View : 1170 Download: 0

다운증후군유아와 일반유아의 언어 및 몸짓 발달 비교 연구

Title
다운증후군유아와 일반유아의 언어 및 몸짓 발달 비교 연구
Authors
박정민
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
다운증후군유아는 같은 인지수준의 일반유아보다 언어 능력, 특히 표현언어에서 심각한 지체를 나타내며, 발달이 진행되면서 언어 지체가 명확해진다. 반면에 몸짓은 오랫동안 효과적인 의사소통 수단으로 사용된다. 현재까지 많은 연구들이 다운증후군유아의 언어능력에 대해서 연구하였으나 어느 시점에서부터 언어능력이 지체되기 시작하는지에 대한 연구들은 미흡하며, 몸짓에 대한 대부분의 연구들은 지적하기나 요구하기 등 부분적인 측면에 초점을 둔 연구들이 많았다. 또한, 다운증후군유아의 언어와 몸짓에 대한 대부분의 연구들이 국외연구들이며, 우리나라의 다운증후군유아들을 대상으로 한 언어와 몸짓에 대한 연구들은 아직 이루어지지 않고 있다. 따라서, 본 연구는 우리나라 다운증후군유아들의 언어 발달과 몸짓 발달에 관한 특성을 제공하고 다운증후군유아에게 적절한 언어중재 시기에 관한 정보를 제공함으로서, 다운증후군유아의 언어교육 프로그램에 활용하는데 도움이 되고자 한다. 본 연구에서는 정신연령이 1세인 다운증후군유아 45명과 일반유아 45명의 첫 단어 출현시기와 수용언어, 표현언어, 몸짓을 비교하였으며, 언어와 몸짓과의 관계에 대해서 연구하였다. 세부적으로 정신연령 13~24개월을 정신연령 13~16개월, 17~20개월, 21~24개월로 나누어서 비교하였으며, 수용언어와 표현언어는 전체 어휘수와 어휘 유형(명사, 동사, 형용사, 기능어)에 따른 집단간 차이를 비교하였고 몸짓 또한 전체 몸짓수와 몸짓 유형(관습적인 의사소통 몸짓, 게임과 일상사, 사물을 가지고 하는 행위, 부모 흉내내기, 성인의 행위 모방하기)에 따른 집단간 차이를 비교하였다. 측정도구는 언어와 몸짓에 대해서 부모가 작성하는 질문지를 사용하였는데, 언어 부분은 MCDI-K를 사용하였고, 몸짓 부분은 MCDI의 Actions and Gestures 부분을 사용하였다. 다운증후군유아의 정신연령은 베일리 유아발달검사(BSID-Ⅱ)로 측정하였으며, 일반유아에게는 한국판 덴버발육선별검사(K-DDST)를 실시하였다. 다운증후군유아와 일반유아의 첫 단어 출현 시기, 수용언어, 표현언어, 몸짓에서 차이가 있는지를 살펴보기 위해서 t검증과 이원분산분석을 실시했으며, 언어와 몸짓과의 관계는 Pearson 상관계수로 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 다운증후군유아들의 첫 단어 출현 시기는 일반유아보다 유의하게 지체되었다. 둘째, 정신연령이 1세인 다운증후군유아와 일반유아는 전체 수용어휘, 명사, 동사, 형용사, 기능어 수용어휘에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 정신연령에 따라 나눈 6집단을 보면, 형용사를 제외한 전체 수용어휘, 명사, 동사, 기능어 수용어휘는 정신연령의 주효과에서 유의한 차이가 있었으며, 형용사 수용어휘는 다운증후군의 주효과와 정신연령의 주효과에서 유의한 차이가 있었다. 모든 수용어휘에서 다운증후군과 정신연령의 상호작용효과는 없었다. 다운증후군유아는 정신연령이 높아지면서 전체 수용어휘, 명사, 동사, 기능어 수용어휘가 증가하였으나, 형용사 수용어휘는 유의하게 증가하지 않았다. 반면에 일반유아는 정신연령이 높아지면서 전체 수용어휘, 명사, 동사, 형용사, 기능어 수용어휘가 증가하였다. 정신연령 21~24개월에서 일반유아는 다운증후군유아보다 형용사 수용어휘가 유의하게 많았다. 셋째, 정신연령이 1세인 다운증후군유아는 형용사를 제외한 전체 표현어휘, 명사, 동사, 기능어 표현어휘에서 일반유아보다 유의하게 적은 표현어휘수를 나타냈으며, 형용사 표현어휘에서는 유의한 차이가 없었다. 정신연령에 따라 나눈 6집단을 보면, 형용사를 제외한 전체 표현어휘, 명사, 동사, 기능어 표현어휘는 다운증후군의 주효과, 정신연령의 주효과 및 다운증후군과 정신연령의 상호작용효과에서 유의한 차이가 있었으며, 형용사 표현어휘는 정신연령의 주효과에서만 유의한 차이가 있었다. 즉, 형용사를 제외한 전체 표현어휘, 명사, 동사, 기능어 표현어휘는 다운증후군과 정신연령의 상호작용에 의해서 표현어휘가 유의하게 더 지체된다는 것을 알 수 있었다. 다운증후군유아는 정신연령 13~24개월동안 전체 표현어휘, 명사, 동사, 형용사, 기능어 표현어휘가 유의하게 증가하지 않았다. 반면에 일반유아는 정신연령이 높아지면서 전체 표현어휘, 명사, 동사, 형용사, 기능어 표현어휘가 증가하였다. 정신연령 21~24개월에서 일반유아는 다운증후군유아보다 전체 수용어휘, 명사, 기능어 표현어휘가 유의하게 많았다. 넷째, 정신연령이 1세인 다운증후군유아와 일반유아는 전체 몸짓, 관습적인 의사소통 몸짓, 게임과 일상사, 사물을 가지고 하는 행위, 성인의 행위 모방하기 몸짓에서 유의한 차이를 보이지 않았으며, 부모 흉내내기 몸짓에서는 다운증후군유아가 일반유아보다 유의하게 많은 몸짓을 나타냈다. 정신연령에 따라 나눈 6집단을 보면, 전체 몸짓, 관습적인 의사소통 몸짓, 게임과 일상사, 사물을 가지고 하는 행위, 성인의 행위 모방하기 몸짓은 정신연령의 주효과에서 유의한 차이가 있었으며, 부모 흉내내기 몸짓은 다운증후군의 주효과와 정신연령의 주효과에서 유의한 차이가 있었다. 모든 몸짓에서 다운증후군과 정신연령의 상호작용효과는 없었다. 다운증후군유아는 정신연령이 높아지면서 전체 몸짓, 사물을 가지고 하는 행위, 부모 흉내내기, 성인의 행위 모방하기 몸짓이 증가하였으나, 관습적인 의사소통 몸짓과 게임과 일상사 몸짓은 유의하게 증가하지 않았다. 반면에 일반유아는 정신연령이 높아지면서 전체 몸짓, 관습적인 의사소통 몸짓, 게임과 일상사, 사물을 가지고 하는 행위, 부모 흉내내기, 성인의 행위 모방하기 몸짓이 증가하였다. 정신연령 17~20개월에서 다운증후군유아는 일반유아보다 부모 흉내내기 몸짓이 유의하게 많았다. 다섯째, 다운증후군유아와 일반유아 모두 언어와 몸짓간에 정적인 상관을 나타냈으며, 특히 수용언어와 몸짓간에 정적으로 높은 상관이 있었다. 연구결과에 따르면, 우리나라의 다운증후군유아들은 첫 단어 출현 시기에서 일반유아보다 지체되며, 정신연령이 21~24개월일 때부터 표현언어에서 지체를 나타내기 시작했다. 특히, 표현언어는 다운증후군과 정신연령의 상호작용으로 인하여 지체가 두드러졌다. 그러나 정신연령이 1세인 다운증후군유아들은 수용언어 발달과 몸짓 발달에서는 정신연령에 맞는 발달을 나타냈다. 또한, 다운증후군유아와 일반유아 모두 언어 발달 수준이 높을수록 몸짓 발달 수준도 높았다. 앞으로의 연구는 정신연령 21~24개월 이후의 다운증후군유아들을 대상으로 한 언어교육 프로그램에 대한 연구와 다운증후군유아들의 몸짓을 이용한 언어교육 프로그램에 대한 연구가 필요할 것이다.;This present study compared two groups for the emergence of first word, receptive language, expressive language, and gestures, and investigated correlation between language and gestures. The subjects of this study 45 young children with Down syndrome and 45 normal young children ranged in mental age from 13 to 24 months. In detail, mental age was divided into three subgroups, or 13~16, 17~20, 21~24 months groups. Two groups were compared by the number of total words and those types-nouns, verbs, adjectives, and functional words-for receptive and expressive language and by the number of total gestures and those types-first communication gestures, games and routines, actions with objects, pretending to be a parent, and imitating other adults actions-for gestures. Parent reports questionnaire were used for measure. MCDI-K was used for language section and Action and Gesture in MCDI was for gestures. Mental age of young children with Down syndrome was measured by BSID-II, and that of normal young children was measured by K-DDST. To find if a significant difference existed in the emergence of first word, receptive language, expressive language, gestures between young children with Down syndrome and normal young children, the data collected in this study were analyzed by t-test and two-way ANOVA, and correlation between language and gestures by Pearson correlation. The results of this study were as follows. (a) The emergence of first word uttered by young children with Down syndrome was more significantly delayed than that of normal young children. (b) No significant difference was found in the number of total receptive vocabulary, nouns, verbs, adjectives, and functional words receptive vocabulary between young Children with Down syndrome and normal young children in mental age of 1 year. 6 groups divided by mental age showed significant differences in total receptive vocabulary, nouns, verbs, and functional words receptive vocabulary except adjectives on the main effect of mental age, and significant differences were found in adjectives receptive vocabulary on the main effect of Down syndrome and mental age. No interaction effect of Down syndrome×mental age was found in all receptive vocabulary. As mental age of young children with Down syndrome was higher, the number of total receptive vocabulary, nouns, verbs, and functional words receptive vocabulary increased, but the number of adjectives receptive vocabulary didn't increase. To be opposed, as the mental age of normal young children was higher, the number of total receptive vocabulary, nouns, ver bs, adjectives, and functional words receptive vocabulary increased. Normal young children in mental age of 21~24 months had the more number of adjectives receptive vocabulary than that of young children with Down syndrome. (c) Young children with Down syndrome in mental age of 1 year showed significantly the less number of total expressive vocabulary, nouns, verbs, and functional words expressive vocabulary except adjectives than that of normal young children, but no significant difference is found in adjectives expressive vocabulary. 6 groups divided by mental age showed significant differences in total expressive vocabulary, nouns, verbs, and functional words expressive vocabulary except adjectives on the main effect of Down syndrome and mental age, and the interaction effect of Down syndrome×mental age, and significant difference was found in adjectives expressive vocabulary on the main effect of mental age. That is, it is found that total expressive vocabulary, nouns, verbs, and functional words expressive vocabulary except adjectives were furthermore delayed by the interaction effect of Down syndrome×mental age. The number of total expressive vocabulary, nouns, verbs, adjectives, and functional words expressive vocabulary of young children with Down syndrome, mental age of 1 year didn't significantly increase. To be opposed, as mental age of normal young children was higher, the number of total expressive vocabulary, nouns, verbs, adjectives, and functional words expressive vocabulary increased. Normal young children, mental age of 21~24 months showed the more number of total expressive vocabulary, nouns, and functional words expressive vocabulary than that of young children with Down syndrome. (d) No significant difference was found in the number of total gestures, first communication gestures, games and routines, actions with objects, and imitating other adults actions between young children with Down syndrome and normal young children, mental age of 1 year, and young children with Down syndrome showed significantly the more number of gestures in pretending to be a parent than that of normal young children. 6 groups divided by mental age showed significant differences in the main effect of mental age on total gestures, first communication gestures, games and routines, actions with objects, and imitating other adults actions, and showed significant difference in pretending to be a parent on the main effect of Down syndrome and the mental age. The interaction effect of Down syndrome×mental age young children with Down syndrome in all gestures was not found. As mental age of young children with Down syndrome was higher, the number of total gestures, actions with objects, pretending to be a parent, a nd imitating other adults actions increased, but the number of first communication gestures and games and routines didn't increase significantly. To be opposed, as mental age of normal young children was higher, the number of total gestures, first communication gestures, games and routines, actions with objects, pretending to be a parent, and imitating other adults actions increased. Young children with Down syndrome, mental age of 17~20 months showed the more number of pretending to be a parent than that of normal young children. (e) Both young children with Down syndrome and normal young children showed positive correlation with language and gestures, and did particularly high correlation between receptive language and gestures.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE