View : 537 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author오두경-
dc.creator오두경-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:14Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:14Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000010686-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/191331-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010686-
dc.description.abstract이 논문은 시교육 상에 나타나는 독자를 배제한 텍스트 중심의 해석과 시의 본질적인 다의성과 함축성으로 인한 거리감, 난해성의 문제를 해결하기 위해서 ‘서술시’를 그 전략적 장치로 제안하고자 한다. 서술시는 ‘이야기’를 통한 서술형식의 특징으로 말미암아 독자와 시 사이의 간극을 좁히는 데 매우 용이하다. 누구나 쉽게 알 수 있는 이야기나 사건을 토대로 시를 형성화시키기 때문에 시 자체에 대한 일차적인 접근에 거부감이 없고 그 때문에 독자는 서술시가 궁극적으로 지향하는 시적 정서나 시적 태도를 더욱 쉽게 파악할 수 있게 된다. 따라서 기존의 현대시가 가지는 난해성, 다의성으로 인한 거리감을 극복하고 독자가 시를 더욱 가깝게 수용할 수 있게 된다. 또한, 시에 있어서 '이야기'는 읽는 독자로 하여금 시적 상상력에 구체성을 부여해주는 하나의 뚜렷한 요인으로 작용할 수 있다. 이러한 서술시의 시적 상상력은 서술시를 읽어내고 해석하는 일차적인 반응 이외에도 상상에 기반한 이차적인 반응 즉, 사건의 서술이나 소설, 희곡으로의 표현하기 등으로 변형할 여지를 제공해 준다. 따라서 이러한 시 텍스트의 지나친 해석보다는 수용자나 독자 중심의 표현의 측면에서, 그 활동을 자연스레 조장할 수 있다. 그러나 이러한 서술시를 교육적 차원에서 활용하기에는 당장 시 교육에서 ‘서술시’의 개념부터가 부재(不在)하고 있고, 서술시가 교과서에 나오더라도 그 서술시의 측면을 간과하고 다른 시적 요소들이 강조하는 등 교육상의 많은 문제점을 안고 있다. 이에 본 연구는 Ⅰ장에서 연구 목적과 방법을 설명함에 이어 ‘서술시란 무엇인가’에 해당하는 서술시의 개념과 그 장르적 성격을 함께 규명해 보고, Ⅱ장에서 서술시의 교재 수록 현황과 특징을 분석함에 있어, 교육현장에서의 서술시 교육의 문제점을 찾고, 대안을 모색해 보도록 하겠다. 또한, 서술시의 교육적 의의를 설명함으로써 서술시 교육이 왜 필요한지를 보다 분명히 밝히도록 하겠다. 이어 Ⅲ장에서는 그 대안으로 서술시 교육의 효과적인 지도방법을 살피고, 세부적으로 ‘서술적 읽기를 통한 텍스트의 이해’와 ‘서술적 읽기를 통한 학습자 중심 활동’을 설명한다. 이러한 방안에 실제 모형에 해당하는 교수-학습 지도안은 마지막 장인 Ⅳ장에서 소개하고, 이를 통해 서술시를 실제 수업의 현장에서 어떻게 다루어야 하는지를 제시해 보도록 하겠다.;I intend to propose "the narrative poem" by means of the strategy that would be substituted for "the text analysis" and "the difficulty & the sense of distance". The narrative poem is very useful to make narrow between the reader and the poem. Because this is based on famous story, the reader doesn't refuse to access the poem. So, he can be aware of the poetic emotion and attitude that the narrative poem seek, in the end. The narration in a poem gives "the concrete shape" to "the poetic imagination". the reader on the ground of this poetic imagination can read and interpret the narrative poem. Moreover it can make him to reach the situation including "the description of event or "the event in a novel & a play". So, it promotes the expression of the reader in substitution for the hard analysis of poem. Without the concept of the narrative poem in the field of education, there are many problems that the teachers educate the student the outsides of the special feature of the narrative poem. So, in the first chapter, I explain the aim and method of this study, and confirm the concept and character of the narrative poem. And in the second chapter, I abstract the problems in the educational texts. In succession, I study the effective method in the education of the narrative poem - in details, "the understanding of text in the narrative reading" and "the reader-aimed activity in the narrative reading" - in the third chapter. Finally, I present the actual education model, in the fourth chapter. Before the regular explanation, there needs to confirm the difference among the narrative poem, the lyric poem and the epic poem. Recently, the narrative poem and the lyric poem in the education of a poem is practically mixed up. And the relation between the narrative poem and the epic poem does not be made clear. If emphasizing the lyric elements or the epic elements, we would miss the real means which the narrative poem has in the educational effect, or be prone to the other(in fact, if emphasizing the lyric elements, miss the other elements. and in reverse, it is the same). After studying the character of the narrative poem, I will see how it is used for education. In many materials, I choose to study the works of Im Hwa, Baek Seok and Lee Yong-hak. Because they are widely known and I think they are the most significant writers in the field of the narrative poem, I study 'the recording or not in the educational text', 'the educational aim', 'the educational course', and 'the utility in education' from these works. And I present the definite and actual method of the narrative poem - the study of the rough structure, the analytical study of text, filling empty space, expression in the other field(for example novel or play), and so on.-
dc.description.tableofcontents목차 Ⅰ.서론 = 1 A. 연구의 목적 및 방법 = 1 B. 서술시의 이론적 배경 = 5 Ⅱ. 현 교과과정의 서술시 교육과 교육적 의의 = 13 A. 현 교과과정의 서술시 교육 = 13 1. 서술시와 갈래교육 = 13 2. 서술시의 교재수록 현황과 학습내용 = 17 B. 서술시 교육의 교육적 의의 = 23 1. 문학교육 측면에서의 의의 = 23 2. 학습자 중심에서의 의의 = 30 Ⅲ. 서술시 교육의 효과적인 지도 방법 = 36 A.서술적 읽기를 통한 텍스트의 이해 = 36 1. 텍스트의 서술적 속성 읽기 = 36 2. 텍스트의 서술 구조 파악 = 45 3. 텍스트의 서술 내용 학습 및 수용 = 55 B. 서술적 읽기를 통한 학습자 중심 활동 = 71 1. 서술상의 빈자리(Blank) 메우기 = 71 2. 메워진 빈자리(blank)를 다른 장르로 표현하기 = 82 Ⅳ. 서술시 교육의 실제 수업 모형 = 90 가. 텍스트 이해를 위한 수업 모형 = 93 B. 학습자 중심 활동을 위한 수업 모형 = 101 Ⅴ. 결론 = 109 참고문헌 = 114 Abstract = 117-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1414504 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title서술시 교육의 방안과 교육적 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Educational Method and Effect of the Narrative Poem-
dc.creator.othernameOh, Doo-kyoung-
dc.format.pageⅳ, 118 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded2005. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE