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금융계 비서의 경력관리에 관한 연구

Title
금융계 비서의 경력관리에 관한 연구
Other Titles
A Study for Career Management of Financial Secretaries
Authors
유현종
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 비서학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최애경
Abstract
급속한 기업환경의 변화는 개인의 경력에 대한 개념을 변화시켜 조직원들은 조직보다는 개인의 경력에 더욱 몰입하고 있다. 또한 평생직장의 개념이 사라지면서 무경계경력의 개념이 등장하였다. 최근에 와서 많은 변화를 겪고 있는 비서직 또한 이러한 환경에 능동적으로 대응하기 위해 전문비서로서 개인적 차원의 경력관리가 요구되고 있다. 선행연구에서는 전문비서직의 확립을 위해 경력개발과정 규명을 위한 다양한 노력이 이루어졌으나 개인적 차원의 경력관리에 대한 연구가 미비한 실정이다. 또한 최근 금융계로의 취업과 관심이 증가하고 있는 반면 이 분야 비서에 대한 연구가 미비하여 금융계 비서의 역량과 경력관리과정을 규명해야할 필요가 제기되고 있다. 이에 본 연구는 금융계 비서들의 비서경력을 통한 역량개발과 경 력전환을 포함한 경력관리과정을 규명하고 효율적인 경력전략을 도출하는데 그 목적을 두었다. 이를 통해 금융계 비서직으로의 진출을 희망하는 학생들 뿐 아니라 금융계 비서직 종사자들에게 효율적인 경력전략 방안 수립을 위한 기초자료를 제시하고자 한다. 본 연구의 연구문제를 구체적으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 금융계 비서로 진출하기 위해서 갖추어야 할 요건들은 무엇인가? 둘째, 금융계 비서직으로 근무하면서 개발한 역량은 무엇인가? 셋째, 금융계 종사자들의 효과적인 경력전략은 무엇인가? 넷째, 금융계 비서직에서 금융전문가로 경력전환시 이를 위한 역량은 무엇인가? 본 연구는 질적연구방법을 활용하여 두 차례에 걸친 조사를 실시하였다. 1차 조사는 금융계 비서의 역량과 경력관리에 관한 내용을 도출하기 위하여 비서직 종사자 및 경력전환자 12명을 대상으로 일대일 심층면접을 실시하였다. 2차 조사는 금융계 종사자의 효율적인 경력전략을 도출하기 위해 비서직 종사자와 경력전환자 각 7명씩 그룹별로 구분하여 포커스그룹 인터뷰(Focus group interview)를 실시하였다. 1, 2차 조사는 경력역량과 경력전략에 관한 선행연구들을 기반으로 작성한 질문지를 사용하였으며 조사결과는 NUD*IST V4.0 프로그램을 활용하여 내용분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 금융계 비서의 역량으로 Know-why, Know-how, Know-whom의 세가지 경력역량 범주 아래 10개의 하부범주가 도출되었고 47개의 하위역량이 도출되었다. 금융 및 회계 지식과 인간관계 관리능력, 그리고 업무를 배우고자 하는 열의와 열정이 가장 중요한 역량으로 요구되고 있다. 또한 컴퓨터 활용능력에 있어서도 엑셀과 파워포인트 소프트웨어 활용능력이 크게 요구되고 있다. 둘째, 금융계 비서로 취업하기 위한 역량으로는 금융지식, 회계 및 재무지식, 인간관계 관리능력이 도출되었다. 셋째, 경력전환을 위한 경력역량은 8개의 하부범주와 24개의 하위역량이 도출되었으며 경력전환과 승진의 기회개발, 비서직에 대한 편견극복의지, 일에 대한 열정이 중요한 역량으로 도출되었다. 넷째, 금융계 종사자의 효과적인 경력전략 방안은 7개의 경력전략 범주아래에 38개의 하부전략이 도출되었는데, 컴퓨터활용능력 증대, 회계 및 금융지식의 습득, 리더십 배양이 높은 빈도를 나타냈다. 특히 비서직 근무경력이 많아질수록 또는 경력을 전환하여 관리자의 입장이 된 경우일수록 이러한 리더십 역량은 더 많이 요구되고 있었다. 종합적으로 볼 때, 금융계 비서의 경력역량은 회계 및 재무지식, 인간관계 관리능력, 열정과 열의로 요약할 수 있겠다. 경력전환을 위한 요소로는 현실적인 장애요인들을 고려할 때 상사와의 인접성을 바탕으로 상사로부터 업무능력을 인정받고 기회를 개발하는 것이 자신이 원하는 경력관리 방향을 설정하는데 도움이 될 것이다. 본 연구의 한계점은 다음과 같으며 이러한 한계점들은 후속연구를 통하여 보완되어야 할 것이다. 첫째, 질적연구방법과 내용분석에 있어서 연구자의 주관이 개입될 수 있어 일반화의 한계가 있을 수 있다. 둘째, 연구대상의 선정이 누적표본추출법(snowball sampling)을 사용하였기 때문에 일반화와 타당도의 문제가 발생할 수 있다. 이를 극복하기 위해서는 본 질적연구결과에 기반한 양적 검증을 실시함으로써 연구의 신뢰도와 타당도를 높일 수 있을 것이며, 연구대상을 다양화시킨 후속연구가 필요하다.;Coupled with rapid changes in enterprise environment, personal career management has been more interested than organizational management. Also the boundaryless career concept is widespread, which goes beyond the boundaries of a single employment setting. This means that professional secretaries need to develop their individual career competencies through ongoing and changing work experiences as well as acknowledge the importance of personal career management. However, research mainly has focused on the career development of secretaries for the purpose of establishing their career ladder and research on their career management has not been studied. Considering the growing interest in financial secretaries, research on financial secretaries and their career management is required now. The purpose of this study is to report and discuss career competencies of financial secretaries and their career management including career switch. This is to suggest effective career strategies which are helpful to the applicants of financial secretaries and the incumbent financial employees. The research questions of this study are to define (1) requirements of the financial secretaries, (2) career competencies of financial secretaries, (3) career strategies of financial employees, (4) career competencies required for career switch from secretaries to financial experts. The qualitative research methodology was used in this study. In the stage 1, the data was collected using one to one in-depth interviews with 12 financial secretaries and career switchers in order to define career competencies. In the stage 2, two focus group interviews were conducted to seven financial secretaries and seven career switchers in groups, which is to identify effective career strategies for financial employees. NUD*IST V4.0 program was applied for the content analysis of stage 1 and 2. The major findings are as follows: First, career competencies of financial secretaries are defined as 10 sub-categories and 47 career competencies under know-why, know-how, and know-whom competencies. Knowledge on finance and accounting, human relations, and the eagerness and passion are ranked as the most important career competencies. Also computer proficiency, especially in excel and power point program is required. Second, career competencies are required for financial secretary applicants are financial information, knowledge on accounting and financial analysis, and human relations. Third, career competencies of career switchers are defined as 8 sub-categories and 24 career competencies, including opportunity development for promotion or switch, will power to overcome the prejudice in secretarial position, and eagerness and enthusiasm. Last, financial employees regard computer proficiency, time management, and neutral position as important career strategies, which are highly ranked from 38 sub-strategies under 7 categories. In conclusion, the findings reveal that career competencies of financial secretaries are financial and accounting knowledge, human relations, computer proficiency, and eagerness. Considering career barriers, fair assessment based on job achievements and career competencies from supervisors as well as organization is necessary to develop career opportunity for career switch. However, the problem of generalization about research conclusion can be suggested as limitation of this research, which is resulted from qualitative research methodology and snowball sampling.
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