View : 768 Download: 0

George Balanchine의 수업과 작품에 나타난 발레테크닉 특징 연구

Title
George Balanchine의 수업과 작품에 나타난 발레테크닉 특징 연구
Other Titles
Study on characteristics of George Balanchine technique and the relation with works
Authors
이윤정
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
In Ballet class, barre work is a preparation step for center work, and an important exercising course for performance as well. Dancers should learn the basic motion and techniques required for the work in the class, and they should be changed and progressed through analysis and understanding on the basic principle of movement and motion. Performance without understanding and analysing the technical characteristics used in each work would have limit artistry and technique in movement. Therefore, I studied the technical characteristics in Balanchine technique by dividing into barre work, port de bras, and pointe work, and examined the relation on if the technical characteristics appear in the work and . And the result is as follows. First of all, as for the technical characteristics in Balanchine technique, Firstly, it helps to recognize the accuracy of direction by dividing body vertically and to move into various directions at any time by setting the center of gravity at the end of tiptoe. And the main purpose is technical development of foot and leg. It does not put special concern on arms and upper body. Secondly, it expresses upper body vividly by using all each fingers with free and balanced use of arm, and it has an effect to look arms longer by bending elbow little and rounding palm. Also, it shows sensitive movement with supple wrist. Thirdly, it uses pointe work as a tool for all expressions, and developed various movements such as stepping, springing and jumping with pointe at the same time. As for the characteristics of Balanchine technique in and , Firstly, in , overlap movement that hands, wrists, elbows or a hand crosses into the center line of body is used a lot, and rapid direction transition and sudden drift of center of movement repeated by setting the center of gravity on the tiptoe accurately were performed. And by free and smooth use of upper body, it expressed beautiful and lovely feeling for the theme 'Love', and also it played a role to help foot movement. Secondly, in , the most remarkable is free use of arm and upper body with accurate and perfect leg movement. The representative characteristics of this work are lead of wrist that looks like resisting to the air that helps to jump, overlap of hand and wrist that cross at the center line of body and used a lot in works of Balanchine, strong diffusion of energy by breaking chin and wrist at the same time, and various poses like the pose of gymnastics players that cannot be found in classic ballet. As above, the technical characteristics in Balanchine technique are movements transformed in his works and new movements in extended range, and those appear with Balanchine technical characteristics. And these characteristics have greatly contributed on new classicism that progressed based on classic ballet and the history of ballet that should develop continuously in the future.;발레 수업에 있어서 바웍은 센터웍을 위한 준비 단계이며 나아가서는 공연의 작품을 위한 중요한 연습과정이다. 무용수들은 수업에서 작품에 필요한 동작의 기초와 기술을 습득해야하며, 움직임의 기본 원리와 동작에 대한 분석과 이해를 통해 변화, 발전되어야 한다. 각 작품에서 사용되고 있는 테크닉적 특성의 이해와 분석 없이 공연한다는 것은 움직임의 기술성이나 예술성에 있어서 한계를 갖게 할 것이다. 따라서 본 연구는 발란쉰 수업에서 나타나는 테크닉적 특징을 바웍(Barre Work), 상체(Port de bras), 포인트 웍(Pointe Work)으로 나누어 연구하였으며, 이를 토대로 그의 작품 「세레나데(Serenade)」와 「아공(Agon)」에서의 테크닉적 특징의 빈도수를 분석해보았다. 먼저 발란쉰 수업에서 나타나는 테크닉적 특징은 다음과 같다. 첫째, 바웍에서 신체를 수직으로 나누어 방향의 정확성을 인식하게 했으며, 발끝에 무게 중심을 둠으로 언제든 다양한 방향의 움직임을 가능케 했고, 팔과 상체에는 특별한 신경을 쓰지 않으며, 발과 다리의 테크닉 발달에 주목적을 두었다. 둘째, 상체는 자유롭고 조화로운 팔의 사용으로 손가락 하나하나까지 모두 사용하여 생동감 있게 표현하였으며, 팔꿈치는 약간 구부리고 손바닥을 약간 둥글게 함으로 팔을 더 길어 보이게 하는 효과를 내었다. 또한 손목의 유연함으로 센스 있는 움직임으로 보여주었다. 셋째, 포인트 웍을 모든 표현이 가능한 표현 수단으로 사용하여, 포인트 한 채로 stepping, springing, jumping하는 등 다양한 동작을 개발하였다. 그리고 발란쉰의 작품 「세레나데」와 「아공」에서 나타나는 테크닉 빈도수에 따른 작품의 특징은 「세레나데」에서는 한손 또는 양손의 손, 손목, 팔꿈치가 몸의 중심선의 안쪽에서 교차하는 오버랩 동작을 많이 사용하였으며, 무게중심을 정확히 발끝에 둠으로 반복되는 동작의 빠른 방향전환과 갑작스런 중심이동이 생겼으며, 자유롭고 부드러운 상체의 사용이 사랑이라는 주제에 맞게 아름답고 사랑스러운 느낌을 표현함과 동시에 발동작을 도와주는 역할을 하였다. <아공>에서는 정확하고 완벽한 다리 동작에 팔과 상체의 자유로운 사용이 가장 두드러지는데, 점프를 도와주는 공기에 저항하는 듯한 손목의 리드와 발란쉰의 작품에서 많이 사용되는 몸의 중심선에서 교차되는 손과 손목의 오버랩, 같은 타이밍에 턱과 손목의 꺾임을 통한 강한 에너지 발산, 그리고 고전 발레에선 볼 수 없는 체조 선수의 포즈 같은 다양한 포즈들이 이 작품을 대표할 수 있는 특징들이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE