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특수체육활동이 발달장애아동의 신체상에 미치는 효과에 관한 연구

Title
특수체육활동이 발달장애아동의 신체상에 미치는 효과에 관한 연구
Other Titles
A Study on The Effects of Adapted Physical Activity Program on Body Image of Children with Developmental Disorders
Authors
박형민
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍양자
Abstract
본 연구는 특수체육활동이 발달장애아동의 신체상에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하고 발달장애아동의 신체상 향상에 도움을 주는 효과적인 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구에 참가한 발달장애아동은 의료기관에 의해서 발달장애아동이라고 진단받은 발달장애아동 10명이었다. 본 연구에서 실시한 특수체육활동은 12주 동안 총 24회 실시하였고, 1회 70분간 적용하였다. 본 연구에서 사용한 검사도구는 Roach and Kephart의 P.R.M.S. ( The Purdue Perceptial-Motor Survey )의 신체상 검사지로 세 가지 영역으로 구성되어 있다. 자료분석을 위하여 SPSS Window for 10.0 프로그램을 이용하였다. 특수체육활동에 참가한 발달장애아동 10명의 실시 전·후 신체상 수준의 차이를 검증하기 위하여 T검증(Paired samples t-test)을 이용하였고, 참가한 10명의 발달장애아동 신체상의 세 가지 영역간 상관관계를 파악하기 위하여 상관분석(Correlation analysis)을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 특수체육활동에 참가한 발달장애아동의 신체상 수준이 향상되었으며 이는 통계적으로 5%의 유의수준 이내에서 유의하게 향상도를 보여 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신체상 영역 중에서도 신체부위인식 영역과 신체의 측면성 영역은 1%이내의 수준에서 유의한 결과를 나타내어 신체부위인식 영역과 신체의 측면성 영역에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 신체의 방향성 영역은 발달장애아동 10명의 평균이 사전보다 사후에 크게 향상된 결과를 나타내었다. 둘째, 신체상 각 영역간의 상관관계 분석에서는 신체부위인식 영역과 신체의 측면성 영역, 신체부위인식 영역과 신체의 방향성 영역, 신체의 측면성 영역과 신체의 방향성 영역 모두 통계적으로 1%의 유의수준에서 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이상을 종합하여 볼 때, 총 12주간 24회에 걸쳐 실시된 특수체육활동은 발달장애아동의 신체상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 특수체육활동은 발달장애아동의 신체상 발달 교육에 효과적인 프로그램이라 생각되며, 특수체육활동이 특수교육의 현장에서 적극 권장되어야 할 것으로 사료된다.;The purpose of this study was to investigate effects of adapted physical activity program on body image of children with developmental disorders. The subjects of this study were engaged by 10 children with developmental disorders. Body image was tested by the Roach and Kephart's P.R.M.S(The Purdue Perceptual Motor Survey) that was composed of three areas such as identification of body parts, laterality of body and directionality of body. The collected data were analyzed by t-test and person correlation using SPSS-WIN 10.0 program. The results were as follows; First, It was that the value of post-test of children with developmental disorders who participated adapted physical activity program showed higher scores than pre-test one with significant level in total body image(P<.05). Second, The score of post-test of children with developmental disorder who participated adapted physical activity program appeared higher scores than pre-test one in two items such as identification of body parts and laterality of body(p<.01) with significant level(p<.01). Third, The score of post-test in directionality of body showed higher scores than pre-test one, however, there were not significant level. Fourth, it was appeared correlation between identification of body parts and laterality of body, identification of body parts and directionality of body, laterality of body and directionality of body(p<.01). The result of this study suggested that adapted physical activity program would improve body image of children with developmental disorders in positive way. It is recommended that the regular adapted physical activity program for children with development disorders in special schools.
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일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
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