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의학교육에서의 문제중심학습 운영 실태와 효과에 대한 학생 인식 조사

Title
의학교육에서의 문제중심학습 운영 실태와 효과에 대한 학생 인식 조사
Other Titles
A study on students' recognition of management and effectiveness of Problem-Based Learning(PBL) instruction in medical education
Authors
정재은
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Advisors
황규호
Abstract
이 연구는 21세기 사회가 요구하는 의료의 전문성에 대한 기대 및 의료 환경의 변화에 능동적으로 대처하기 위해서 의학교육의 새로운 방법으로 강조되고 있는 PBL(problem based learning) 수업의 운영 실태와 그 효과를 PBL 수업을 운영한 경험이 있는 교수 면담과 PBL 수업에 참여한 경험이 있는 학생들에 대한 설문 조사를 통해 조사하였다. 이 연구는 앞으로 의학교육의 발전 과정에서 더욱 강조될 PBL 수업의 개선방안을 모색해 보는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 이 연구는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학생들의 PBL 수업 인지도 및 참여도는 어떠한가? 둘째, 강의식 수업과 PBL 수업에서의 학습 태도와 학습 효과는 어떠한 차이가 있는가? 셋째, PBL 수업에서의 운영 실태는 어떠한가? 이 연구를 위해 PBL 수업 경험이 있는 의과대학 본과 3 · 4학년 278명의 학생들을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 그 중 회수된 231부(83.1%)의 설문 응답 결과를 분석하기 위해 설문지 문항 특성에 따라 빈도와 백분율을 구했으며, 강의식 수업과 PBL 수업의 효과 비교를 위해서는 paired t test로 평균치를 비교하였다. 또한 학교간에 대해 보정한 후, 강의식 수업과 PBL 수업의 비교는 반복 측정 분산 분석을 통해 실시하였다. 설문지 분석을 통하여 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 PBL 수업 인지도 및 참여도에 대해서는 의과대학 학생 모두 긍정적인 반응을 보였다. 이는 의과대학 학생 모두 PBL 수업의 취지나 목표를 잘 알고 적극적으로 참여하고 있다는 것을 보여 주는 것으로 해석되며 의학교육에서 PBL(problem based learning) 수업이 적절한 수업방법으로 활용될 수 있음을 보여 주는 것으로 해석될 수 있다. 둘째, 강의식 수업과 PBL 수업에서의 학습 태도와 학습 효과의 차이와 관련하여 학습 태도 측면에서는 모든 문항에 대해 PBL 수업이 강의식 수업보다 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 학습 효과 측면에서는 ‘기초 지식의 포괄적 이해’ 문항만 제외한 모든 문항에서 PBL 수업방법의 효과를 더 긍정적으로 평가하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대인관계 능력, 협동심, 통합적인 사고력 등을 중시하는 의학교육에서는 PBL 수업이 적절한 수업 방법으로 활용될 수 있음을 보여 주는 것으로 해석할 수 있다. 다만, ‘기초 지식의 이해’ 항목에서는 PBL 수업보다 강의식 수업을 더 긍정적으로 평가하고 있는 것으로 나타났는데 의학 기초 지식의 체계적인 습득을 위해서는 강의식 수업이 적절히 병행되어야 함을 보여 준다고 하겠다. 셋째, PBL 수업의 운영 측면에서는 대체로 부정적인 응답이 나타났는데 이는 PBL 수업의 형식적인 운영이 안고 있는 문제점을 지적하고 있는 것으로 해석될 수 있다. 한편 PBL 수업을 통해 토의와 비판의 기회를 제공받고 있다는 데 대해서는 긍정적인 응답이 나타났는데, 이는 PBL 수업의 효과를 높이 평가하고 있음을 보여 주는 것으로 해석할 수 있다. PBL 수업을 위한 지원 체제 측면에서는 PBL 수업에 필요한 정보 수집을 위한 자료 접근은 용이하나, 시설 및 기자재는 잘 갖추어져 있지 않다고 응답하였다. 끝으로 PBL 수업의 장점으로는 자율적인 학습 능력이 길러지고, 스터디를 통하여 협동 능력과 의사소통 능력이 함양된다는 응답이 나타났다. 반면 PBL 수업의 단점으로는 학생에 따라 반드시 알아야 할 지식이나 수기를 빠뜨리거나 또는 불필요한 것을 학습할 수 있다는 점, PBL 수업을 위한 다양한 학습매체가 준비되어 있지 않다는 등이 지적되었다. 개선방안으로는 다양한 PBL 수업의 모듈 개발이 필요하고, 능동적 학습을 위한 사전 교육이 확대되어야 한다는 응답이 많았다. 이러한 결과들을 종합할 때, 의료의 전문성 증진을 목적으로 하는 의학교육이 발전하기 위해서는 단순한 제도의 변화를 넘어서서 교육과정과 교수 · 학습 방법의 개선이 함께 모색되어야 한다. 이 과정에서 무엇보다 중요한 과제는 현재 운영되고 있는 교육의 실태와 그 문제점을 객관적으로 정확하게 확인하는 일이다. 이 연구는 앞으로 의학교육과정의 수업 방법에 있어서 기초 자료를 제공해 준다는 데 의의가 있다고 볼 수 있다.;Concerns have been growing about actual condition of PBL(Problem based learning) instruction, its effects, and a better plan. In order to meet the expectation of specialty and change of working environment on medical area requested of the 21st century, PBL instruction is needed as a new way of medical education. The present study aimed to identify a general plan of PBL instruction, which is emphasizing while developing of medical education. In this study, we set the three questions. First, how much do students understand PBL instruction and how is their attendance? Second, are there any differences of attitude and effect between traditional instruction and PBL instruction? Third, how is management in PBL instruction? To find answers, we explored students who have experienced an interview with faculty and taken a class. Questionnaire survey of a sample of 278 junior and senior classes majoring in medicine was conducted, of which 231 questionnaires(83.1%) were returned. The measures included frequency and percentage for the items, paired t test to compare effects of traditional instruction with PBL instruction, and repeated measuring analysis of dispersion after correction of different value among schools. The results are following like this. First, students' recognition and participation to PBL instruction showed positive responses. This means that all of them understand the purpose of PBL instruction, so they take part in the classes actively. This also shows that PBL instruction could apply to medical education. Second, about difference in attitude and effect between traditional and PBL instruction, PBL instruction is more effective for learning attitude in all items. This result means that we can apply PBL instruction to teaching methods in medical education focusing on ability of interpersonal relations, cooperation, thinking ability with coordination. However, in an item such as understanding of basic knowledge, the students evaluated more positively to traditional instruction than PBL one. That is why traditional instruction is needed to learn basic knowledge systematically with PBL instruction. Third, there were negative responses to management of PBL instruction, which indicates problems of formal management in PBL instruction. On the other hand, there were positive responses to the facts that students were given opportunities to discuss and criticize in PBL instruction. This response shows that they value effects of PBL instruction. In supporting system for PBL instruction, they responded that it is easy for students to access documents that are needed to collect data. However, there are not well-equipped facilities and materials. Finally they indicated that there were several advantages of PBL instruction such as development of self-learning ability, cooperation and communication ability through education. On the other hand, there were disadvantages in PBL instruction. For example, students could be taught unnecessary things and miss the knowledge and examples that are positively necessary. To improve the medical education, development of PBL instruction module is required and pre-education for active learning should be extended. In conclusion, effective curriculum and reformation of instruction would be required for improvement of professional matter in medical education rather than simple change of education system. During this process, the most important assignment to achieve these goals is to identify real situation and problems in medical education. This research would be helpful to furnish data for the better establishment of medical education program.
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