분화하고 유형의 대응관계를 분석하는데 목적이 있다. 즉, 라이프스타일의 특정 유형과 여가소비성향의 특정 유형간 동질적 경향을 도식화하여 해석하는 것으로 새로운 표적시장을 발견해 보고자 하는 것이다. 이를 통해 여가마케팅에 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 제시해보고자 한다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 2005년 서울시 소재 직장인(전문·기술 관리직, 사무직, 서비스·판매직)을 모집단으로 설정한 후, 편의표본추출법을 이용하여 총600부의 설문지를 배포하였다. 그 중 실제 분석에 사용된 연구대상은 총 466명이었다. 본 연구에서는 직장여성의 라이프스타일과 여가소비성향 유형간의 경향성을 알아보기 위하여 “라이프스타일 LOV(list of values)”, “여가소비성향”을 이용하였다. 자료 분석을 위한 주요 통계기법은 요인분석, 군집분석, 카이자승 검증, 교차분석 및 대응분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 직장여성의 라이프스타일 요인은 총 7가지로 요인1은 적극적 인관관계 지향형, 요인2는 자아 신뢰형, 요인3은 모범책임 중시형, 요인4는 창작 만족형, 요인5는 가족 중심형, 요인6은 개인성공 추구형, 요인7은 스포츠·연예 소비형으로 분류되었다. 그리고 여가소비성향은 5가지의 요인을 추출하였는데 요인1은 충동성, 요인2는 사회성, 요인3은 효율성, 요인4는 공익성, 요인5는 향유성으로 분류되었다. 한편 직장여성의 라이프스타일 군집은 총 5가지로 군집1은 개인 중심형, 군집2는 책임 중시형, 군집3은 성공?문화추구형, 군집4는 창작 지향형, 군집5는 가족 중시형으로 분류되었다. 그리고 여가소비성향 군집은 4개가 선정되었는데 군집1은 실용형, 군집2는 적극형, 군집3은 유행지향형, 군집4는 과시형이다. 둘째, 직장여성의 인구사회학적 특성에 따른 라이프스타일과 여가소비성향의 유형은 연령에 있어 여가소비성향과의 차이만이 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 직장여성의 라이프스타일과 여가소비성향 유형의 대응관계는 다음과 같다. 개인 중심형과 성공·문화추구형의 라이프스타일은 적극형 여가소비성향에 인접하였고, 책임중시형의 라이프스타일은 과시형 여가소비성향에 인접하고 있다. 가족중시형의 라이프스타일은 실용형 여가소비성향에 인접하고, 창작지향형의 라이프스타일은 유행추구형의 여가소비성향에 인접하는 것으로 나타났다. 이러한 결과들을 요약하면, 직장여성의 라이프스타일과 여가소비성향의 유형화를 통해 차별적인 세분화와 유형간 대응관계를 분석할 수 있었다. 이는 직장여성의 여가소비생활을 이해하는데 매우 유용했음을 알 수 있었다. 라이프스타일은 인구사회학적 특성으로서 설명할 수 없었던 생활의 가치 지향적 측면을 설명해 줄 수 있는 복합적인 반영물로써 개인을 이해하고 행동을 예측할 수 있어 매우 효과적으로 사용되었다. 한편 여가소비성향은 연령에 따라 차이를 나타내고 있어 이와 대응관계를 보인 라이프스타일과 연계한 통합적 해석과 유추가 가능했다. 이를 통해 새로운 표적시장의 발견과 여가마케팅에 활용할 방안을 제시할 수 있었다.;The purpose of this study was to analyze the relationship between lifestyle and leisure consumption patterns of the employed women. To achieve the purpose of this study, 600 employed women(professional, white color, service), who are working in Seoul area, were sampled for this study by using convenient sampling method. Total of 466 subjects were utilized for data analysis. Instruments used in this study were LOV(list of values) Lifestyle and Leisure Consumption Pattern. Primary statistical methodology for data analysis were chi-square, cross-tabulation analysis and factor analysis. The results of this study were as following; First, seven factors in the lifestyle of subjects are those of the sociable type, self-belief type, heeding duty type, creative type, family-centralized type, individual success pursuing type, enjoying sports & entertainment type. Five factor in the leisure consumption pattern of subjects are those of the impulsive character, social character, efficient character, public good character, possessive character. And five groups are organized to the grades in seven factors, namely, selfish type, heeding duty type, success & culture pursuing type, creative type, heeding family type. Four groups are organized to the grades in five factors, namely, practical type, positive type, fashion pursuing type, show-off type. Second, the lifestyle groups do not differ significantly in age, occupation, addressed, serves system, leisure type. And the leisure consumption pattern groups differ significantly in age, but do not differ in occupation, addressed, serves system, leisure type. Third, there existed the tendency of lifestyle and leisure consumption pattern's type as following. Selfish type, success & culture pursuing type lifestyle be closely related with positive type leisure consumption pattern. Heeding duty type lifestyle be closely related with show-off type leisure consumption pattern. Creative type lifestyle were related with fashion pursuing type leisure consumption pattern. Heeding family type lifestyle showed close relationship with practical type leisure consumption pattern. To summarize above result, the lifestyle and leisure consumption patterns of the employed women are take on very pluralized aspect, they can be used as indicator for working women's life cycle. Life style has been very effective tool to understand each individual and to forecast their behaviors. It is complex reflection that would analogize the value of life oriented aspect which can not be explained by characteristic of sociology of population. Because leisure consumption patterns that showed differently from different age brackets, it was possible to suggest that integrative analogy of life style and leisure consumption. Through the analysis the researcher could interpret new leisure consumption and target market for further study.
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