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웹기반 교육이 중학생의 교통안전 지식과 태도에 미치는 효과

Title
웹기반 교육이 중학생의 교통안전 지식과 태도에 미치는 효과
Other Titles
(The) Study on the effectiveness of WBI on the knoeledge and attitude about Traffic safety in middle school
Authors
장시원
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 보건교육학과
Keywords
웹기반교육중학생교통안전
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리나라는 교통사고가 과다하게 발생하여 사고로 인한 인적피해, 경제적 손실은 물론, 교통사고 다발국이라는 불명예로 국가 이미지가 손상되고 있음에도 불구하고 장기적이고 지속적인 효과를 줄 수 있는 어린이 및 청소년 대상의 교통안전교육이 체계적으로 이루어지지 않고 있다. 따라서 본연구는 ASSURE모델에 따라 교통안전교육을 위한 수업모형을 설계한 후 교수매체로 웹싸이트를 개발, 적용해 그 효과를 검증함으로써 효과적인 교통안전교육을 위한 멀티미디어 교수매체 활용의 기초자료를 제공하고자 하였다. 웹싸이트 개발은 2002년 8월 3일부터 2002년 10월 7일까지 이루어졌으며 효과 검증은 서울시내 일부 2개 중학교에 재학중인 학생 259명을 대상으로 2002년 10월 8일부터 2002년 10월 22일까지 이루어졌다. 이 기간동안 연구대상자 중 실험군 133명에게 45분씩 3회에 걸쳐 웹기반 교통안전교육을 실시하였고 대조군 126명에게는 어떤 교육도 적용하지 않았으며 교육전·후에 걸쳐 두차례 설문조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 1. 연구대상자의 일반적 특성으로 성별은 실험군과 대조군의 남학생과 여학생의 비율이 각각 63.2%, 36.8%와 64.3%, 35.7%이었다. 2. 웹기반 교통안전교육 실시전 ·후의 지식점수를 비교해 보면, 실험군과 대조군의 교육전 지식점수의 평균은 각각 11.25점, 10.97점이었으나 교육후 지식점수는 각각 13.57점, 10.85점으로 실험군의 점수가 통계학적으로 유의 하게 높아졌다(p<0.001) 3. 웹기반 교통안전교육 실시전·후의 태도점수를 비교해 보면, 실험군과 대조군의 교육전 태도점수의 평균은 각각 29.59점, 28.21점이었으나 교육후 태도점수는 37.23점, 32.71점으로 실험군의 점수가 통계학적으로 유의하게 높아졌다(p<0.05). 4. 웹기반 교통안전교육을 통한 영역별 지식점수를 비교해 보면 '자전거의 안전한 이용', '자동차의 특성과 안전한 보행'영역에서는 실험군만 점수가 높아졌으며 통계학적으로 유의한 차이가 있었다(p<0.01, p<0.001). 5. 웹기반 교통안전교육을 통한 영역별 태도점수를 비교해 보면 '도로의 보행과 안전한 횡단', '자동차의 특성과 안전한 보행' 영역에서는 실험군이 대조군보다 높은 점수를 나타내었고, 통계학적으로 유의한 차이가 있었다(p<0.01, p<0.001).;Korea has one of the highest rate of traffic accident occur. As a result, we are forced to face a tremendous amount of economic loses and great cost of life. Moreover we are making negative impression to other countries. Even though this phenomenon consistently arises as a public issue every year, we are still procrastinating to make along-lasting and effective traffic safety education for children and adolescence. The purpose of this study is to test the effectiveness of web-based learning materials for traffic safety education in the middle school. For this purpose, instructive model was constructed based on ASSURE model and special website was developed on behalf of practical use of multi-media learning materials through the traffic safety education. The research subject was represented by 259 students from second grade in 2 middle schools located in Seoul. The program were proceeded to the 136 students as a case group for 45 minutes total 3 times. Other 126 students are a control group those who not received any kind of education. The pre-research was conducted before the lesson and post research were conducted after the lesson. The results of this study were as follow : 1. The knowledge analysis from the comparison between before and after of the lesson shows case group and control group scored average at 11.25 points and 10.97 points. However, after they attended programs, case group scored 13.57 points and control group scored 10.85 points. The difference from the result of the case group is statistically significant(p<0.001). 2. The attitude analysis from the comparison between before and after of the lesson shows case group and control group scored averages at 29.59 points and 28.21 points. However, once they attended program, case group scored 37.23 points and control group scored 32.71 points. The difference from the result of the case group is statistically significant(p <0.05). 3. Regarding the domain analysis by means of web-based traffic safety education, only the case group had a statistically significant score in the case of knowledge 'safe utilization of bicycle' and 'The Characteristic of Automobile and Safer Mode of Walking for Pedestrian'(p<0.01, p<0.001), in the case of attitude 'safe walking and crossing' 'The Characteristic of Automobile and Safer Mode of Walking for pedestrian'(p<0.01, p<0.001).
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