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서해안 배연신굿 춤 연구

Title
서해안 배연신굿 춤 연구
Other Titles
A study on BAEYEONSHINGUT dance of west coast in Korea
Authors
김현아
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
굿은 무속에서의 제의 즉, 무당의 제물과 춤, 노래로써 신에게 치성을 드리고 길흉화복을 비는 의식을 이르는 것으로서 일반 제의와는 달리 종합예술의 성격을 띄고 있는 것이 특징이다. 즉, 굿은 한국민속예술의 원초적인 형태라 할 수 있으며, 그 무용적 요소는 한국 무용의 근간을 이루고 있다고 할 수 있다. 배 연신굿은 배와 선원의 안전 그리고 풍어를 기원하는 무당에 의한 배굿을 말하는 것으로서 본 논문의 연구대상인 배 연신굿은 6.25동란 당시 월남한 경관만신인 김금화에 의하여 현재 전승이 유지되고 있는 옹진군 일대 지역의 배연신굿이다. 옛날에는 배연신굿을 바다를 긴 마을이나 뱃사람들이 많이청하였으나 각종 장비의 과학화와 첨단화로 링해 오늘날에는 그저 형식적인 연례행사 정도로만 인식되고 있으며 실질적으로 인반인의 삶속에서 굿을 청하는 경우는 점점 사라져가고 있다. 본 논문의 주된 연구대상인 배연신굿 역시 현재는 서해안 풍어제의 일환으로 1년에1회 남짓 시연되는데 그치고 있다. 이러한 현상은 각종 무속 속에 내포되어 있는 한국무용의 근간을 이루는 예술적 요소들이 그 원형을 상실할 위기에 처해있다는 것을 의미한다 해도 과언이 아니다. 이러한 현실에서 아직까지는 그 원형이 제대로 보전되고 있는 각종 무속에서 나타나는 특징적 동작들을 찾아내어 글로써 정확하게 재현해 내는 작업이 갖는 의미는 매우 크다고 할 수 있다. 이에 본 논문은 한국무용의 기초가 되는 많은 동작들을 관찰할 수 있는 배연신굿을 연구대상으로 삼아 춤사위의 특성과 기능을 추출하여 우리 무용의 토속적인 형태와 근원을 찾아 정립함과 동시에 현대적 시각으로 재해석함으로서 한국무용 예술의 새로운 방향을 모색하고 발전시키는 데에 목적을 두고 있다. 본 연구의 목적을 위하여 사진 및 문헌 분석의 방법을 적용하여 배연신굿의 유래와 제의절차, 무악(巫樂), 무복(巫服),무구(巫具) 등 서해안 배연신굿에 대한 일반적인 이론적 배경을 분석함으로써 배연신굿의 춤의 특징을 이해하는데 기초 자료를 마련하였다. 또한 이러한 기초자료를 바탕으로 서해안 풍어제 관람, 김금화와의 인터뷰 및 영사자료 분석을 통하여 무보를 만들어 춤사위를 연구하였으며, 어느 특정 거리에서 관찰되는 춤동작은 아니지만 배연신굿의 여러 거리에서 자주 보여지는 아주 특징적인 춤동작인 배치기를 분석하였다. 이러한 연구 결과를 토대로 배연신굿에 나타난 춤의 특징을 살펴보면 다음과 같다. 서해안 배연신굿은 음악이나 발동작, 춤사위에 비하여 다양한 춤의 종류, 큰 비중을 차지하는 역동적이며 빠른 템포의 즉흥적인 춤사위 및 연풍, 그리고 화려하고 소도구를 이용한 춤 등 북방형 강신무로써의 전형적인 특징을 지니고 있다. 이러한 특성들 위에 배연신굿만의 고유한 특성으로서 북을 치며 배치기 노래를 하고 굿에 참여한 모든 사람들이 배 위에서 함께 춤을 추고 노래하며 어울리는 모습은 굿마당이자 놀이마당으로서 강한 축제성을 띄는 강한 배연신굿 본연의 특징을 실제로 굿판에서 체험해봄으로써 알 수 있었다. 이와 같은 연구를 통하여 배 연신굿 춤의 특성을 글로써 정확히 재현해내는 작업은 전점 사라져 가고 있는 무속속에 내포되어 있는 한국 무용의 근간을 이루는 예술적 요소들의 원형을 보전한다는 측면에서 매우 의미 있는 작업이라고 할 수 있다. 또한 이와 같은 연구는 전통의 올바른 재인식과 근원을 정립하는데 필요하며 더 나아가 한국 창작무용의 창조적 계승 방법에 대한 하나의 방법으로 자래매김할 수 있을 것이다.;Gut is a type of ritual from ancient shamanism that Mudang prays for happiness&unhappiness through dance, songs and sacrifices. It provided spiritual catharsis to overcome anguish&Han till the Chosun dynasty and also played an important role as a social event to strengthen community ceremony. Especially, it is comprehensive art which has artistic elements that are conspicuously different from other ritual forms. That is, Gut is a womb of forming the basis of Korean dance with original form of folk art. The subject of this study, Bae-Yeon-Shin-Gut Woonjing-gun. is the Sea-Gut to pray for the safety of the ship&crews and getting a lot of fish. It was succeeded by Kim Kum-Wha who went up to the North Korea in the 6.25. War. Many of seaman requested Gut in the past, but now, no one requests because of developement of scientific and advanced equipments. It's only yearly event nowadays. The case of asking for Gut in the middle of someone's life is disappearing more and more. Because of this, this study ficuses on Bae-Yeon-Shin-Gut of west-coast which has many basic movements of Korean dance. In addition, this study has the purpose of looking for&origin of Korean dance, through the analysis of its music, tools, clothes and dancing feature. Uederstanding the theatrical elements of Gut should be part of knowing the part of our culture, and it come to conclusion that we should develope Korean dance that can breathe with the audience by applying the origin and form of our dance. For this, the following are the processes of this study. First of all, before taking up the main subject, it presents the overview, the purpose of this study and its limits. In the second chapter, it shows the origin, variations, rite service procedure, its music, tools, clothes that makes up Bae-Yeon-Shin-Gut of west-coast and to compose the basis. And in the third chapter, it examines the sections of Bae-Yeon-Shin-Gut of west-coast that heavily contain dance characteristics, such as Sodangjeseok-Gut, Munsanjanggunguri-Gut, Youngsan daegam Youngsanhalabam Youngsanhalmam-Gut, Daritbalyongshin-Gut of 12 Guris. Lastly, in the fourth chapter, characteristics and function of Bae-Yeon-Shin-Gut of west-coast was presented through studying dance of it. In conclusion, a study for Bae-Yeon-Shin-Gut of west-coast dance is needed in establishing the desirable recognition&basis of our tradition which are contained in the disappearing Musok, and furthermore, it will become a method of succeeding to Korean creative dance.
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