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靑少年 사이버 犯罪 實態 및 豫防에 관한 硏究

Title
靑少年 사이버 犯罪 實態 및 豫防에 관한 硏究
Other Titles
A Study on Realities and Prevention of Juvenile Cyber Delinquency - Centering on Law-Related Education -
Authors
이새임
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 사회과일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성훈
Abstract
하루가 다르게 변화하는 정보통신기술의 발달로 인하여 일어나는 수많은 법적·정책적 문제 가운데 각 국마다 가장 시급하고도 중요한 문제로 지적되는 것이 바로 넘쳐나는 不法·有害情報로부터 어린이와 청소년 등 아직은 인격형성 중에 있는 미성년자를 어떻게 보호할 것인가 하는 문제이다. 다양한 방법을 통해 많은 정보를 손쉽게 얻을 수 있는 인터넷상의 가상공간(cyberspace)을 가리켜 흔히들 '정보의 바다'라 하는데, 그 외형적인 특징으로 인하여 나타나는 역기능으로 인해 '불법의 바다'로도 불리고 있다. 이와 관련하여 컴퓨터 관련 범죄도 나날이 그 수가 급증하고 있는바, 국내 사이버 범죄는 1997년 121건에서 2002년에는 60,068건으로 5년 새 500배가 늘어난 것으로 밝혀졌으며, 2002년에는 전체 사이버 범죄의 37.6%를 10대가 차지하여 사이버 범죄의 상당 부분을 청소년층이 저지르고 있는 것으로 드러났다. 이에 본 연구는 사이버 공간에서의 청소년의 심리와 청소년 사이버 범죄 실태의 국내 현황을 검토 한 후, 이러한 이론적 배경을 바탕으로 청소년들의 법의식 고취로 인한 사이버 범죄 예방을 위하여, 인터넷이라는 새로운 매체에 대한 총체적인 이해를 바탕으로 올바른 이용 능력을 배양시키기 위한 정보윤리교육과 더 나아가 인터넷을 통한 범죄의 종류를 알고 이에 대한 문제의식과 예방교육차원에서의 법교육 교수-학습 지도안을 3차시로 구성·설계하여 프로그램 실시 후 집단에 따른 사이버 범죄에 대한 인식 차이를 살펴보기 위하여 평균차이 검증인 t-test를 실시하였다. 그 결과 실험집단은 비교집단에 비하여 사이버 범죄에 대한 인식 수준이 높은 것으로 나타났으며, 하위 영역별로 살펴보아도 일반사이버 범죄와 사이버테러형 범죄에 대한 인식 수준 모두 실험집단이 비교집단보다 높게 나타나 유의수준 .001의 수준에서 유의미한 차이를 보였다. 이러한 결과를 통하여 법교육 및 정보윤리교육 실시는 학생들의 사이버 범죄에 대한 인식 수준 향상에 효과가 있음을 알 수 있다.;Among variously legal and policy problems being caused by the development of information & communication technology, which is changing differently everyday, what is being indicated as the most urgent and important issue for each country, is just the problem of how it will protect adolescents, who are on the way of still forming personality, such as children and juveniles, from illegal and harmful information that is overflowing. It is often called 'sea of information,' indicating the cyberspace on internet in which lots of information can be easily obtained through diverse methods, and it is also being called 'sea of injustice' due to dysfunction, which is appeared by its external characteristic. In terms of this, as the computer-related crime is also rapidly increasing in its number, the domestic cyber crime was found to have increased by 500 times in 5 years with 60,068 cases in 2002 from 121 cases in 1997, and it was clarified that juveniles in their 10s possess 37.6% out of the whole cyber crimes in 2002 and that the considerable portion of cyber crime was being committed by adolescent bracket. Accordingly, it conducted t-test, which is the mean-difference test, in a bid to examine the recognition difference of cyber crime depending on group after carrying out a program through the information ethics education aiming to nurture the ability of rightly using based on the overall understanding of new media called internet and further through making up to design a plan for the teaching-learning guidance of law-related education, with tertiary, from the problematic consciousness and from the preventive-education dimension as to this after being aware of the kinds of crime through internet, aiming to prevent cyber crime due to the inspiration of legal consciousness for juveniles based on this theoretical background, after examining the domestically real status of the realities for the adolescent psychology and for juvenile cyber delinquency in cyber space. As a result of that, the experiment group was found out to be higher in the recognition as to cyber crime, compared to the comparison group, and even when examining by sub-sphere, the experiment group was found out to be higher in all the recognition of general cyber crime and cyber terror-type crime, compared to the comparison group, thus it indicated the significant difference in the level of .001 for significant level. Through this result, it can be seen that the execution of law-related education and information ethics education has an effect on enhancing the recognition of student's cyber delinquency.
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