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라반의 움직임 이론(BESS)에 근거한 필라티즈 바디 컨디셔닝 실행기법 연구

Title
라반의 움직임 이론(BESS)에 근거한 필라티즈 바디 컨디셔닝 실행기법 연구
Other Titles
A Study on the Practicing The Pilates Method of Body Conditioningon the Basis of Laban Movement Analysis
Authors
김현정
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신상미
Abstract
현대에는 움직임의 폭을 넓히려는 다양한 시도와 함께 새로운 무용형식을 경험하려는 움직임이 일어나고 있다. 이에 따라 무용수들에게는 기존의 무용 테크닉을 넘어서는 다양한 안무적 요구에 부응하기 위하여 부가적인 훈련의 필요성이 강조되고 있다. 즉 오늘날의 무용수들에게는 단순히 한 가지의 무용테크닉을 고수하기보다는 그에 더하여 다양한 바디 컨디셔닝을 통해 자신의 신체를 단련시키는 것이 매우 중요하다고 할 수 있다. 바디 컨디셔닝은 무용수가 자신의 테크닉을 충분히 발휘할 수 있도록 단련된 신체를 만들어주고, 이를 통해 새로운 무용형식의 시도에 쉽게 적응할 수 있도록 도와준다. 부상 전이나 후에도 자신의 문제점을 보다 쉽게 발견하고 그에 따른 절적한 조치를 통해 보다 빠른 회복이 가능하도록 도와준다. 이처럼 바디 컨디셔닝은 무용수의 무용수행능력 향상을 위해서 뿐만 아니라 건강한 무용생활을 영위하기 위하여 매우 중요하다고 할 수 있다. 새롭게 시도되고 있는 다양한 바디 컨디셔닝 중에서 조세프 휴버터스 필라티즈(Joseph Hubertus Pilates)에 의하여 만들어진 ‘필라티즈(Pilates)’는 중심잡기(Centering), 컨트롤(Control), 집중(Concentration), 물 흐르는 듯한 움직임(Flowing movement), 호흡(Breathing), 정확성(Precision)이라는 6가지의 원리를 가지고 있으며, 몸의 중심근육들을 강화시켜주고, 신체와 정신의 조화로움을 추구하는 바디 컨디셔닝이다. 그러나 현재 기본적이고 체계적으로 필라티즈의 실행기법을 제시하는 자료가 충분치 않아 필라티즈의 원리를 소화하고 실제 실행하는데 많은 어려움이 있다. 특히 문헌에서 제시하는 필라티즈 실행기법은 명확하고 구체적인 실행기법인 ‘어떻게’ 움직임을 수행할 것인가에 대한 언어적 설명에 한계가 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 필라티즈 실행기법의 올바른 이해를 위하여 움직임을 체계적으로 설명할 수 있는 기호체계 및 분석체계를 가지고 있는 라반의 BESS 움직임 이론을 기초로 한 필리티즈 실행기법을 제시하였다. 라반의 BESS 움직임 이론은 인간의 움직임을 분석하는 과학적이고 객관적인 기본 틀로서 신체(Body), 에포트(Effort), 쉐입(Shape), 스페이스(Space)라는 4가지 측면(BESS)을 말한다. 기초단계 수업에서의 필라티즈 매트운동의 8가지 동작을 이러한 BESS 움직임 이론에 기초하여 제시한 실행기법의 특징은 다음과 같다. 첫째, 신체, 에포트, 쉐입, 스페이스의 모든 움직임 요소를 통하여 필라티즈의 원리를 충분히 담을 수 있다. 이는 무용을 해나가는데 있어서도 적절히 응용할 수 있는 매우 중요한 요소라 할 수 있다. 둘째, 필라티즈를 실행하는데 있어서 BESS 움직임 이론에서 제시하는 움직임의 방법 즉 ‘어떻게’ 실행하여야 하는지에 대해 구체적으로 표현 할 수 있다. 셋째, 라반의 BESS 움직임 이론을 기초로 한 필라티즈의 실행기법 제시는 보다 명확한 언어적 표현을 통한 효과적인 지시의 가능성을 보여주는 것이다. 즉, 라반의 움직임 용어로 표현되는 교사의 지시사항은 움직임을 이해하는데 보다 쉽게 접근할 수 있고, 움직임의 특질을 충분히 살리면서 움직임을 행할 수 있도록 도와줄 수 있을 것이다. 따라서 앞으로 라반의 BESS 움직임 이론에 기초한 필라티즈 실행기법을 체계화하는 시도가 요구된다. 또한 이를 직접 실제 수업에 적용하여 그 효용성과 가치를 검증하는 연구가 필요할 것이다.;In modern times, a new trend of dancing in bigger movements and seeking new dance styles has evolved. As a result, dancers must now learn additional, new techniques to cope with this trend. Furthermore, since these new techniques require more and often different types of movement, dancers have searched for new methods to condition their bodies so they can more easily learn new types of dance. Body conditioning helps dancers utilize their techniques to a full extent by training them to be physically strong and fit. Also, a stronger body enables dancers to figure out solutions more quickly when learning new dance techniques thereby allowing for faster comprehension of the techniques. Ultimately, body conditioning is essential to dancers not only for improving their dance performance but also for maintaining their physical health. One form of body conditioning is 'Pilates", developed by Joseph Hubertus Pilates. This body conditioning emphasizes six theories: Concentration, control, centering, flowing movement, precision, and breathing. This particular body conditioning focuses on strengthening the core muscles in the body as well as harmonizing psychological and physical conditions. However, since there is a lack of systematic instruction for Pilates, people have discovered that it has been extremely difficult to understand the full concept of Pilates. Furthermore, when described in words, the Pilates instruction fails to explain how each movement is supposed to be performed. In order to provide a clear and concrete concept of Pilates, this study will look at the Pilates instruction basing on Laban Movement Analysis(LMA). Briefly, Laban Movement Analysis analyzes human movement scientifically and objectively, relating to Body, Effort, Shape, and Space(BESS). The characteristics of the Pilates instruction that suggest 16 movements of Pilates on the basis of BESS are as follows: First, one can fully understand the theory of Pilates through every body movement from Body, Effort, Shape, and Space. In addition to the understanding of the theory of Pilates, comprehension of these movements will also enable dancers to engage in many other activities. Second, while practicing Pilates, 'how' to perform each movement suggested in Laban Movement Analysis can be clearly expressed. Third, since the Pilates instruction that is based on BESS movement theory of Laban Movement Analysis described in such a perspicuous manner, the learning process will proceed more effectively. In other words, Laban's teaching allows dancers to absorb the lesson with less difficulty and express each characteristic of the movement to a full extent. In conclusion, this study suggests that the Pilates instruction based on BESS movement theory of Laban Movement Analysis should become more systematic and be directly applied to classes so that its efficiency can be verified.
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