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아동의 추리과제 해결능력에 대한 발달수준분석

Title
아동의 추리과제 해결능력에 대한 발달수준분석
Authors
이재분
Issue Date
1995
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 아동의 추리과제 해결 능력이 구체적 조작기로부터 형식적 조작기로 이행되면서 어떤 발달 경향을 보이며, 어느 정도 수준인지를 알아보기 위한 목적으로 이루어 졌다. 이러한 목적을 달성하기 위해, 우선 추리능력을 측정하기 위해 다루어 져야 할 하위 추리 과제들을 설정하고, 각 하위 추리과제별로 곤란수준이 서로 다른 것으로 간주되는 문제 유형별 문항을 작성해, 이에 관한 아동의 문제해결 능력을 분석하였다. 그리고 아동의 문제 해결 과정상에 나타난 오류를 분석하였다. 하위 추리 과제를 설정키 위한 기초작업으로 국내·외 추리력 관련 검사도구 18종과 관련 석·박사 학위논문을 분석하였으며, 그 결과 추리 영역을 크게 연역추리와 귀납추리로 나누고, 서열화, 삼단논법, 명제 추리 등의 3개 과제를 연역추리 하위과제로, 언어 유추, 수열, 조합추리 등의 3개 과제를 귀납추리의 하위과제로 설정하였다. 각 하위 추리과제별 아동의 문제 해결 능력 및 문제 해결과정사의 오류를 분석하기 위해 6종의 검사 (연역추리: 서열화, 명제추리/귀납추리: 언어유추, 수열, 조합추리)를 3개 학년 (국민학교 3, 5, 중학교 1학년: 연령범위 8세 11개월-13세 11개월) 총 1,104명 (각 하위 검사 당 180여명 정도)을 대상으로 실시하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약될 수 있었다. 1. 6개 하위 추리 과제 중 연역 추리의 삼단 논법 과제를 제외하고는 모든 추리 과제에서 아동은 학년 증가에 따른 발달 경향을 나타내었다. 2. 학년 별로 6개 하위 추리 과제 간 아동의 문제 해결 능력을 분석, 비교해 본 결과 서열화 과제는 국민학교 3학년 , 5학년, 중학교 1학년 모두에게 가장 용이한 것으로 나타났으며, 언어유추 과제 역시 다른 과제에 비해 3개 학년 모두에게 용이한 것으로 나타났다. 반면, 조합추리와 명제 추리는 3개 학년 모두에게 다른 과제에 비해 어려운 과제인 것으로 나타났다. 3. 6개 하위 추리 과제 주 수열과제는 국민학교 5학년을 기점으로, 조함 추리와 명제 추리는 중학교 1학년을 기점으로 하여 용이한 과제로 전환되는 특징을 나타내었다. 4. 중학교 1학년에 이르면, 아동은 보다 고차적인 사고가 요구되는 조건 삼단 논법의 비 논리적 형태 II(제시된 두 전제가 서로 유관해 쉽게 판단하기 어려운 형태)문항과, 해답이 없는 명제추리문항, 복잡한 형태의 조합추리 문제 및 순열 문제를 제외한 모든 유형의 문제를 해결 할 수 있는 것으로 나타났다. 5. 하위 추리 과제별 오류 분석결과, 아동은 삼단 논법, 명제 추리, 조합추리, 언어유추 등의 과제에서 주어진 문제를 경험적 사실과 연결시켜 주관적으로 임의적인 판단을 함으로써 나타나는 오류를 범하고 있었으며, 또한 여러 요인을 동시에 다루는 인지 능력의 부족에서 오는 오류를 주로 범하는 것으로 나타났다. 이외에도 삼단논법 문항의 논리적 포함관계에 대한 불충분한 이해와 언어 유추 및 수열 문항에서의 관계파악 능력의 부족에서 오는 오류, 수열 문항에 대한 연산 적용 및 연산 수정 능력의 부족에서 오는 오류 등이 있었다. ; The goal of this study is to examine the development tendency and to analyze the developmental level of the solution ability of reasoning problems during children’s progress from the stage of concrete operations to the stage of formal operations. In order to attain this goal, the researcher set the reasoning areas to be included for measuring the reasoning ability and made the question items that the level of difficulty being considered, and analyzed the mistakes appeared in the course of question solution of children as one method for attaining the additional information which n in understanding and interpreting the development level about the children’s ability for solving the reasoning problems. To analyze the children’s ability of solving question by the reasoning area and the mistake in the course of question solution, the researcher administrated 6 kinds of reasoning test(deductive reasoning : seriation, syllogism, propositional logic / inductive reasoning : verbal analogy, number siries and combination) in total 1, 104 students (about 180 students per each reasoning test) at 3 schools(3rd and 5th grades at primary school and lst grade at middle school: age 8 years and 11 month ? 13 years and 11 months) The study result may be summarized as follows: 1. Children showed the development tendency based on the grade(age) increase in 5 reasoning areas except the syllogism area of deductive reasoning. 2. As the result of having analyzed and compared children’s ability for solving question about 6 reasoning areas by grades, it emerged that the seriation and the verbal analogy were easy to all students ( 3rd grade and 5th grade in primary school and 1st grade in middle school). On the other hand, it emerged that combination and propositional logic of the reasoning areas were difficult in comparison with other areas to all students. Out of 6 reasoning areas, number series showed the feature to be converted easy area to the 5th grader in primary school as the starting point, and the combination and the propositional logic showed the feature to be converted easy area to the 1st grader in middle school as the starting point. It emerged that the children at 1st grade in middle school solved all types of question items except the question items of illogical form( The question items which were difficult to judge easily, as presented two premises of mutual relation) of conditional syllogism that more high-degree thought is demanded, question items of propositional logic in which there were no solutions, the combination question of complex form, and permutation question. 3. As the result of having analyzed the mistakes by the reasoning areas, it emerged that children make mistakes from their subjective judgement by liking the questions given in the areas such as syllogism, propositional logic, combination, and verbal analogy, to the experiential fact. In addition, it emerged that they make mistakes by lack of cognitive ability to manage various factors simultaneously. Besides, there were mistakes by incomplete understanding about the logic inclusion of question items of syllogism and by lack of grasp ability of the relation in the verbal analogy and the number series, and mistakes by lack of ability of the computation application and computation correction about the question items of number series etc.
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