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움직임교육 교수유형이 정신지체 아동의 부적응 행동 및 사회성숙도에 미치는 영향

Title
움직임교육 교수유형이 정신지체 아동의 부적응 행동 및 사회성숙도에 미치는 영향
Authors
이수경
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 정신지체 아동의 움직임 교육 지도시 적절한 교수유형을 파악하고 그에 따른 움직임 교육 프로그램의 실시가 정신지체 아동의 부적응 행동 및 사회 성숙도에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하는데 있다. 연구대상은 특수학교에 재학중인 아동과 일반 학교의 아동 총 80명을 3집단으로 집단 분류를 하였다. 실험 설계는 움직임 교육 프로그램 교수유형을 독립변인으로 하고 종속변인은 12주간의 움직임 교육 프로그램 실시 후의 부적응 행동(개인적 책임, 사회적 책임) 및 사회성숙도이다. 12주간의 움직임 교육 실시에 따라 부적은 행동 및 사회 성숙도의 변화를 알아보고자 SPSS/PC+프로그램을 이용하여 t-test, 일원변량 분석 및 Scheffe방법으로 사후검증과 상관분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 자료분석 결과를 기초로 하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 교수유형별 움직임 교육 프로그램 실시에 따라 정신지체 아동의 부적응 행동 수준에 차이가 있었다. 즉, 통합지도 집단>개별화 집단>그룹지도 집단 순으로 부적응 행동 수준이 감소하는 변화를 보였다. 둘째, 통합지도 집단이 개별화지도 집단이나 그룹지도 집단보다 개인적, 사회적 부적응 행동 수준에 현저한 변화가 나타났다. 셋째, 교수유형별 움직임 교육 프로그램 실시에 따라 정신지체아의 사회성숙도가 통합지도 집단>개별화 집단>그룹지도 집단 순으로 나타났다. 넷째, 통합지도 집단이 개별화지도 집단이나 그룹지도 집단보다 사회성숙도의 변화가 높게 나타났다. 다섯째, 교수유형별 움직임 교육 프로그램 실시에 따라 사회성숙도와 부적응 행동에 변화를 보였다. 여섯째, 통합지도 집단이 개별화지도 집단이나 그룹지도 집단보다 사회성숙도와 부적응행동간의 관계가 높게 나타났다. ; The purpose of this study was to seek the most appropriate teaching methods to educating the movement of mentally retarded children. It was also to clarify the relation ship between their non-conforming activity and the social maturity based on different systems and teaching methods with the movement education programs. Subjects were composed of 60 children from specially-designed schools and 30 children from normal schools, Subjects were broken into three independent group which were treated with different teaching patterns for the movement education programs. The dependent variables were non-conforming activity and social maturity. The non-conforming activity were divided into three aspects: individual social, and combined aspects. After 12 weeks experiment, we analyze the changes in non-conforming activity and social maturity. The t-tests, multi-variable analysis and Sceffee methods were used based on the SPSS/PC program The conclusion we drew from a series of experiments mentioned above were as follows: First, there was a certain difference in the level of non-conforming when subjects were exposed to different movement teaching methods. Namely, the non-conforming degree decreased from the integrated teaching group, to individualized teaching group and to small assignment group in that order. Second, the integrated teaching group showed a remarkable change in the degree of non-conforming in both social and individual aspects compared to the other groups. Third, the integrated teaching group showed the greatest social maturity, followed by the individualized group and the assignment group. Fourth, the integrated teaching group proved to be the most flexible in changing their degree of social maturity. Fifth, the degree of social maturity and non-conforming activity varied according to different movement teaching methods applied. Last, the relationship between social maturity and non-conforming activity proved to the closest in the integrate teaching group, compared to the other two groups.
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일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Ph.D
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