View : 20 Download: 0

사설무용학원의 성인 발레교육에 대한 실태 조사연구

Title
사설무용학원의 성인 발레교육에 대한 실태 조사연구
Other Titles
A Study on the Actual Condition of Ballet Instruction for Adults in Private Dancing Institutes
Authors
박아영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
오늘날 우리나라는 과학기술의 발전과 급격한 경제성장으로 인간의 전반적인 생활양식의 변화를 가져왔고, 삶의 질도 변화하였다. 또한 생산해내는 문화의 형태도 다양해져 감에 따라 삶도 지속적인 변화를 요구 받고 있다. 즉, 현대인들은 경제적 향상으로 인한 여가증대와 이에 따른 여가선용의 문제를 생각하지 않을 수 없게 되었다. 이에 따라 신체활동의 부족과 인간적 융화를 잃고 있는 현대사회에서 이를 충족시키기 위해서는 문화예술의 발달에 맞춰 직접적인 체험을 통한 이해의 폭 증대와 미의 추구를 위한 관심과 인식의 변화가 필요하게 되었다. 발레는 이러한 시대적 요청에 부응하여 평생교육의 한 분야로서 성인에게 신체적, 정서적, 사회·문화적 상실감을 해소 시키고, 훌륭한 여가선용의 방법으로서 그 역할을 수행한다고 볼 수 있다. 그러나 발레에 대한 정확한 이해와 인식부족으로 성인들의 발레수업 참여율이 낮은 실정이다. 이에 본 연구는 사설 무용학원에서 성인 발레교육의 실태를 살펴보고, 성인 발레교육의 활성화를 위한 이론적 근거를 제시하는데 목적을 두고, 이를 위해 문헌연구와 조사 연구방법을 병행하였다. 이를 위해서 사설 무용학원에서 발레수업에 참여하고 있는 성인 150명을 대상으로 수강자의 일반적 특성, 발레에 대한 관심도, 발레수업에 대한 만족도, 요구도, 기타 요구사항에 대해 설문조사를 실시하였다. 회수된 138부 중 응답이 완전하게 표기된 132부의 자료 처리는 SAS 8.0 (Statistical Analysis System)프로그램을 이용하여 빈도분석, 신뢰도 분석(Reliability analysis)의 통계기법을 하였다. 이상의 연구결과를 종합적으로 제시해보면 다음과 같다. 첫째, 발레수업에 참여하는 성인의 일반적 특성에서는, 20대 중반과 여성의 발레수업 참여가 가장 높았고, 과거 발레를 배운 경험이 있는 유경험자들이 발레수업에 많이 참여하고 있음을 알 수 있다. 또한 발레수업에 참여하는 이유로는 체력증진 및 아름다운 신체를 위해서라는 응답이 가장 많았다. 둘째, 발레수업에 참여하는 성인의 발레에 대한 관심도에서는, 발레공연을 관람해 본 성인들이 많았고, 주위사람에게 발레공연의 관람을 권하고 싶어 했으며, 발레에 대해 더욱 알고자 하였다. 이는 발레에 대한 높은 관심이 있음을 나타낸다. 셋째, 발레수업에 참여하고 있는 성인의 발레수업 대한 만족도에서는, 발레를 통해 바른 자세 확립과 유연성, 리듬감, 창의력을 향상시키고 문화·예술적 흥미를 유발시킨다는 응답이 높게 나왔으며, 앞으로 계속 발레를 배우고 주위사람이나 자녀에게 발레를 배우도록 권유하겠다는 다수의 응답이 나왔다. 이는 내용면에서 발레수업을 통한 교육적 효과에 대해 만족도가 높음을 나타낸다. 하지만, 수업의 반편성은 수준별로 나뉘어져 있지 않아 개선이 요구된다. 넷째, 발레수업의 시간 및 수강자 수에 대해서는 5~10명의 수강자가 주 2회, 1시간 30분 참여가 높게 나타남으로써 가장 적절한 것으로 나타났다. 수업의 만족도와 요구도의 요인별 차이에서는 유의한 차이가 없었다. 이상의 결과에 따라 사설 무용학원에서 성인 발레교육의 질적 향상을 위해서는 발레의 고유한 예술성과 성인들을 위한 수준별로 고려된 단계별 수업개설 및 프로그램 개발이 필요하며, 발레를 자연스럽게 접할 수 있는 분위기 조성을 위한 교사들의 지도방법과 환경의 개선이 요구된다.;Nowadays, the development of scientific technology and the sharp economic growth of our country have led to whole changes in our life style as well as the quality of our life. Also, a variety of types of culture require continuous change in our life. Modern people are facing the problem of the uses of leisure by increased leisure hours with economic improvement. Therefore, to solve such problem in modern society where people are lack of physical activity and humanity, great changes in their interest and recognition are required so that they can broadly understand culture and art according to their development and directly experience them for pursuing beauty. Coping with such needs of the times, ballet removes a physical, mental and sociocultural sense of loss from adults as a field of life-long education, and fully serves as an excellent means for the uses of leisure. However, adults’ participation in ballet class is actually low due to lack of correct understanding and recognition of ballet. Thus this study was attempted to look into the actual condition of ballet instruction for adults in private dancing institutes and suggest a theoretical ground to activate it through literature review and investigation. For investigation, questionnaire was conducted for 150 adults who participate in ballet class in private dancing institutes on the general characteristics, interest in ballet, satisfaction with ballet class, demand and other requirements of attendants. Frequency analysis, Chi square test, t-test and reliability analysis were performed using SAS 8.0(Statistical Analysis System) for 132 questionnaires with completely marked answers, among the 138 collected questionnaires. Based on the above-mentioned background, findings of this study are suggested in the following: First, regarding a general characteristic of adults who attend ballet instruction, they are mostly in their mid-twenties and females, and have learnt ballet. Second, with respect to their interest in ballet, many of them have viewed ballet performances, and hope to recommend ballet performances to their acquaintances and look into ballet - that is to say, they are highly interested in ballet. Third, in regard to their satisfaction with ballet class, most of them answered that ballet would establish a right posture, improve flexibility, rhythmical senses, and originality, and produce cultural and artistic interest. Also, they answered that they would learn it continuously and invite their acquaintances or children to learn it. These facts imply that they are much interested in the instructional effects of ballet instruction in terms of substance. However, class is not actually organized by levels, so it shall be reorganized. Fourth, in respect of the hours and the number of attendants at ballet class, mostly the former is 90 minutes and weekly two times, and the latter is 5~10. No significant difference was found in their satisfaction with and demand for ballet class by factors. According to the aforesaid findings, for quality improvement of ballet instruction for adults in private dancing institutes, step-by-step classes and programs shall be opened and developed in consideration of their levels as well as the unique artistic value of ballet. Also, instructional methods of ballet instructors as well as instructional environment shall be improved to make participants learn ballet in a further comfortable manner.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE