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루스 세인트 데니스의 작품에 나타난 동양여성의 정체성 연구

Title
루스 세인트 데니스의 작품에 나타난 동양여성의 정체성 연구
Other Titles
A study on the Identity of Eastern Women Represented in the Works of Ruth St. Denis
Authors
정옥희
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김말복
Abstract
인간 신체의 움직임을 표현매체로 삼는 무용예술은 무용가 자신의 정체성을 가장 직접적으로 드러낼 수 있을 뿐 아니라 타인의 정체성을 재현하는 데에도 매우 효과적인 매체이다. 그러나 타인에 대한 재현 자체가 가지고 있는 한계점을 고려한다면 무용을 통한 재현 역시 타인에 대한 단순화와 전형화, 그리고 왜곡을 피하기 어렵다. 본 논문의 목적은 이처럼 '타인에 대한 재현'으로 인한 정체성의 문제에서 출발하여 미국여성 현대무용가인 루스 세인트 데니스(Ruth St. Denis)의 작품에서 재현된 동양여성의 정체성에 대해 논의하는 것이다. 데니스가 재현한 동양여성은 당시 유행하던 살로메 풍의 동양여성 이미지와는 많은 부분 비슷하면서도 새로운 측면이 강조되었다고 여겨지고 있다. 따라서 본 논문에서는 그녀의 작품에서 재현된 동양여성을 분석함으로써 그 정체성은 과연 무엇이고 구체적으로 어떠한 이미지로 재현되었는가를 논의하고자 한다. 선행연구를 살펴볼 때 루스 세인트 데니스에 대한 연구는 많이 진행되었으나 대부분이 서양학자들의 연구로써 서양의 무용계나 문화에 미친 영향 또는 서양여성의 정체성에 미친 영향에 초점이 맞추어져 있었다. 데니스가 현대무용의 선구자라는 점에서 그녀에 대해 국내에서도 좀더 깊이있는 연구가 필요할 뿐 아니라 기존의 연구가 서양의 관점으로만 진행되었다는 점에서 그녀가 재현했던 동양여성 자체에 대한 논의가 필요하다고 판단된다. 본 논문에서는 데니스의 대표작품인 「라다(Radha)」, 「검은색과 금색의 사리 춤(Dance of the Black and Gold Sari)」, 「백옥(White Jade)」을 대상으로 분석함으로써, 각각에서 "성(性)과 성(聖)이 결합된 존재", "베일을 휘감은 신비로운 존재", "고요하고 다가갈 수 없는 존재"라는 이미지를 끌어낼 수 있었다. 그리고 이러한 이미지들이 모여 형성된 동양여성의 정체성은 바로 "긍정적인 여성의 권위(positive female authority)"라고 할 수 있었다. 기존의 서양사회에서는 동양여성의 정체성을 서양남성의 열등하고 주변적인 타자로 인식하고 호기심과 두려움의 대상으로 바라보았다. 그러나 데니스는 동양여성의 정체성을 긍정적이고 이상적으로 바라봄으로써 중심적인 존재로 끌어올렸을 뿐 아니라 서양이 따라야할 이상형으로까지 보았던 것이다. 데니스가 작품에서 재현한 동양여성의 정체성은 기존의 부정적 인식에 균형 데니스가 작품에서 재현한 동양여성의 정체성은 기존의 부정적 인식에 균형을 잡아주었으며, 이를 추구하는 과정에서 서양여성의 정체성 및 무용예술의 지위를 향상시킨 의의가 있다. 그러나 이러한 새로운 정체성 역시 기존의 개념만큼이나 극단적이고 비현실적일 뿐 아니라 나아가 서양여성이 동양여성을 대변할 수 있다는 태도를 취한다는 점에서 서양중심적 사고에서 벗어나지 못한 한계가 있다. 본 연구는 동양여성에 대해 새로운 관점을 보여주었던 루스 세인트 데니스의 작품이 지닌 의미를 끌어내고자 기존의 연구들과는 다른 시각에서 접근하였으며, 이를 통해 우리의 정체성이 서양의 무용예술에서 어떻게 형성되어왔는가를 이해하고자 하였다. 이는 문화적 정체성이 갈수록 중요해지는 현대사회에서 무용예술이 지닌 다양한 의미를 읽어내기 위한 시도라는 점에 그 의의가 있다.;The purpose of this study is to investigate the identity of Eastern women through analysing three works of Ruth St. Denis, Radha(1906), Dance of the Black and Gold Sari(1921), and White Jade(1926). It focuses on what images and identity of Eastern women were brought out from those works, which is same or different from the already-existed notions on Eastern women in Western society, and what is the positive aspect or its limitation. Underlying assumption is that representation in dance always causes simplification and distortion of other's identity. Eastern women were always depicted as "alluring, but dangerous" objects such as "Salome", a typical femme fatale image, in western arts between the late 19th century and the early 20th century. It was because the identity of eastern women was formed as "the inferior, marginal other" of Western men; However, the works of Ruth St. Denis are accounted to suggest somewhat different kind of images of eastern women from those prevalent images. Analysing each work with four categories such as theme, movement and space, costume and objet, and social reaction, the main characteristics of Eastern Women which Ruth St. Denis represented was drawn as below: In Radha,"the Integration of Sexuality and Spirituality" was the image of eastern Women. As it balances between physical attraction and spiritual dignity in positive way, it was the new type of woman which had not existed before in western society. In Dance of the Black and Gold Sari, "Mysterious Veiled One" was the image of eastern women. Based on the fantasy of western people on veil, it shows how far from the ordinary Eastern women to mystified ones. In White Jade, "still, unapproachable one" was the image of eastern women. Stillness, equal to truth, is the essential condition of eastern women, and it gives quality of a high dignity. Combining those images, Ruth St. Denis represented the identity of eastern women as "Positive Female Authority"; the superior figure opposite to "inferior, marginal other"; the perfect, ideal women which western ones should follow. Denis put "Sexuality" and "Spirituality" together, not in a negative but in a positive way, as "attractive and divine women". In conclusion, this new identity of Eastern women has much effect on balancing perspectives on them by accentuating the positive images. Moreover, the social power and inner identity of western women were improved at the same time; However, the new identity, as extreme and unrealistic as old one, was composed only in a conceptual level. Also it has limitation of a western-centered point of view, insisting western women could explain the real identity of eastern ones rather than make eastern women speak for themselves.
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